Surround: tungvint og oppskrytt. Anlegg vurderes bytte eller selges - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Tror faktisk "Scan" bør lese bruksanvisningen først, han har sterke meninger om ting som han ikke behersker! (første innlegg avslører kunnskapsnivået)
    Vel, bruksanvisninger er for feiginger ;-)
    ....men til slutt tok jeg meg tid til både lese bruksanvisningen og også bruke den aktivt.
    Synes ikke meningene mine er så sterke akkurat men de er selvfølgelig subjektive, noe som også nevnes i første innlegg.

Om ikke kunnskapsnivået mitt holder så er vel dette et fint forum å få både tips og støtte i?

Jeg ønsker deg også en fortsatt fin kveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hyggelig med så mange innspill på innlegget her i forumet.
    Jeg kommer nok til å gå tilbake til et alright stereoanlegg.
    Når jeg skal kose meg med musikk liker jeg å høre f.eks. akustisk jazz, litt ambient, new age og smooth jazz. Jeg spiller aldri opp til fest og er ikke ute etter anlegg med sk. "trøkk" i. Jeg liker ren, god lyd med dynamikk og dybde.
    At jeg solgte mine Martin Logans og Electrocompaniet og gikk over til surround kommer av det som jeg nevnte i første innlegg. Med nytt hus, to små barn og et par biler blir det ikke mye igjen til tung HiFi. Jeg håper nå å finne meg et anlegg innen mitt budsjett og bruksområde. Har ikke noe i mot å kjøpe brukt eller å bytte, men jeg vil nok bruke litt tid på dette.
    De som foretrekker surround forstår jeg svært godt, men når jeg ikke driver og ser på DVD eller har eget filmrom føler jeg ikke at jeg skal bruke så mye mere tid på dette.
    Takk igjen for tilbakemeldinger.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Scan. Jeg forstår at du er frustrert. Å gå fra en god XO til bedriten hjemmebrent kan være tøft for de fleste. Du er velkommen til Fetsund for litt tankespinn rundt hjemmekino.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Jeg var i nesten samme situasjon som deg sist jeg skulle oppgradere. Valget falt på en integrert forsterker Thule IA 350B og DVD spiller Thule DVA250 Digit 2 . Dette er i utgangspunktet en ren 2*350 stereo (i 8 ohm)forsterker som kan kjøres balansert. Med et tastetrykk på fjernkontrollen blir den en fullblods 5* 120 sorround forsterker. DVD spilleren kan sies å være en meget god cd spiller hvor du også har mulighet til å spille dvd med god bildekvalitet. Jeg er meget godt fornøyd med anlegget som er godt tilpasset den "stereofile" som kikker på en film i ny og ne. Tror disse thule komponentene er på vei ut nå til fordel for nye modeller så det skulle være mulig å gjøre noen gode kjøp i hifi klubben. Se tester av begge komponenter i stereophile.no

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nesten meningsløs å diskutere hva som er best...noen liker dattera og andre liker mora
    Selv har jeg surroundreceiver og er godt fornøyd med det. Musikk hører jeg i stereo. Punktum! Film ser jeg både i stereo og 5.1/dts, avhengig av hvilken film jeg ser. På typiske "hollywood-filmer" av nyere dato med actioneffekter, syns jeg dts er priceless!
    Men jeg er også veldig glad i feks 70-talls film, og der syns jeg stereo av en eller annen grunn funker best, selv om mange av disse har blitt remastres til 5.1.
    Så hvorfor ikke 'ja takk' til begge deler??

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av årsaken til skuffelsen din skyldes nok høyttalerne. Pioneer receiveren burde kunne levere bra i surround. Dersom du hadde hatt noen brukbare høyttalere, ville du fått en god surround opplevelse. Begynte selv med en høyttalerpakke til 9k (Tannoy) og en rimelig Yamaha receiver. Sammen med en sub synes jeg dette ga stor hjemmekino opplevelse. Men til stereo var det for dårlig. En receiver og DVD spiller kan ikke matche stereo forsterker og CD spiller på musikk.
    Får du høre et bra hjemmekinoanlegg (trenger ikke å være veldig dyrt), tror jeg du vil skjønne hvorfor film i surround er gode saker.
    Dersom du ikke sansen for surround i det hele tatt, skjønner jeg at du vil gå for rent stereoanlegg. Men du har noen alternativer. Du kan beholde DVD spilleren og receiveren, kjøpe gode høyttalere og stereoforsterker og CD spiller. Du kan koble stereo forsterkeren til Pioneer receiveren (sender frontene utifra pre-out) og bruke den som en effektforsterker. Da bruker du begge forsterkerne til film, men bare CD spiller og stereoforsterker til musikk. Da har du alt på et sted.
    Et annet alternativ er en slik løsning Thule har som Glenn Evensen nevner over. Her er en test av Thule Spirit IA255B som også har denne muligheten:
    http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=376

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å snu litt på det;

Jeg kjøpte en kombistereo fra Mark for mange år siden til ca 1500kr. Ble ikke akkurat imponert av hi-fi, for å si det sånn.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    For å snu litt på det;

Jeg kjøpte en kombistereo fra Mark for mange år siden til ca 1500kr. Ble ikke akkurat imponert av hi-fi, for å si det sånn.
    Da burde du gjøre som meg; kjøp deg et par Martin Logan elektrostathøyttalere til 129 000,-
    Bruk kraftforsterkeren du kanskje har eller ta ut en ny som passer til.

Da vil du kanskje bli litt imponert.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter ytterligere tid med receiveren har jeg lært et par ting eller to. Har fått bedre lyd, men innser at begrensingen er som flere andre her på forumet har foreslått; høyttalerne.
    Utstyret jeg nå har er greit nok. Receiveren er ikke ille, men jeg er sikker på at lydbildet ville endre seg positivt om jeg benyttet et par gode høyttalere forran for å brukede til ren stereospilling. Center-, Sub- og bak-høyttalerne kan bare stå der til sitt surroundbruk.
    Jeg skal se om jeg får lånt meg et par høyttalerpar for å finne ut hva som passer best.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God plan... Pioneer er -ikke- gode på høyttalere til hjemmebruk.. har selv tannoy høyttalere på en litt eldre pioneer hjemmekinoforsterker, og er imponert over hvor bra den kombinasjonen funker

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener att dette bare er søppel ?

http://www.pioneer.no/no/product_det...omy_id=428-442

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scan
    Etter ytterligere tid med receiveren har jeg lært et par ting eller to. Har fått bedre lyd, men innser at begrensingen er som flere andre her på forumet har foreslått; høyttalerne.
    Utstyret jeg nå har er greit nok. Receiveren er ikke ille, men jeg er sikker på at lydbildet ville endre seg positivt om jeg benyttet et par gode høyttalere forran for å brukede til ren stereospilling. Center-, Sub- og bak-høyttalerne kan bare stå der til sitt surroundbruk.
    Jeg skal se om jeg får lånt meg et par høyttalerpar for å finne ut hva som passer best.
    Det mange gjør er jo - som du skriver: først å skaffe seg et par gode høytalere - videre benytte receiveren som forforsterker og komplettere med et par monoblokker eller stereo effektforsterker for å bedre lyden ved musikkspilling i stereo.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Dette var nytt for meg. Såvidt jeg vet sendes ingen kanaler i Norge med 5.1 lyd. Hverken på kabel eller satelitt pga manglende båndbredde.

USA med 5.1 og HD oppløsning er derimot noe annet..
    Feil, Drkaos. Canal+ Film1, Canal+ Film 2 og Canal+ Film 3 sender i 5.1 lyd på satellitt og har gjort det en stund (tror de startet i 2004).

Jeg oppdaget tidlig at jeg ikke var villig til / hadde råd (stryk det som ikke passer) til et 5.1 anlegg i klasse med et godt stereoanlegg. Min løsning var å sette TV'n (og senere prosjektoren) i et eget rom på ca 11 kvm med et lite sourroundanlegg og forbeholde stua til stereo. Kravene til 5.1 anlegget ble mindre på den måten. På den måten ser jeg også mindre TV, ihvertfall mindre "søpple-TV".

Byttet dog DVD spiller til en som tar SACD for en stund siden. "Dark Side of the Moon" i 5.1 var en tankevekker.....

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nutts
    Så du mener att dette bare er søppel ?

http://www.pioneer.no/no/product_det...omy_id=428-442
    Det er helt sikkert ikke søppel, men dette er jo endel prisklasser over hva Scan har brukt her.

Dessuten er jeg ganske sikker på at andre produsenter leverer høyere kvalitet til samme pris, eller kanskje til og med lavere pris. Skulle jeg brukt 133k på et surround sett ville jeg ikke ha gått for pioneer ;-) Med mindre de overrasker enormt ved en evt. prøvelytting da.

A

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilen mange gjør er å kjøpe for billigt hjemmekino-anlegg. Hvor mye ville du brukt på et rent stereo-oppsett? 15 000,- sier du? Ja, da må du opp i det dobbelte for hjemmekino, skjerm/prosjektor IKKE inkludert, for å oppnå i nærheten av den samme lydkvaliteten.

Alt-i-ett plastic fantastic asia-vare fra produsenter som lager alt fra vaffeljern til elektriske tannbørster som selges i pallesalg på elkjøp, så oppskrytt at selgeren nærmest vil konvertere til det motsatte kjønn og gifte seg inn i familien din dersom du kjøper dette utrolige produktet, er IKKE laget for stereo-lyd, men for å gi en masse lydeffekter i stua, så det skal gi en slags kino-stemning. Jeg våger å påstå at tilsvarende sum penger, lagt i et godt stereo-oppsett gir langt mer glede for pengene, og kan fint brukes til å se på film. Ulempen er selvsagt at man ikke kan skryte til den lett imponerte naboen av å ha "coloseum" hjemme....

Om hjemmekino er oppskrytt? Vel, da er vel alle hobbier og alle gleder her i livet oppskrytt. At det er en dyr hobby er det liten tvil om, så har man ikke råd får man heller vurdere om det er en hobby som passer for sin lommebok.
    Å si at hjemmekino er "bortkastet" fordi man ikke har råd og/eller ønsker å prioritere til et skikkelig anlegg blir på en måte "litt" feil.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scan
    Da burde du gjøre som meg; kjøp deg et par Martin Logan elektrostathøyttalere til 129 000,-
    Bruk kraftforsterkeren du kanskje har eller ta ut en ny som passer til.

Da vil du kanskje bli litt imponert.
    Det var nå bare for å sette ting litt på spissen.
    Joda, jeg ville nok blitt meget imponert av dine Martin Logan. ML ser fantastisk ut og de låter sikkert enda bedre enn de elektrostathøyttalere jeg lot meg imponere av for endel år siden.
    Mitt poeng var at man blir ikke så lett imponert av hverken billig hi-fi eller billig surround. Man må jo finne de rette kvalitetsproduktene og man må betale endel for det.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med trådstarter her. Vil holde meg til stereo og heller oppgradere dette mer.. Prosjektor og stereo går fint i sammen! ;-)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •