Digitalt - analogt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalt - analogt

Hei Forum - håper det er en eller fler som føler seg kallet til å svare på følgende:

Forutsetninger:
    Du eier en førsteklasses ikke-hdmi DVD spiller, med særdeles god dac-løsning.
    Du tar video-signalene direkte til projectoren (component).
    Du eier en god hjemmekino-processor, med helt grei dac i.
    DVD spilleren brukes (naturlig nok) til å spille regulære cd-musikk på også.

Tema:
    Hva slags kabelløsning(er) er den mest optimale ?

Spiller du regulær cd vil det vel være det mest naturlige å benytte seg av DVD spillerens særdeles gode dac, og deretter sende de analoge signalene til processorens preamp via et par ballanserte kabler, for derfra å fore forsterkeren ?

Og omvendt - spiller du en dvd, vil det vel være det mest naturlige å ikke bruke dac i DVD-spilleren - ( m.a.o. ikke sende det via de ballanserte kablene til processoren - for så å bli gjort om til digitale signaler igjen, så processert til 5.1 (whatever). Løsning må vel da være å sende de digitale signalene via en digital kabel via coax utgangen på dvd spilleren til digital inngang på processoren ?

--> Er den mest optimale løsning å benytte begge typer overføring, digitalt til hjemmekinoformål, analogt til cd-bruk ?

Eller er jeg helt på jordet ?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke bruker DACene i DVD-spilleren, men sender signalet til reciever via coax blir ikke signalet gjort digitalt på ny i recieveren, det er jo allerede digitalt...

Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor du ikke vil bruke de fortreffelige DACene i DVD-spilleren uansett, antar da at du har multikanal analog ut på DVD-spilleren.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke produkter gjelder det?

I generell økonomiklasse er min anbefaling å koble analogt fra DVD/CD-spiller til receiver, nettopp for å benytte DACene i spilleren fremfor receiveren.

Likeså foretrekker jeg å koble digitalt (oftest med coax) til receiver for å la den stå for dekodingen av Dolby/DTS-signalet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Om du ikke bruker DACene i DVD-spilleren, men sender signalet til reciever via coax blir ikke signalet gjort digitalt på ny i recieveren, det er jo allerede digitalt...
    Korrekt. dac'en konverterer de digitale signalene til analoge signaler, derav navnet. Den digitale overføring skjer via coax til processoren for å behandle dvd-audio signaler (altså ikke cd-audio signaler, kun informasjon fra dvd mediumet). Denne behandling skjer digitalt. Da ville det være dumt (?) og først å konvertere de digitale dvd-audio signalene til analogt i DVD spilleren, føre de analogt over til processoren, som så må konvertere det analoge signalet tilbake til digitale signaler, behande det i sin processor, for avslutningsvis å ta prosessen fra digitalt til analoge signaler forsterkerne kan forstå.

Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor du ikke vil bruke de fortreffelige DACene i DVD-spilleren uansett, antar da at du har multikanal analog ut på DVD-spilleren.
    DVD spillerens dac brukes på regulær CD. De analoge signalene som kommer til processoren blir ikke digitalt behandlet der, men går rett gjennom til processorens preamp del.
    Multikanal analog ut fra DVD spilleren vil vel være en dårligere løsning enn digitalt ut fra min ovenstående argumentasjon [altså: digitalt -> analogt ->( analog overføring til processor -> ) analogt -> digital (for 5.1 behandling i processoren) -> analogt -> overføring til forsterkere. ]

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hvilke produkter gjelder det?

I generell økonomiklasse er min anbefaling å koble analogt fra DVD/CD-spiller til receiver, nettopp for å benytte DACene i spilleren fremfor receiveren.

Likeså foretrekker jeg å koble digitalt (oftest med coax) til receiver for å la den stå for dekodingen av Dolby/DTS-signalet.
    DVD spiller i 80.000.- klassen
    Processor i 50.000.- klassen

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt med her, har du analog in på prosessoren kan du kjøre analogt ut fra dvd spiller til prosessor, da konverterer du bare en gang.
    Jeg kjører analogt ut fra dvd spiller med en splitter på Front Right & Left kablene, det ene sett går inn i surround inngangen front left & right, den andre inn i cd inngangen. Jeg bruker ikke stereo utgangen på dvd spilleren.
    Uansett om jeg bruker dvd, cd eller sacd er det dvd spilleren der konverterer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ikke helt med her, har du analog in på prosessoren kan du kjøre analogt ut fra dvd spiller til prosessor, da konverterer du bare en gang..

Det er slettes ikke utenkelig at jeg burde gjøre hjemmeleksen min før jeg åpner munnen (pc'en), men -
    kjører jeg analogt ut fra dvd spiller til prosessor, må ikke da prosessoren gjøre om de analoge signalene til digitalt igjen ? Prosessoren jobber da digitalt (?), ellers kan den vel ikke manipulere til 5.1 / 6.1 / 7.1 ? Eller er det slik at når prosessoren får analoge signaler inn så arbeider den analogt hele veien ?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, du har rett, men hvis vitsen er å ha så god lyd i stereo som muligt, da må du gjøre et kompromis om ikke du har en separat cd spiller du kan kjøre analogt inn i CD inngangen på prosessoren f.eks.
    Kjender ikke dit utstyr, men hvis f.eks. din dvd spiller har analogt stereo ut, da kan du tilslutte denne til cd in på prosessoren, og da bruker du denne når du hører en cd, men, de fleste dvd spillere har en mikser innebygget i stereo utgangen, derfor er jeg litt avventende med å anbefale dette.
    Siden din dvd spiller er såpass dyr er det meget vel muligt du vil få fint resultat likevel, og da kan du bruke optisk ut fra dvd spiller til kinobruk, men jeg kjender ikke dine konfigurasjonsmuligheter i dvd spiller og prosessor jo....
    Men ja, tror jeg ville gjort som du beskrev i dit første innlegg...., en lydtest skulle bekrefte dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jo, du har rett, men hvis vitsen er å ha så god lyd i stereo som muligt, da må du gjøre et kompromis om ikke du har en separat cd spiller du kan kjøre analogt inn i CD inngangen på prosessoren f.eks.
    Processoren er slik bygget opp at du kan velge om cd signaler skal kunne gå "rett igjennom" til preamp delen. - dvs ikke bruke prosessorens dac. Prosessoren "lytter" til de signalene den blir foret med, og dersom du velger "CD" vil de innebygde kretsene i processoren svare med et tydelig "klikk", og den går over til å behandle de analoge signalene (dersom du da har satt opp prosessoren til det, da) Nå "ser" ikke prosessoren DVD spilleren som en dvd-spiller men som en cd-spiller. Da har den fått "beskjed" (dvs du har programmert den til å ta de signalene som kommer inn på B1 (balansert inngang)) om å la de kun få ordinær pre-amp behandling.

Slik er det også med dvd-audio signalene: du kan programmere prosessoren til å gå i både "dvd-modus" samt be den behandle de signalene som kommer inn fx via coax inngang 1 som dts.

Med andre ord er det ikke behov for å inngå noen kompromiss dersom jeg har 2 sett med kabler: balanserte til regulær cd stereo - digital til regulær digital 5.1 / 6.1 /7.1 manipulering i prosessoren.

Ved å gjøre det på denne måten må jeg vel få den mest optimale gjenskapning av den informasjon som er på sølv-mediet, hva enten det er en dvd eller en cd jeg har i spilleren ?

------------------

Jeg tror forøvrig at du indirekte svarte at en prosessor arbeider digitalt. De signaler den skal manipulere (dvs alle signaler bortsett fra de som går direkte til pre amp delen) må være digitale: dersom inn-signaler er analoge må de konverteres. For å unngå alle de data reduserende digitale -> analoge/analoge ->digitale ->anolge konverteringer må den logisk nok få digitalt inn: da blir det kun èn dac-behandling, nemlig den som foregår i prosessoren. Den får digitalt inn, manipulerer den til 5.1 osv. og deretter konvertere det hele til analoge signaler som går ut til de ulike forsterkere.

-------------------

Eller er jeg fullstendig på trynet (fremdeles) ?
    Jeg mener: en coax kabel kan ikke bære analoge signaler ? Og omvendt - en balansert kabel kan ikke fremføre digitale signaler ? Det er vel dette som er kjernen i mine funderinger (!?)

..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har helt rett. Og du er IKKE på trynet. Alt er helt korrekt.
    Vanligvis, med mindre dyre receivere og dvd spillere må man forsøke sig frem hvor man har de bedste konvertere, noen velger digital forbindelse fordi konverterne i receiveren lyder bedre, eller for å spare på kabler, andre finder ut at dvd spillerens konvertere er bedre og kjører da analogt ut til forsterkeren.
    Du kan ikke gjøre det på andre måter enn du har gjort nå siden du har den bedste lyd fra konverterne i dvd spilleren når du skal spille en cd.
    Hvilke kabler bruker du nå som balanserte ? Må bare benytte anledningen til å anbefale Black Magic kablene.....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen(e) Niels

Jeg kjører NordOst SPM reference ballanced - og NordOst MoonGlo Silver Shadow (digitalt)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •