Trenger hjelp til plassering av høyttalere!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til plassering av høyttalere!

Har akkurat flyttet inn i ny leilighet. Det er 1 av 2 leiligheter i et hus på ca 80m2. Leilighetene er speilvendte, så stuene er i hver sin ende av huset, med en liten kjøkkenkrok i det ene stuehjørnet.

Har gått til innkjøp av diverse utstyr og trenger derfor hjelp med plassering.
    Lurer litt på hvor jeg bør plassere høyttalere med tanke på best mulig lyd og mest mulig bass.
    Stua er 4.0m x 4.5m med et stort dobbelvindu på den ene langveggen og ei verandadør på den ene korte..
    Sånn jeg har det nå har jeg høyttalerne satt opp ved den ene langveggen vendt mot dobbeltvinduet.. Da er kjøkkenkroken rett ved venstre fronthøyttaler.

Det jeg lurer på er om jeg skal ommøblere slik at høyttalerne spiller fra den ene kortveggen, mot verandadøra. Da kan jeg ha litt større avstand mellom høyttalerne, samt at det blir bedre plass. Men hva som blir best lydmessig er jeg usikker på. Er ganske fornøyd slik det er nå, etter å ha justert EQ og Biampa ble det bra med bass og lyd ellers, men er klar for alle forbedringer.

1. Hvor bør jeg plassere høyttalerne?
    2. Hvilken avstand til bakvegg bør jeg ha? (Stereo uten Sub)
    3. Hva tror dere er best med tanke på naboleiligheten? (Vil helst kun guffe på litt ute å erte på meg nabon :smile: )

Høyttalere: Polk RTi10
    Reciever: Pioneer VSX-AX2AVS

Newcomer plumbtek sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja

du vil kanskje åppnå å få et litt mere åpent lydbilde ved å sette dem på kortveggen å la lyden fylle hele stua.
    Men her er det egentlig bare å prøve seg fram. Som hos de aller fleste så har du vel også noen møbler å ta hensyn til.Litt dumt med 3 seteren rett foran verandadøra kanskje?
    Du skriver ikke noe om hva slags høytalere du har noe som også spiller en rolle her.
    Guffe opp når naboen er på ferie så er du kvitt det problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar!
    Står nederst: Polk RTi10. Er linket til PolkAudios hjemmeside. ;-)

Joa har tenkt litt på det, er såpass lita stue så det blir kanskje litt dumt.
    Tar gjerne imot flere tips!

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke umulig at du vil få et åpnere lydbilde, men kjøkkenkroken din kan og fungere som bassfelle og svelge alt av bass slik at kasserollen hopper men lyden i stua ellers blir slank. Akustikk er jammen ikke lett.. men prøver du deg frem kan du lettere finne en plassering som passer deg, istedet for at vi skal tippe hva som fungerer i stua di.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke lett dette med akustikk..
    Ender vel med at det blir stående slik som det er nå. Er jo forsåvidt ganske fornøyd med lydbildet sånn som det er, men alt kan jo forbedres.
    Flere tips mottas gjerne.

Takk for svar forresten...

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm..

De polkene der er ganske fine, så jeg foreslår at du plasserer dem hos meg.. :-P

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forstått det slik at det som regel er best å plassere høytalerene på kortveggen hvis muligheten er der.

Se denne linken for plassering:

http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf

Når det gjelder bass så forsterkes den vel jo nærmere veggen høytaleren plasseres.

Når det gjelder akkustikk er det vel greit å få dempet førsterefleksjonene, i hvertfall på veggene i første hånd.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •