Hvor er bassen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer petterjacobsen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor er bassen?

Gikk for en liten stund siden til innkjøp av nye høyttalere og ny surroundreciver. Valget falt på JMlab Cobalt 826S og Yamaha RX-V2600. Dette er utstyr til en del tusen kroner, så forventningene var kanskje litt høye....

Rommet de står i er ca 8x4 meter (og åpen løsning inn til kjøkkenet). Selve stua der stereoen står har 3 vegger på 4 meter hver og åpent på høyre side. Stue og kjøkken ser ut som en liggende "L" sett ovenfra.

Diskanten er sylskarp og klar, ingen problem med den
    Men.... Hvor er bassen?
    Har skrudd opp bassen på 5 (6 er max) mens diskanten fortsatt er på 0. Lurer på om høyttalerene er for store(?) for stua.... Bassen er veldig bra hvis jeg står rett foran høyttaleren og ved siden av sofaen (helt bak mot veggen) . Pga manglende bass har jeg gått til innkjøp av en XTZ sub (mye omtalt her på forumet) for å prøve å fikse på "problemet".

Men hva mener folket er optimal plassering av disse høyttalerene i et rom som er 4x4 meter? Hvor langt ut fra vegg osv?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et rom med identiske lengder på veggene er definitivt ikke ideelt. er takhøyden i tillegg det halve av lengden er man ute å kjører
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En åben løsning er heller ikke ideelt.
    Kanskje den bedste løsning er å ha høyttalerne der hvor "L´en" går sammen i planløsningen, altså slik at de spiller imot en lukket vegg...

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo dårlig bass i JMlab Cobalt 826S, hadde de bare en liten stund.. De spillte flott men bassen var jo helt ræva etter min mening, men får håpe det ordner seg for deg da!!

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper bassen har flytta seg opp til baren din i etasjen over.

Neida, du har helt klart en akustisk utfordring.

Er ikke dette stua du har de i? Prøv å sett de ganske nærme veggen i første omgang, og så flytt rundt på de og prøv deg frem. Er veldig vanskelig å finne fasitsvar på slikt.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cinema_mort
    Det er jo dårlig bass i JMlab Cobalt 826S, hadde de bare en liten stund.. De spillte flott men bassen var jo helt ræva etter min mening, men får håpe det ordner seg for deg da!!

Mener å huske at du påsto de spilte lite bass hos deg grunnet rommet du hadde dem i? At de spilte bedre i et annet rom du hadde prøvd de i?
    Eller var det bare noe du fant på for å selge de? :-?

Jaja, anyway, det er jo jeg som har de nå, og de spiller med meget bra trøkk hos meg, faktisk på høyde med klipsch RF-35, bare med strammere bass, så til trådstarter, det er bra med bass i de bare du finner riktig plassering.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Mener å huske at du påsto de spilte lite bass hos deg grunnet rommet du hadde dem i? At de spilte bedre i et annet rom du hadde prøvd de i?

Jaja, anyway, det er jo jeg som har de nå, og de spiller med meget bra trøkk hos meg, faktisk på høyde med klipsch RF-35, bare med strammere bass, så til trådstarter, det er bra med bass i de bare du finner riktig plassering.
    Kunne det smakt med noen krutonger til den salaten du nettopp tråkka i cinema........??? :-P :-P ;-) Neida. Bare tulla.. :-P
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du har snuddom på en av høytaler kablene.

Newcomer Ziggurat sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    et rom med identiske lengder på veggene er definitivt ikke ideelt. er takhøyden i tillegg det halve av lengden er man ute å kjører

jeg har akkurat flyttet, og dermed har hjemmekinoen min flyttet på seg.. jeg har også merket at bassen er nesten helt borte. jeg har tatt noen mål, og sett at takhøyden er halvparten av lengden. Hvorfor blir bassen borte da?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Tipper bassen har flytta seg opp til baren din i etasjen over.

Neida, du har helt klart en akustisk utfordring.

Er ikke dette stua du har de i? Prøv å sett de ganske nærme veggen i første omgang, og så flytt rundt på de og prøv deg frem. Er veldig vanskelig å finne fasitsvar på slikt.

Huff det var gammelt bildet Kan ta et nytt litt lenger unna slik at man lettere kan se hvordan det står.
    Problemet er vel ikke at bassen ikke er der, men at den ikke treffer der den burde. I sofaen er det også absolutt minst bass Sjekk forresten ut TVn helt til høyre i bilde

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat samme problem selv. Står litt om det i tråden min. :razz:

http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/29568-alt-lite-tr-kk.html
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH

Jo da det stemmer det, har veldig mye med at rommet jeg har og gjøre, fungerte meget bedre i stua oppe.. Men i forhold til hva jeg har hatt i min kjeller er det de høyttalerne som har trykket minst. Men tror alt har med rommet og hva det tilater av bass å gjøre!!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier at det ikke er mangel på bass, men at du får den der du ikke vil ha den. Eller ikke får den der du vil ha den. Med andre ord er det bare snakk om å plassere de riktig, noe du tydeligvis ikke har gjort

Bruk litt mer tid på plassering, så ordner det seg nok.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Du sier at det ikke er mangel på bass, men at du får den der du ikke vil ha den. Eller ikke får den der du vil ha den. Med andre ord er det bare snakk om å plassere de riktig, noe du tydeligvis ikke har gjort

Bruk litt mer tid på plassering, så ordner det seg nok.
    Ja, stemmer godt det. Problemet er bare at pga min bedre halvdel så er det ganske uaktuelt å møblere anderledes, Men mindre justering av plassering er nok mulig...

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikkje du flytte dei når du skal kose deg da? Så flytter du dei tilbake når din halvdel krever det? Og 826s er ikkje tamme i bassen. Dei puncher bra, men går ikkje for djupt. Er ein av mine favorittar i prisklassen.

Edit: Tv`en er sjef. Står i stil med stolen til venstre. ;-)

Newcomer TrondBerg sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xtz

Sitat Opprinnelig postet av petterjacobsen
    Gikk for en liten stund siden til innkjøp av nye høyttalere og ny surroundreciver. Valget falt på JMlab Cobalt 826S og Yamaha RX-V2600. Dette er utstyr til en del tusen kroner, så forventningene var kanskje litt høye....

Rommet de står i er ca 8x4 meter (og åpen løsning inn til kjøkkenet). Selve stua der stereoen står har 3 vegger på 4 meter hver og åpent på høyre side. Stue og kjøkken ser ut som en liggende "L" sett ovenfra.

Diskanten er sylskarp og klar, ingen problem med den
    Men.... Hvor er bassen?
    Har skrudd opp bassen på 5 (6 er max) mens diskanten fortsatt er på 0. Lurer på om høyttalerene er for store(?) for stua.... Bassen er veldig bra hvis jeg står rett foran høyttaleren og ved siden av sofaen (helt bak mot veggen) . Pga manglende bass har jeg gått til innkjøp av en XTZ sub (mye omtalt her på forumet) for å prøve å fikse på "problemet".

Men hva mener folket er optimal plassering av disse høyttalerene i et rom som er 4x4 meter? Hvor langt ut fra vegg osv?
    Da kommer XTZ subben kommer garantert å svare til forventningene dine!Jeg kjöpte min rett för jul i fjord og det er absolutt den beste investeringen jeg har gjort!!!
    Mvh Trond

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha, har en funksjon som heter Night (ettellerannet). denne gjør at den demper dynamikken for å "skåne" andre familiemedlemmer/naboer ;-)
    Har du sjekket at denne ikke er koblet inn?
    Har du sjekket at høytalerne ikke står i "small" med crossover satt høyt?, dersom du har det, og spiller uten sub, vil bassen nærmest forsvinne.
    Hvordan spiller systemet med "pure direct" innkoblet?

Jeg vet dette er "Idiot" spørsmål, men det har skjedd før ;-)

Lykke til!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    txz subben er på vei, håper jeg.....

alle disse tingene er sjekket, er nok bare plasseringen som er feil.
    når pure direct er koblet inn blir det enda mindre bass....

her er litt bedre bilder av plasseringen og rominndeling.

flere bilder kan sees her http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=12716

tvn skal byttes ut med en plasma eller lcd. kjøpte denne tvn for å ha den på soverommet, men har ikke fått solgt mine bbs lemans felger ennå så da må plasma lcd planene utsettes litt. hullet i veggen over tv er til å trekke kablene til flatskjermen i.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ringte akkurat dhl for å finne ut hvor min xtz 99w12 var, og joda, den var i norge. hadde ligget i oslo i 3 dager... han jeg snakket med skulle pushe på litt...

de sendte den fra sverige 6.3...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke muligt kanskje, men jeg ville flytte anlegget over under "hesten", det ser ut til du da vil få god distanse fra sofa til høyttalere, blir kanskje et problem med TV da, dette må du skifte til 80" da, he-he....
    Eller, du prøver med en kunstig vegg 1/2 meter ut fra hvor døren går ut til kjøkken for å gi høyre høyttaler den "gain" som venstre får.
    Som det står nå er høyttalerne alt for tett inntil veggen, ifølge rommet burde disse stå minst med bakkanten av høyttalerne i samme linje som fronten av TV´et....
    Men under "hesten" tror jeg definitivt vil virke......, da kan du også få høyttalerne lengere ut fra bakveggen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •