Hvor er bassen? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men da spiller han jo på lengden av rommet som flere av oss har hatt dårlige erfaringer med. Men ikke la noe være uprøvd!! Jeg sliter fremdeles, men venter på at Niels kommer å bygger en høy stol til meg sånn at jeg rekker opp til bassen i mitt rom..... :grin:
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Niels. Det beste resultatet oppnås med å spille i rommet's lengderetning ;-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Han har da ikke alltid ment det i så fall: "Spiller du på lenderettningen i rommet nå ? Gjør du det er der store sjangser for du vil få mye bedre lyd hvis høyttalerne står i bredden av rommet, da får de mere plass til side-og bakvegger og vil kanskje ramme et punkt i rommet hvor du får all den trøkk du savner..." sitat Niels. :grin:

Newcomer petterjacobsen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leker litt med tanken om å henge opp lerret foran hesten og projektor, men tviler på at samboeren er så særlig happy for det... Men i 3 etg derimot....

Får se hvordan det blir med xtz subben.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen har dårlige erfaringer med det, men for en del av de er grunden sikkert at lyden nå plutselig blir relativt u-påvirket av rommets unoder og farginger.
    Derfor mangler man "trøkk" og kunstig gain.
    Jeg har sagt dette hundredevis av ganger, men dette med høyttalernes oppstilling i forhold til rommet kan ta meget lang tid. En høyttalers output må være i synergi med rommet den skal spille i, derfor er masse folk ikke fornøyde med høyttalerne sine.
    Grunder som utilstrekkelig plass osv kan brukes som unnskyldning, men ikke forlang hjelp her da når utgangspunktet er håbløst.
    En sub kan aldrig erstatte en høyttalers midbass og følelsen av et lilletrommeslag med den dynamikk dette har, derfor må utgangspunktet være : sett opp høyttalerne 100 % først, det er ikke sikkert du trenger subwoofer hvis du bare skal spille stereo, men bevares, alle skal jo ha sub idag..
    Igjen, dette med lengden eller bredden av rommet kommer an på hvordan ditt rom er, hvordan dit møblement er, og ikke mindst i hvor stor grad du er villig til ofre plass for den gode lyd. Og igjen, det betyr absolutt ALT at man stadig følger visse regler....., dette er ikke gjort på 2 minutter, det har tatt mig 1 år med eksperimentering av og til for å få mine høyttalere til å spille bedst muligt i bredden av rommet. Dette fordi jeg ikke kan ha lerret i lengden av rommet.
    Men, der er ingen tvil om at mitt rom er meget vanskeligt også, jeg har en trappe opp til stuen, og rommet er ikke symmetrisk. Det er litt lenger på den ene led, og jeg er helt sikker på høyttalerne ville spille endda bedre her, men det forutsetter stadigvæk at min lytteposisjon bare kan være ét sted.
    Ifølge mig er det absolut total spill av penger å investere i seriøse høyttalere og da kaste de inn i et hjørne el. lign.
    Flere fabrikanter lager høyttalere beregnet på en plasering tett inntil vegg osv., da inveter i disse istedet for å velge "mainstream" produkter.

Hvis petterjacobsen setter anlegget under hesten, måler lengden av rommet opp og plaserer høyttalerne som et utgangspunkt 1/7 inne i rommet målt fra bakvegg til fronten av høyttalerne, da vil jeg gjerne ha tilbakemelding, ETTER han har fundet ut akkurat hvor hans lytteposisjon da skal være, for denne skal da være hvor han får bedst lyd. Et eksperiment da med hvor langt høyttalerne skal være fra sideveggene avhenger av hvornår han føler musikken nå svever i rommet og ikke synes å komme fra 2 høyttalere.......

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    He he. Han har da ikke alltid ment det i så fall: "Spiller du på lenderettningen i rommet nå ? Gjør du det er der store sjangser for du vil få mye bedre lyd hvis høyttalerne står i bredden av rommet, da får de mere plass til side-og bakvegger og vil kanskje ramme et punkt i rommet hvor du får all den trøkk du savner..." sitat Niels. :grin:
    Skrev jo ikke du VILLE få det, men sansynligheten var stor. Ville ellers gjerne komme og se dit rom....., havde du ikke et bilde av det ?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slik at lyd er "bølger", og derfor får man bedre lyd når rommet's spilleretning har plass til "bølgene"................

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er slik at lyd er "bølger", og derfor får man bedre lyd når rommet's spilleretning har plass til "bølgene"................
    Mitt rom er i kjellar´n, derfor har jeg så god bass oppe på 2. etage !
    Vi skal forresten flytte snart, jeg mister mitt rom, whoaaaah, får sikkert ikke et nytt. Kommer til å sitte i en leilighet på 60 kvadrat i Oslo sikkert. Må pakke alt ned og støve det av igjen når jeg skal på gamlehjemmet, da blir der liv vet du....

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Skrev jo ikke du VILLE få det, men sansynligheten var stor. Ville ellers gjerne komme og se dit rom....., havde du ikke et bilde av det ?
    Jeg laget en tegning av det på Paint og på Skechup, men filene ble for store til å legges inn her.
    Prøvde forresten tipsene du ga her med ca 1/7 av rommets lengde. Funket mye bedre! Problemet er fortsatt at lyden er mye bedre (fylde, åpenhet) når jeg reiser meg fra den beste sitteposisjonen. Jeg har muligheter til å "manipulere" rommet da det er min gamle stue hjemme hos mine stakkars foreldre... :grin: (tenker da på ommøblering og mindre inngrep).
    Var ikke meningen å kuppe tråden, men problemene våre er jo ganske like. :grin:

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA!!!! Jeg har BASS!!!

Endelig var XTZ subben i hus etter mange dagers venting på DHL....

Etter mye prøving frem og tilbake har jeg funnet en passe golyd

Men tror neppe det er optimalt.

Bassen er stilt inn på halv styrke på subben, freq=125Hz på forsterkeren og +4dB Gain. Eq på sub er skrudd av. Bruker nå 2 plugger i subben, men har ikke utforsket dette fullt ennå. Frontene er satt til small, bass cross over til varierer litt (40 til 80Hz, THX er 80Hz). Prøvde 200, men da ble det mye buldring hos meg (og sikkert hos naboen).

Men hvordan før jeg en bass som trykker, ikke buldrer. Har en mørk fin bass nå, men vil også vite hvordan jeg får en bass som slår skikkelig.

Lyden er forøvrig helt rå i godstolen Restan av rommet har faktisk litt mer buldrebass....

Men har ikke testet skikkelig ennå (nabo dama er hjemme...). Har bare test litt Prodigy, men resultatet foreløpig er mer enn godkjent!

Bare 1 liten ting. Når jag kobler til PC (har prøvd 2 forskjellige) så kommer det lyd fra subben, lav buldring. Kan det være dårlige kabler? (bruker samme kabel til min Creative zen sleek, men da uten buldring.)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du har bass, men du har sikkert fått en type bass jeg ikke var klar over du ville ha.
    Du siger 125 hz, er det der du deler nå ? Du nevner også 40-80 hz, hvilken er det ?
    Det er imot min overbevisning å kjøre fronterne som "small" og en sub der tar over ved 125 hz. Gjør man dette må du ha 2 subs, en for hver kanal, du mister jo bassens rominfo under 125 hz siden subben kanskje står til siden for den ene høyttaler og spiller i mono.
    Ved en mono sub er min overbevisning at den skal brukes som en subwoofer, ikke en boombox, dvs fronterne kjøres som "large" og subben gir tilskud under 40 hz el. lign., til stereo ihvertfald.
    Jeg er ikke helt klar over hvilken type bass det er der savnes noen ganger, skal du ha en bass der slår må du nok ikke tenke dybbass, da må du jobbe med dine fronter, plasere de skikkelig, kanskje du trenger en effektforsterker...., men uansett, å plasere en sub slik den spiller optimalt kan ta litt tid...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det på tide med oppgradering igjen....

Denne gangen tv

Har også juster bassen frem og tilbake og er kjempefornøy. Bassen er nå helt riktig synes jeg

Nå gjenstår det bare en skikkelig senter og å bytte ut min PS2 mot en DVD spiller. Og lære meg DB.....

TV benken er ikke ferdig malt....

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •