Smak og behag eller rene tall for "pengene"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smak og behag eller rene tall for "pengene"

Det er mye å lese om mangt av utstyr her på forumet. Men når det gjelder prøving og feiling og testing går det vel litt i hytt og pine når det gjelder balansen mellom smak og behag og rene tekniske målinger. Det hadde vært morsomt å se en mer "vitenskapelig" test hvor man på forhånd bestemte seg for hvilke kriterier som skulle legges til grunn og hvilke målinger man skulle foreta. F.eks. sette opp en tabell som inneholdt kombinasjonen av utstyr, størrelsen på rommet og felles avtalte "spilleregler" for hvordan lyd og lys skal måles. Felles "spilleregler" for innstillinger på utstyret. Det morsomme ville bli å se på hvilken måte ulike kombinasjoner av utstyr slår ut.

Jeg utfordrer derfor de av dere som kan mest om HiFi til å sette opp et "vitenskapelig" skjema som folk kan fylle ut sitt utstyr og sine målinger i. Også må det ikke bli mer avansert enn at "gud og hvermann" har sjanse til å være med. Litt av vitsen vil jo være å få mange kombinasjoner å sammenligne mellom.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Hi-Fi, vitenskap, tall og fakta

Interessant forslag, men jeg mistenker at det er for mange usikkerhetsmomenter ute i felten til at "hvermansen" kan ha noen reell nytte av et sådant prosjekt.

Når det gjelder tester med tall, målefakta osv., så kan jeg anbefale følgende blader/nettsider:

www.homecinemachoice.com
    www.hometheatermag.com
    www.areadvd.de
    www.lloxx.de

Av blader som ser ut til å presentere tester med noe vitenskapelig vinkling i form av diverse målinger (bl.a. på DVD/CD-spillere, høyttalere og forsterkere i x antall kanaler) kan nevnes:

HiFi&Musik (svensk)
    HIFI Choice (engelsk)
    High Fidelity (dansk)

Mvh 777

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Havde det bare vært så lett, da var jo nesten dette forum unødvendigt ....
    Det avhenger først og fremst av personlig smak......

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig Tango!

Jeg skulle likt å sett tester som denne http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=247703
    for andre kategorier også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk 777 og Phonar for aktuelle linker til tester som er utført.

Og til deg Niels Nielsen: Forumet hadde ikke blitt unødvendig, tvert i mot. Man ville jo vært avhengig av et forum som dette som et sted hvor folk kunne møtes og delta i en test med sin kombinasjon av utstyr.
    Det er selvsagt mye som henger på det med personlig smak og behag. Men hvis man kunne definere sin smak og behag i tallverdier så ble det kanskje enklere å sikte seg inn på det utstyret som ligger innenfor ens smak-og- behag-område.

Uansett er jeg glad for at noen har giddet å lese innlegget mitt og tatt seg bryet med å si meningen sin.

Personlig har jeg bare erfarigner med å måle lyd. Spørsmålet som har dukket opp i hodet mitt når jeg samtidig leser innlegg på forumet her er: hvordan påvirker klangfarge lydbølgene? Hvis jeg byttet om på noe av utstyret, ville jeg få andre lydbølger da? Eller er det ene og alene rommet som avgjør kurvene på lydbølgene?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og...

Kan man høre noe som ikke er målbart ?
    Det finnes de som mener dyre kabler gjør forskjell på lydopplevelsen. De sier også at vi ikke har måleinstrumenter som kan plukke opp nyansene. Hvorfor er det ingen blindtester som kan underbygge dette?

Personlig mener jeg det er vel mye voodoo i HIFI, dette skyldes nok menneskets hørsel og den akustiske hukommelse som på ca 30 sekund.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tango
    Det er mye å lese om mangt av utstyr her på forumet. Men når det gjelder prøving og feiling og testing går det vel litt i hytt og pine når det gjelder balansen mellom smak og behag og rene tekniske målinger. Det hadde vært morsomt å se en mer "vitenskapelig" test hvor man på forhånd bestemte seg for hvilke kriterier som skulle legges til grunn og hvilke målinger man skulle foreta. F.eks. sette opp en tabell som inneholdt kombinasjonen av utstyr, størrelsen på rommet og felles avtalte "spilleregler" for hvordan lyd og lys skal måles. Felles "spilleregler" for innstillinger på utstyret. Det morsomme ville bli å se på hvilken måte ulike kombinasjoner av utstyr slår ut.

Jeg utfordrer derfor de av dere som kan mest om HiFi til å sette opp et "vitenskapelig" skjema som folk kan fylle ut sitt utstyr og sine målinger i. Også må det ikke bli mer avansert enn at "gud og hvermann" har sjanse til å være med. Litt av vitsen vil jo være å få mange kombinasjoner å sammenligne mellom.
    Helt enig Tango.

Det samme gjelder effekt i forsterker o.l. som ofte testes i utenlandske magasiner, mens i Norge så går det på at "her er det effekt i massevis". Det forteller egentlig ingenting.

Men DVD & Hjemmekino har ihvertfall begynt å måle kontrast nivåer på prosjektorer, det er veldig gledelig.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at vitenskapelige målinger kan si litt om kvaliteten på produkter. Jeg mener også at alle forskjeller som kan høres også kan måles - rent teoretisk. Utfordringen er nettopp å utvikle en testmetodikk for å måle alt som skjer i et musikksignal og analysere det etter en modell som tilsvarer de effektene og forskjellene som ørene oppfatter.

Når det gjelder akustisk hukommelse, så kan den ganske sikkert trenes opp, slik hukommelse for andre sanseinntrykk som f.eks. lukt og smak kan trenes opp. Erfaring og det å gi de ulike inntrykkene en konkret beskrivelse hjelper på den akustiske hukommelsen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •