Dac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Dac

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dac

Er det noen som kan si hvor mye en DAC har å si på lyden, og hva som evnt blir de store forandringene?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trym
    Er det noen som kan si hvor mye en DAC har å si på lyden, og hva som evnt blir de store forandringene?

Det er jo DAC'en som konverterer ifra Digital til analog og ut til eventuell forsterker. Så den er jo den viktigeste delene i en cdspiller, sammen med et ok drivverk.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC er den viktigste delen i en CD-spiller, det tror jeg de fleste kan enes om. Hvor vidt drivverket har noe å si, kan nok diskuteres. Det finnes svindyre "high-end"-drivverk som koster oppimot 100.000 kroner, men personlig har jeg svært, svært store problemer med å se poenget med det. I dataverdenen klarer jo en CD-ROM til 150 kroner jobben uten problemer, og det med over 50 ganger så høy avlesingshastighet.

Jeg har selv en Benchmark DAC1 som er et pro-audio-produkt. Har testet den med ulike drivverk, coax/optisk digitaloverføring og merker overhodet ingen forskjell. Dette ser ut til å være konsensus hva denne DACen angår i alle fall.

Om du skal se deg om etter DAC, ville jeg tatt en titt på pro-audio-produkter. De har gjerne langt flere funksjoner enn HiFi-utstyr, mange vil påstå at de er bedre, og viktigst av alt: De er fornuftig priset. Alternative kandidater fritt etter hukommelsen:

Benchmark
    Apogee
    Lavy Engineering
    RME

og sikkert mange flere. Du finner mye info om alle disse på nettet om du søker litt. Benchmark, Apogee og RME forhandles av Prolyd i Norge, Lavy vet jeg ikke om det er noen i Norge som fører, men et svensk firma skal visstnok ha de. Alternativt kan de sikkert skaffes litt billigere på postordre fra USA, men pass i såfall på at de takler europeisk spenning.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leser en pc av cdrom feil får du ingen beskjed. den leser oppigjen samme sporene titalls ganger til den klarer det, hjelper ikke det blir det error all pc-data er turn-basert. mens cdavspilling i stua er realtime hvor man bare har et forsøk. dyrere drivverk har god feilkorreksjon pga dette...
    med moderne dacer tror jeg likevel ikke det er verdt å legge flere tusen i drivverk. med mindre alle platene dine er godt ripet opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    leser en pc av cdrom feil får du ingen beskjed. den leser oppigjen samme sporene titalls ganger til den klarer det, hjelper ikke det blir det error all pc-data er turn-basert. mens cdavspilling i stua er realtime hvor man bare har et forsøk. dyrere drivverk har god feilkorreksjon pga dette...
    med moderne dacer tror jeg likevel ikke det er verdt å legge flere tusen i drivverk. med mindre alle platene dine er godt ripet opp.
    konklusjonen må være at fremtidens "drivverk" blir hardiskbasert e.l.

Ordet feilkorreksjon er fy fy i sammenheng med lydgjengivelse.

Hardisk med buffer, må være stikkordet.

eller hur?

trym: ut av anlegget ditt vil jeg tro du klarer deg lenge med en normalt priset cdspiller, og de kommer med integrert DAC. Dyrere saker blir ofte adskilt pga støy og andre påvirkningsfaktorer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •