Dele på mitt Mediacenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dele på mitt Mediacenter

Hei,

Et spørsmål jeg håper det finnes en enkel og rimelig løsning på:

Jeg har i rom nr. 1 et mediacenter med parabol, dvd, mp3, radio osv som er tilkoblet en surroundforsterker. Dette er vel og bra. Men ofte oppholder jeg meg i rom nr. 2 hvor jeg har en enkel forsterker, radio og cd-spiller. Disse ønsker jeg stort sett å bruke separat. Men noen gange ønsker jeg å kunne høre musikk/radio som spilles på mediacenteret når jeg oppholder meg i rom nr. 2.

Hva skal til for at jeg kan få lydsignalene fra mediacenteret til forsterken i rom nr. 2?

Mvh
    Øystein

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av synch
    Hei,

Et spørsmål jeg håper det finnes en enkel og rimelig løsning på:

Jeg har i rom nr. 1 et mediacenter med parabol, dvd, mp3, radio osv som er tilkoblet en surroundforsterker. Dette er vel og bra. Men ofte oppholder jeg meg i rom nr. 2 hvor jeg har en enkel forsterker, radio og cd-spiller. Disse ønsker jeg stort sett å bruke separat. Men noen gange ønsker jeg å kunne høre musikk/radio som spilles på mediacenteret når jeg oppholder meg i rom nr. 2.

Hva skal til for at jeg kan få lydsignalene fra mediacenteret til forsterken i rom nr. 2?

Mvh
    Øystein
    1. Billig og enkel løsning som kanskje ikke gir så bra kvalitet: en lang signalkabel som tappes fra rec-out eller tilsvarende utgang i rom 1
    2. Signaloverføring via trådløst system, krever at du kjøper en slags overføringselektronikk. Lønner seg vel å kjøpe en som overfører både lyd og bilde slik at den kan brukes til andre ting senere.
    3. Samme som 1. men gjør det med en lang optisk kabel isteden. Kommer an på hvor langt du skal 'frakte' signalet ditt og krever optisk inn på forsterker i rom 2. Skal ikke være noe problem å bruke lange optiske kabler, har selv gjort dette ved flere anledninger. Problemet her er at de vanlige hifi sjappene ikke tror det finnes lengre toslink-kabler enn 1,5m. Du må på elfa eller liknende for å få lengre strekk ;-)
    edit: krever også optisk utgang på forsterker i rom 1.

Første løsningen kan fungere helt greit, men det avhenger litt av utstyret og kvaliteten på signalet som går ut av forsterker i rom 1 og hvor følsom forsterker i rom 2 er. Jeg ville testet dette først, men så kan jeg også lage kabler selv da... og har mer enn nok meter av råkabel.

Are

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også vurdere en surroundforsterker som har room eller multiroom-mode, det er det endel som har etterhvert. Disse tillater deg å kjøre separate signalkilder ut en eller flere separate phonoutganger. Dvs at kona kan sitte og høre på musikk fra mediacenter i et annet rom mens du ser på film i stua.

Ganske praktisk
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar.

Den første løsningen med phono-kabler fra rec-out er nok bra nok. Det er ikke digital out på den ene, og ikke digital inn på den andre forsterken heller.
    Men det oppsto et problem. Når jeg testet ut dette så merket jeg at når jeg benytter digitale kabler fra f.eks dvd inn på forsterker i rom nr. 1, så kommer ikke lyden i rom nr. 2. Men hvis jeg feks bruker vanlige phonokabler fra dvd-spiller til forsterker, da kommer lyden i rom nr. 2.

Men jeg vil jo selvfølgelig bruke digitale kabler for å overføre lyden fra dvd til surroundforsterker i rom nr. 1.

Hva gjør jeg da?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av synch
    Takk for gode svar.

Den første løsningen med phono-kabler fra rec-out er nok bra nok. Det er ikke digital out på den ene, og ikke digital inn på den andre forsterken heller.
    Men det oppsto et problem. Når jeg testet ut dette så merket jeg at når jeg benytter digitale kabler fra f.eks dvd inn på forsterker i rom nr. 1, så kommer ikke lyden i rom nr. 2. Men hvis jeg feks bruker vanlige phonokabler fra dvd-spiller til forsterker, da kommer lyden i rom nr. 2.

Men jeg vil jo selvfølgelig bruke digitale kabler for å overføre lyden fra dvd til surroundforsterker i rom nr. 1.

Hva gjør jeg da?
    Dette er fordi forsterkeren ikke konverterer digitalsignalet til analog, rec out gjelder altså bare på analoge kilder. Har det samme problemet siden jeg bruker rec out til hodetelefoner, men den analoge velgeren blir stående på siste valget selv om jeg switcher over til en digital kilde, noe som tillater lytting på analog kilde på hodetelefoner samtidig som anlegget spiller noe fra en digital kilde. Litt irriterende egentlig men jeg overlever..

Are

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •