Statisk elektrisitet i annleget.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Statisk elektrisitet i annleget.

Heisan.
    Noen som har gode råd og tips om å få fjernet stisk elektrisitet i annleget. Gnistrer når jeg tar på de fleste komponenter i stereo benken. Hjelper det med for eks en Monster strømrenser/overspenningsvern ??

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiv ut gulvteppet ditt

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Hiv ut gulvteppet ditt
    Yps ;-)

Eller du kan evt jorde deg selv Leikis ;-)

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vente på sommer og bedre vær.

Om vinteren er det nesten alltid tørr luft, og tørrl uft kombinert med div syntetiske stoffer (tepper, gensere, sokker, bukser osv) gir fort statisk elektrisitet.

En løsning er luftfukter, men siden det ikke er bra for inneklima heller så vil jeg heller leve med litt ufarlige støt i ny og ne :grin:
    Det blir jo litt spenning i hverdagen!

Are

edit:
    Jeg har en slik jordingslenke for håndleddet, skal brukes når man skrur på PC komponenter og slikt. For mange år siden så fant jeg ut at komponentene jeg bruker er såpass billige at jeg gidder ikke å jorde meg hver gang jeg skal fikle med ett eller annet, sluttet derfor å bruke denne lenka, ingenting har gått istykker pga statisk elektrisitet heller, varme og andre ting har tatt knekken på endel ja men aldri vært i den situasjonen hvor jeg har mistenkt den statiske elektrisisteten.
    Når jeg i jobb sammenheng har skrudd på maskiner i dyrere prisklasser, PCI kort til godt over 100k feks. så har jeg jordet meg selv på forhånd ;-)

edit2:
    pass på å ikke gjør som den uheldige tenåringen som nå er døv!
    ref nyhetene for noen uker siden ang. mp3 spiller + TV + statisk elektrisitet = DØV.
    Veeeldig skummelt....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat samme problemet selv. Enkelte ganger når jeg rører ved annlegget gnistrer det nærmest. så jeg har funnet ut at fjernkontrollen er en veldig god venn... Det som er mitt problem i såtilfelle er at jeg er avhengig av tøffler, og kombinasjon med teppe ol. gjør meg om til en liten statisk bombe! Tepper fungerer veldig godt som dempemateriale som kona og aksepterer (kontra proff. dempemateriale) og hjelper godt i mitt tilfelle på lyden sammen med sakkosekker og puffer siden stua er veldig vanskelig rent lydmessig. Så når jeg skal fikle med annlegget har jeg lært(!) å ta av meg tøfflene og av-magnetiserere meg før jeg begynner...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte en ting. Har også Monster strømmrenser overspenningsvern men Hjelper ikke mot statisk elektrisitet. Så lev med det! Man må lide litt for skjønnheten! (I Dette tilfelle lyden)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •