2 forsterkere på 1 par høytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 forsterkere på 1 par høytalere?

hvis jeg har 2 stk forsterkere koblet til 1 par høytalere. vil høytalerne eller forsterkerne ta skade av det?
    forsterkerne blir ikke brukt samtidig, men ledningene vil være koblet til.

mvh Øistein

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du kan få en omskifterboks på Expert el. lign. Denne kobler du begge høyttalerkabler til, setter denne ved siden av forsterkeren, og da trenger du bare ét sett kabler til høyttalerne...
    Er du 100% sikker skjer der vel ikke noe, men ville ikke ha ro i sjelen hvis der var mulighet for at den ene forsterker kunne sende et signal inn i den andre via høyttaler utgangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Honob. Har du funnet en slik boks ? I så fall, hvor ?
    Har lett litt selv, men det eneste jeg fant var en som het qed ma19 og den var gått ut av produksjon.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobnob
    hvis jeg har 2 stk forsterkere koblet til 1 par høytalere. vil høytalerne eller forsterkerne ta skade av det?
    forsterkerne blir ikke brukt samtidig, men ledningene vil være koblet til.

mvh Øistein
    Noen utgangstrinn har releer som kobbler inn når forsterkeren har stabilisert seg og vil muligens takle en slik kobblings metode hvis man hele tiden er sikker på at den ene forsterkeren er slått og fullstendig utkobblet når den andre brukes.

Ellers så har man et fenomen som som ofte gjelder i slike sammenhenger, nemlig Murphys Lov, (http://www.jargon.net/jargonfile/m/MurphysLaw.html)
    Her er jeg redd for at den fort kan gjøre seg gjeldende og kan resultere i en eller to deffekte forsterkere og muligens også ødelagte høytaler elementer.....

Ville heller gått for løsningen Nils Nielsen skisserer med å bruke en forsterker velger, eventuell lagd en egen mekanisk ommkobblings løsning på kabel nivå som sikkrer at ikke feil kobbling kan oppstå.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktuelt tema for meg også. Noen som har erfaring og vet om denne switchen virker merkbart signal-degraderende?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Aktuelt tema for meg også. Noen som har erfaring og vet om denne switchen virker merkbart signal-degraderende?
    Jeg benyttet en reg.bryter en stund på mine fronter. Dette gjorde det mulig å idiotsikkert kunne bruke 2 stk forsterkere på 1 sett høytalere. Funket ganske greit - problemet var å forbinde den forsåvidt lille bryteren med 12 stk 4mm2 ledninger.

Hvis reg.bryter med 4 stk vekselkontakter er vanskelig å få tak i for deg så kan du jo prøve med 2 stk. (1 stk for hver høytaler) 2 polet vekselvender fra Elko.

Alternativt kan du bruke et rele med 4 stk vekselkontakter. Releco har en del slike rimelige.

At signalet i høytalerledningene skulle bli dårligere ved bruk av bryter/rele tror jeg ikke. De fleste forsterkere har som ask4me2 skriver releer på utgangen - og dette er som regel noe spinkle greier.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke sjekket opp en "switch", men burde jo ha muligheten til det nå, har jo 1mnd ferie... så litt burde jeg rekke, men....

mye rart som kommer før på prioriteringslisten så jeg hadde håpet det kommer en smarting som ser spørsmålet og sier at dette er ikke et problem, og så kan jeg koble det sånn og leve lykkelig uvitende om at forsterkerne tar skade av det...

kommer jeg over en slik boks legger jeg inn svar her.

Active Olebrum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problem jeg også, men jeg har en H/K 5000 og en integrert rør forsterker går det å bruke rørforsterkeren som effekt forsterker på frontene via H/K 5000. Eller blir det en dårlig løsning?
    Håper jeg ikke utalte meg klønete.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •