Fase/akustikk problem i rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fase/akustikk problem i rom

Etter jeg gikk til innkjøp av JBL 4435 ble jeg smertelig klar over hvor utrolig håpløst rommet jeg hadde tenkt å bruke var rent lydmessig. 4435 er svære høytalere (2 stk 15" i hver) og skal spille helt ned i kjelleren. SKuffelsen var derfor gigantisk når jeg ikke fikk dette til å spille i det hele tatt. FLyttet høytalerne rundt i rommet uten at det hjalp, demonterte alle elmenter for å se/høre etter fasefeil osv osv, men ingenting hjalp.

Tidligere idag fikk jeg derimot en ide som heldigvis viste seg å hjelpe MYE. Jeg fannt fram en haug med puter og dyner og la det utover gulvet og delvis oppover langs veggene. Spenningen var stor når jeg satt på musikken igjen og gleden ble desto større når det viste seg at ideen min ga resultat. For nå var det plutselig en hel del bass i rommet Men... jeg kan selvsagt ikke ha det slik permanent og optimalt var det heller ikke.

Spørsmålet er derfor hva kan jeg gjør for ordne akustikken/utfasingsproblemet mitt? Tepper kommer det på gulvet så det er greit, men sånn ellers?

Vil romkorreksjon som f.eks. Denon 3805/3806 har hjelpe noe på dette problemet eller er det mot helt andre problem den hjelper?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann...

Har lest tråden din om høyttalerene..
    Med stor interesse, de er svært interessante :grin:
    Gratulerer med et meget godt kjøp!

Hvis jeg hadde vært deg så ville jeg bygget om brystpanelet ditt til noe som demper bra, og dratt det endel lenger opp på veggen. Fått høyttalerene opp fra gulvet og hengt opp endel lerretsbilder over brystpanelet.

Det burde hjelpe endel.

A

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat det samme problemet. Føler ikke at romkorreksjonen i 3806 hjelper i det hele tatt. Men det er nå min erfaring da. Kommer til å prøve bassfeller i neste leilighet dersom det ikke blir bedre. Skikkelig irriterende dette!!! :-x Gidder nesten ikke å se film eller høre på musikk lenger, da bass er ikke-eksisterende.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres som at det oppstår en del stående bølger i rommet ditt som gir det en irriterende kamfilter effekt.
    Du kan jo mekke noen bassfeller i hjørnene?
    En trekantet kasse med panelriller i frong. les Helmholtz resonator.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått byttet oppheng på mine JBL 4435 og det ble som natt og dag, hadde aldri trodd det skulle hjelpe så sinnsykt med nytt oppheng men det gjorde det heldigvis

MEN... sliter fortsatt med utfasing i rommet

Jeg hadde egentlig tenkt å innrede rommet mer eller mindre slik som dette:

Blå = høytalere
    Brun = sofa

Problemet er at det er ganske total utfasing i sweetspot i sofaen og selv om jeg flytter sofaen 1 m fram/tilbake så hjelper det fint lite, gjør heller ikke noe særlig om jeg flytter høytalerne lenger utifra veggen.

Men der hvor det er rødt er det derimot mye bass

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar jeg å "snur rommet" fungerer det mye bedre bassmessig men det er egenltig håpløst ellers å ha det slikt med tanke på at jeg først og fremst kommer til å bruke dette som hjemmekino og dermed ikke får mulighet til hverken lerret og/eller bakhøytaler, itillegg står også høytalerne for nærme hverandre.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å få skikkelig bass med oppstillingen overfor? Vil f.eks. basstraps kunne hjelpe på?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Tidligere idag fikk jeg derimot en ide som heldigvis viste seg å hjelpe MYE. Jeg fannt fram en haug med puter og dyner og la det utover gulvet og delvis oppover langs veggene. Spenningen var stor når jeg satt på musikken igjen og gleden ble desto større når det viste seg at ideen min ga resultat. For nå var det plutselig en hel del bass i rommet Men... jeg kan selvsagt ikke ha det slik permanent og optimalt var det heller ikke.
    Får meg til å tenke på artige HiFi-Lars fra HiFi-Delirium.
    "Jeg møblerte hele stuen med madrasser. Det var ikke noe pent, men det spilte jævlig bra!"

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å dempe bass trenger du store bassfeller. Jeg har 20 Auralex LENRD basfeller i rommet mitt og de demper bra ned til rundt 100hz. Skal du dempe under 100hz blir bass fellene kjempestore desverre, men de funker.

Ta en titt her for forskjellig modeller.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet enda mer i påsken og det er ikke uten grunn at JBLene nå igjen er for salg... ikke pokker om jeg får ett fornuftig resultat med høytalerne i det aktuelle rommet. Bruker jeg derimot mine andre mindre høytalere (JBL 120TI) i samme rom så er det bass Eneste forklaring jeg finner på dette er at de har bassporten bakover istedet for forover som på 4435ene.

Enkelte steder i rommet får jeg mye bass også med de stor JBLene men desverre på helt feil steder som f.eks. i vinduskanten...

Er det bare for meg å gi opp 4435ene i dette rommet eller er der noen som har noen flere tips? Er bare så sinnsykt usikker hva som kan hjelpe siden det fungerer med andre høytalere... En Behringer DEQ2496 vil vell f.eks. ikke kunne hjelpe?

Auralex kunne kanskje hjelpt og hadde vært artig å prøvd, men det vil desverre koste en liten formue å kjøpe så mange og så store som jeg trenger så jeg tviler på at det blir aktuelt her og nå...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert. Har du prøvd med høyttalerne på veggen til venstre i bildet ? Der er kanskje ikke plass.....
    Har du betongvegger ?
    Ellers er det ikke noe nytt, jeg har 2 nesten identiske høyttalere, med samme enheter og delefiltre. Det ene sett går 10 hz lavere enn det andre, og er litt større. I mitt rom spiller de "små" mye bedre bass og skikkelig midtbass, forskjellen er stor.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å sette høytalerne til venstre også ja (dvs de spiller på kortveggen) og det er nok kanskje dette som lydmessig fungere best men alikevell langt ifra bra nok, itillegg til at det i praksis ikke er brukende da det blir for nærme høytalerne og ingen plass til bakhøytalere. Noen av veggene er betong, mens andre bare er lettvegger.

Hadde dette vært noen andre (mer ordinære) høytalere hadde jeg gitt opp for lenge siden men skulle så virkelig ønskt jeg fikk de til å spille skikkelig

Er det noen som ser av romtegningen hva som er årsaken til faseproblemene? Det som ikke kommer så godt fran på tegningen er at pipa (oppe til høyre) er ganske framtredene og lager nærmest ett ekstra hjørne oppe der)

(PS: driver å bearbeider kona for å få aksept for å rive ned veggen til naborommet slik at jeg får omtrent dobbelt så stort rom men foreløpig ser det ikke ut til å være helt suksess)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Umiddelbart vil jeg tro det er "innsnevringen" i din stue der skaber problemer, vil tro du har bra lyd om du har det som på det første bilde og da står helt nede i den smalle delen....
    Vet det er utrolig vanskeligt, men, er der noen sjangser for du skal flytte engang ? Da ville jeg leve med lyden som den er nå og vente......

Et tips dog : en kompis havde på 80 tallet store JBL, litt mindre enn dine, han havde ingen bass ! Han løftet da høyttalerne opp 10 cm og det gjorde susen..., prøv, koster jo ikke noe.

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sette en hel glava rull på hver av de stedene du har merket med røtt, altså der du opplever å ha mye bass.
    Og for all del, (her får jeg sikkert på pukkelen, men dritt på) prøv BDR spikes. Dette ryddet så enormt opp i bassen hjemme hos meg at det var som å få nye høyttalere. Dette fikk jeg ikke med soundcare, pulsar points eller proson spikes. Om det vil gi like gode resultater hos deg tør jeg ikke si, men det er så absolutt verdt et forsøk. En enda bedre løsning kan være tykke (3cm) granittplater under BDRene igjen, og tema isolators eller lign under granitten igjen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd både spikes (ikke BDR, men "vanlig") og det å flytte høytalerne 20 cm opp uten at det hjalp noe på utfasingen Granittplater trodde jeg hadde relativt liten innvirkning hos meg siden gulvet er betong med kun gulvbelegg oppå? Men kan jo alltids prøve, tror vi har noe grantitt liggende fra gamle kjøkkenet

Tror det å flytte er rimelig uaktuelt med det første siden vi flyttet inn i huset for under 2 mnd siden Og det er det som er så drit, dette skulle jo være "drømmehuset" med "all verdens av plass" (hver etg er 150 kvm) bl.a. eget rom til hifi/hjemmekino men så oppstår dette totalt uventede problemet.

Hmm, ett par ruller glava som bassfeller ja... det er en ting jeg ikke har prøvd enda og som jo ikke er så dyrt at en ikke kan prøve

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dette kan hjelpe.
    http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html

Har du parkett eller annet hardt underlag sværger de fleste til dempeputer.
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...alertilbehoer/

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv Behringer FBQ2496 Feedback Destroyer ,eller selg de til meg for en fornuftig pris.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt mulighet å prøvd en DEQ2496 så hadde jeg gjort det, har vell ikke tro på at det kan hjelpe så mye med problemet mitt, men hadde vært gøy å prøvd! Får jeg solgt unna noe av det andre relativt kjapt så investerer jeg kanskje i en selv, ser en får de under 3000 kroner nå.

Har foresten fått tak i ekspert hjelp, lydteknikkeren til Bigbang og Bertine Zetlitz tar seg en tur oppom neste uke for å se om han kan finne på noe Får ikke han det heller til, gir jeg opp rommet (og evt høytalerne)

ssnht: selger de for 16.000, hverken mer eller mindre

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor være så livredd for å kombinere tweaking med romkorreksjon?

Skal banne på at dersom du prøver en Pioneer AX2 med MCACC-advanced er du en kjempeglad gutt etterpå!

Det vil RØSKE tak i problemene dine! Akkurat der du trenger hjelp.....og så kan du finjustere selv....og slå det av om du vil......høres det interessant ut???

Bare et godt råd fra en som ikke er redd for nye ting :-)

Har nå to anlegg med denne receiveren i og er kjempefornøyd i begge rommene!

Hadde Denon AVR 3805 i begge rommene tidligere, for å gjøre en lang historie kort, Pioneeren er mye bedre mht romkorreksjon, tar seg av stående bølger og reverb i tillegg.

mvh
    Dag

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ihvertfall ikke livredd for å prøve romkorreksjon, har bare ikke lyst/råd å "hive bort" mange tusen uten jeg vet det vil hjelpe hos meg.

Har sett såvidt på AX2 med tanke på å bytte ut min gamle AVR7000 og hadde jeg fått prøvd en og funnet ut at romkorreksjonen hadde hjelpt hadde jeg uten tvil kjøpt en. Men om jeg derimot har tro på at det vil hjelpe meg er en annen sak

Men jeg forstår deg altså slik Dag at AX2 til forskjell fra de fleste andre i samme prisklasse også korrigerer i bassen? Dersom den virkelig fikser opp i stående bølger uten å rote til noe annet så høres det jo helt utrolig spennende ut!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at det ordner seg at jeg får låne en AX2 i helga, men har dermed litt begrenset med tid til utprøving. Leser at det ikke nødvendigvis er nok med "autojustering"? Noen som har tips som gjør at utprøvinga med AX2 kan gå litt kjappere enn det kanskje gjør dersom jeg må finne utav alt med AX2 på egen hånd

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •