Fase/akustikk problem i rom - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bassfeller.

Les dette
    http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Gir en skikkelig god innføring i akustisk behandling. De fleste forstår ikke helt hvor mye akustisk behandling faktisk har å si.

Du kan (nesten) ikke få for mange bassfeller. De gjør ikke at du får mindre bass, til tross for navnet , men hindrer utfasing og peaker.

Jeg slet lenge med skarp diskant, byttet høyttalere, plassering etc. Problemet er at jeg har anlegget i stua og jeg har mange reflekterende flater. Løsningen kom etter jeg leste om akustikk på avsforum hvorpå jeg lagde noen bassfeller av rockwool, ramme i 3mm kryssfiner og kledd i filt. Har n
    oen plassert i hjørner og noen i førsterefleksjonspunkt ved kritisk lytting eller filmkveld.

Så folkens, før dere kjøper svindyre kabler, vurder akustisk behandling. Den eneste tweak, i tillegg til høyttalerbytte, plassering og kalibrering, jeg har opplevd.

Bassfeller hjelper også på hele rommet, ikke bare 30cm sweetspot.

En ax2 får du brukt for 8000? En pakke rockwool koster en brøkdel av det, men en kombinasjon av akustisk behandling og romkorreksjon er nok det beste. Romkorreksjon blir prikken over i'en. (Har ikke prøvd romkorreksjon selv enda)

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd en slik form for romkorreksjon jeg heller, derfor jeg er spennt på å se om det virkelig kan gjøre slike underverker som endel hevder. Tviler ikke på at det kan hjelpe mye på diskant og mellomtone, er mer skeptisk på om det kan fikse opp i mine bassproblem.

Og derfor det er gunstig avtale det jeg har fått nå siden jeg kan prøve en AX2 før jeg evt kjøper den.

Bassfeller er jeg absolutt ikke fremmend for å prøve, men for det første er det absolutt ikke gratis dersom en skal kjøpe ferdige (koster fort 1000-1500 kr stk) og så er det også dette med størrelsen på bassfellene for de laveste frekvensene, de blir ganske store

Har pratet med en som driver lydstudio og vist han romtegningene mine, og han såg umiddelbart at rommet kan være vanskelig pga total mangel på symetri. Problemene mente han besto i først og fremst to ting, det at rommet er smalere i på ene siden enn andre, og hjørnet ved pipa

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Har ikke prøvd en slik form for romkorreksjon jeg heller, derfor jeg er spennt på å se om det virkelig kan gjøre slike underverker som endel hevder. Tviler ikke på at det kan hjelpe mye på diskant og mellomtone, er mer skeptisk på om det kan fikse opp i mine bassproblem.

Og derfor det er gunstig avtale det jeg har fått nå siden jeg kan prøve en AX2 før jeg evt kjøper den.

Bassfeller er jeg absolutt ikke fremmend for å prøve, men for det første er det absolutt ikke gratis dersom en skal kjøpe ferdige (koster fort 1000-1500 kr stk) og så er det også dette med størrelsen på bassfellene for de laveste frekvensene, de blir ganske store

Har pratet med en som driver lydstudio og vist han romtegningene mine, og han såg umiddelbart at rommet kan være vanskelig pga total mangel på symetri. Problemene mente han besto i først og fremst to ting, det at rommet er smalere i på ene siden enn andre, og hjørnet ved pipa
    Bassen skulle bli superb ved hjelp av AX2 og RK.
    Det justerer jo både stående bølger, har fasekontroll og justerer frekvenskurven.
    Prøver du en AX2 tipper jeg du blir overasket :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå lekt meg med AX2 i ett par timer, og med tanke på bassproblemet mitt:

"The result from the Vestlands jury: Pioneer AX2, zero points....

Mao var det knapt nok merkbar forbedring i bassen i det hele tatt, snarere tvert imot Ante dette ikke ville fungere med det samme jeg bladde i bruksanvisning og såg at laveste frekvens EQ går på er 63 hz, og det samme gjelder forsåvidt for ståendebølger modulen også. For at dette skulle hatt noe som helst funksjon hos meg måtte denne frekvensen vært adskillig lavere enn 63 hz.

Men det var nå verdt ett forsøk ihvertfall og morro var det selv om resultatet ikke ble helt som jeg hadde drømt om. Og så har jeg ihvertfall fått bekreftet at enkel romkorreksjon fra en "billig" receiver ikke er mye hjelp i når det gjelder det å ordne opp i bassproblemer, ihvertfall ikke mine bassproblemer

Hadde vært utrolig artig å fått prøvd en Velodyne SMS-1 og/eller en Behringer DEQ2496 for å sett om de var til mer hjelp, men har ikke funnet noen butikker i distriktet her som har dette inne, ei heller noen personer som har dette som jeg kunne lånt hos. Så dersom noen vet om butikk/person i Haugesundsdistriktet som har en av delene er jeg svært takknemlig for tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd høyttalerne i et større enn det du har hatt bilde av tidligere?
    Du har jo et stort hus og plass nok i storstua. Det er verdt et forsøk for å finne om det er rommet eller høyttalerne det er noe galt med. Eventuelt dra de over til en venn for å prøve der.

Selv ser jeg frem til lørdag om en uke. Da har jeg leid et lokale nede i byen og drar igang en liten fest for kolleger. Og da skal mine 4 stk. JBL 4628b vise hva de er gode for. Sammen med Adyton forsterkeren.
    140 kvadratmeter rom, høyt under taket (buet tak) og tregulv/vegger/tak.
    Det blir veldig spennende.
    Lekte litt med tanken på å leie det lokale igjen til høsten og arrangere noe sånnt som "den store hjemmekinodagen", hvor folk kan få ta med sine egne anlegg og se film sammen med artsfrender.
    Men nå sporer jeg visst litt av her gitt.

IMM

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå lekt meg med AX2 i ett par timer, og med tanke på bassproblemet mitt:

"The result from the Vestlands jury: Pioneer AX2, zero points....

Mao var det knapt nok merkbar forbedring i bassen i det hele tatt, snarere tvert imot Ante dette ikke ville fungere med det samme jeg bladde i bruksanvisning og såg at laveste frekvens EQ går på er 63 hz, og det samme gjelder forsåvidt for ståendebølger modulen også. For at dette skulle hatt noe som helst funksjon hos meg måtte denne frekvensen vært adskillig lavere enn 63 hz.

Men det var nå verdt ett forsøk ihvertfall og morro var det selv om resultatet ikke ble helt som jeg hadde drømt om. Og så har jeg ihvertfall fått bekreftet at enkel romkorreksjon fra en "billig" receiver ikke er mye hjelp i når det gjelder det å ordne opp i bassproblemer, ihvertfall ikke mine bassproblemer

Hadde vært utrolig artig å fått prøvd en Velodyne SMS-1 og/eller en Behringer DEQ2496 for å sett om de var til mer hjelp, men har ikke funnet noen butikker i distriktet her som har dette inne, ei heller noen personer som har dette som jeg kunne lånt hos. Så dersom noen vet om butikk/person i Haugesundsdistriktet som har en av delene er jeg svært takknemlig for tips!
    Sporty å prøve iallefall, hva med å prøve et annet rom?

Legger til et mer konstruktivt forslag, en annen høyttaler kan fungere bedre i rommet ditt, kanskje noe med mindre membranflate? Har du bassrefleks nå, kanskje lukket kasse?
    Hva å å teste subwoofer som da har en annen plassering enn frontene, og dermed unngår de samme problemene?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd i ikke mindre enn 4 rom i huset, og som du ihvertfall vet Dag så er det ikke bare enkelt å dra rundt på høytalere som veger over 100 kg pr stk

Alle 3 romma i kjelleren ga egentlig skuffende resultat selv om dette "selvsagt" er det dårligste. Grunnen til at jeg fortsatt håper å få tatt i bruk akkurat dette rommet er det at rom nr 2 egentlig er en "hall" (ca 25 kvm) som vi på sikt har tenkt å bruke som lekestue for barna, itillegg er det for åpent der slik at det å spille med litt volum ikke lar seg gjør når barna sover. Rom nr 3 burde egentlig vært ganske bra da det har mye mer normal utførelse enn "kjellerstua", men det lille jeg testet der ga også heller dårlig resultat med lignende bassproblem. Rom nr 4 jeg har testet litt var stua oppe, den er både større pluss at den har delvis mye høyde under taket og her spillte høytalerne rett og slett RÅTT! Selvsagt er dette det eneste rommet som er totalt uaktuelt å bruke til hifi/surround rom. Både pga JBLene ser ut som de gjør (dvs to stooooore klumper som kanskje ikke er verdens vakreste, utrolig lav WAF på JBL 4435) slik at det er totalt uaktuelt for kona å ha de oppe, Men også det at det ikke lar seg gjøre å sette opp anlegget som surroundanlegg, eneste mulighet ville vært rent hifi.

Jeg har "selvsagt" en plan på å få en fiks på dette (håper ihvertfall det vil ordne opp) men den blir (både pga tid og penger) ikke ihverksatt før om en stund. Den går ut på å slå ned veggen mellom "Rom 3" og kjellerstua, slik at jeg får nesten dobbelt så stort rom. Har da samtidig tenkt å bygge om bak i rommet slik at jeg ikke får den hooken og sansynligvis også setter opp en ny skårvegg tilsvarende den med vinduet for å få symitri. Da får rommet nærmest en "båtform" (og blir ca 35 kvm) noe som lydmessig vistnok skal være omtrent optimal utforming Men dette ligger altså litt fram i tid...

Når det nå nok sannsynligvis ikke blir AX2 på meg får jeg som jeg heller ikke bruker de pengene på en Sony 3-rørs PJ og en ny effektforsterker til JBLene. Og dersom jeg får solgt unna noe med så står en DEQ24296 høyt på ønskelisten, bare for å ha prøvd det også

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Legger til et mer konstruktivt forslag, en annen høyttaler kan fungere bedre i rommet ditt, kanskje noe med mindre membranflate? Har du bassrefleks nå, kanskje lukket kasse?
    Hva å å teste subwoofer som da har en annen plassering enn frontene, og dermed unngår de samme problemene?
    Har prøvd andre høytalere i rommet og dette har fungert bedre, sannsynlgivis pga JBLene er så stor som de er, men også muligens pga 4435 har bassporten forover mens de andre har bakover. Vurderte å selge JBLene og kjøpe meg ett par til med 120TI og en SVS PB12plus/2, men har slått dette ifra meg rett og slett fordi jeg hørte JBLene i stua og hva utrolig potensiale de har når de fungerer som de skal, det var helt rått! Spiller relativt flatt ned til "nesten SVS nivå" uten EQ og har dynamikk av en annen verden

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dempet rommet mitt med dempeull på veggene og et teppe som jeg har hengt forran. Det ser ikke så veldig pent ut, menhejlper en del. Det kan være en fordel å ha et mykt teppe forran høyttalerne

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også prøvd å kle mer eller mindre hele rommet med tepper, dyner, puter og egentlig alt jeg fannt av material jeg kom på som kunne dempe Hjalp faktisk endel, men desverre ikke så veldig mye. Det eksperimentet som har fungert best foreløpig var det å sette opp en "falsk vegg" bak i rommet slik at jeg fikk fjernet hooken. Dette kan være løsningen for å levelig lyd i rommet, men den stooore ulempen med dette er at rommet da blir en hel del mindre itillegg til at det gjør plassering av bakhøytalere tilnærme umulig.

Har grublet endel i helga og selvsagt da også diskutert litt med frua og jeg tror enden på visa blir at jeg enten river ned veggen til det andre rommet, eller alternativt prøver mer i det andre rommet. På mange måter vil jeg tro dette rommet burde gi OK lyd med litt justering, største minus med det er at det kun er ca 15 kvm En stoor fordel med dette rommet er at det stort sett ligger under jorda og har rom utenfor seg (dvs mindre lyd til resten av huset) og også det at det muliggjør montering av prosjektor i naborommet (dvs minimalt med støy/lyd fra den)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannt akkurat budrunder på en 10 år gammel Dynamic Precision 250watter så får vi se om den kanskje klarer å sparke liv i JBLene Den burde selvsagt vært 20 år gammel for å stå skikkelig i stil, men kan ikke få i pose og sekk

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannt akkurat budrunder på en 10 år gammel Dynamic Precision 250watter så får vi se om den kanskje klarer å sparke liv i JBLene Den burde selvsagt vært 20 år gammel for å stå skikkelig i stil, men kan ikke få i pose og sekk
    Det var vel den på QXL? Jeg var også innom den en tur, gratulerer med en knall forsterker. Ikke så verst pris heller :grin: Jeg syns designet på disse DP'ene er skikkelig rått.
    Det burde være nok effekt til å drive JBL'ene dine dette.

Vi får vel en rapport når du har fått beistet i hus?

A

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den på QXL ja, ikke strøken utseendemessig men tror den skal gjør nytten. Bare oppgraderinga selger nylig utførte på den koster jo mer enn salgsprisen

250 watt er vell ikke mer enn JBLene skal/bør ha men så har jeg heller ingen planer om å sette ny rekord på Darla scenen så det holder nok

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Dynamic Precision PA-1 forsterkeren ihvertfall MIN En kammerat hentet den idag men jeg får den desverre ikke hjem og kan teste den før om 1,5 uke Men den som venter på noe godt....

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner følelsen, jeg kjøpte to effektforsterkere fra sverige, og løsningen på frakt var at en kamerat av en kollega hentet de for meg på vei til norge, han bor der borte og skulle hjem på vinterferie et par-tre uker etter at jeg hadde betalt dem. lange uker, tro meg! :razz:
    Temmelig kjedelig å vente på å ta i bruk noe man akkurat har kjøpt, men som du sier 'den som venter på noe godt..'
    Mine er omtrent på størrelse med DP'en din, men høyttalerene de driver er mindre enn hornet på høyttalerene dine :grin: hehehe!
    Men de skal få noe større å bryne seg på om ikke så lenge..
    A

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •