Lavnivå oppgraderingshysteriker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Lavnivå oppgraderingshysteriker?

Nå har jeg hatt de samme høyttalerne siden jeg kjøpte dem nye ca. 1980, jeg snakker om IMF RSPM MK IV, med originale KEF-elementer og originalt delefilter. Jeg anser dem å være bortimot ferdig innspilt nå, og koser meg faktisk fortsatt med disse førtisekskilos litt antiWAF klenodiene, som i sin tid var absolutt High End. Av og til får jeg dem oljet av min W, og de ser da som nye ut, og spiller jo som bare rakkern etter min ringe oppfatning, går bl.a. ned til 17Hz. Bruker dem ikke i kinoen, bare til Hi-Fi. Lider jeg av for lav oppgraderingsfrekvens? Hvor farlig er det? Er dette en sykdom jeg bør prøve å overvinne?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sykdommen du lider av heter sannsynligvis tilfredshet, og den er skummel. I noen ekstreme tilfeller har den ført til skjev rygg, med påfølgende smertehelvette, på grunn av overfyllt lommebok. Viktig at du snart kjøper deg noe skikkelig "high end" du sannsynligvis ikke klarer å slå deg til ro med. Jeg og Majesty arrangerer kurs en gang i måneden, og påmelding skjer ved å sende en kontoutskrift til en av byens hifikjeder. God bedring!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til galehuset forresten :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for din velkomsthilsen Akto! Jeg er ny på forumet, (selv om jeg ellers er litt vintage) men har tidligere med interesse og beundring lest massevis av dine innlegg. Du bør nok snart få status som ayatollah her. Blir det Martin Logan eller?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er andre som er minst like ille som meg, det er nok den stygge avataren min som gjør at folk husker :-D

Jeg håper det blir ML, men tiden vil vise hvordan det går.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se min link Tronic...........
    Husk, ikke selg dine høyttalere til andre før du har konsultert mig.....
    http://groups.yahoo.com/group/imf-electronics/

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du har en fin innstilling Tronic, og jeg tror mange kan lære litt av ditt handlingsmønster og litt lave oppgradering frekvens her i forumet.

Synes litt av denne oppdatterings hysteri bølgen jeg mener å se enkelte i forumet her sliter litt mer med enn andre, minner litt om spillegalskap, med stadig nye innsatser og gevinster i det fjærne. (imidlertid veldig fint for de som liker å kjøpe brukt utstyr med meget god pris/utelse) ;-)
    Det er klart at når man hele tiden selger de forrige dyrt innkjøpte komponenten har man hele tiden en start kapital å bruke på noe nytt, og man får et godt erfarings grunnlag for forskjellige komponenter videre osv, men jeg tror at mye av de pengene det man taper på vegen fort kunne blitt bedre utnyttet i brukbar Hardware i lytterommet, så det å f.eks sitte igjen med et anlegg i 150 000 klassen etter å ha brukt en million på totalt på evaluering i løpet av en 10 års periode, er kankje en litt dyrekjøpt erfaring, og det skulle ikke forundre meg om man får slike svimlende tallverdier hvis man henter frem kalulatoren og gjør et overslag.....

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg si velkommen til avforum Tronic..

Det høres bra ut dette, det eneste negative med denne tilfredsheten er at det blir litt kjedelig å se på andre ting. For hvorfor skal du 'oppgradere' når du er strålende fornøyd med det du har? Og det MÅ jo være bra når man er SÅ fornøyd :grin:
    Det store plusset med å være tilfreds er at man kan bruke tiden sin på andre ting, og sånn sett har vel dette utstyret høyere WAF enn man skulle tro? ;-)

A

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt korrekt are_e.
    Nå innbyder dette, og andre fora jo til oppgraderinger i hytt og pine, hifi butikkerne må leve fett om dagen.
    Med hensyn til IMF RSPM, og TLS 80, da krever de sitt av forsterkerkjeden for å yte optimalt. Flere bruker Mark Levinson, Krell og Bryston på disse.
    Tls80 var, er, notorisk vanskelig å matche med en forsterker, faktisk har Arve fra et annet forum enormt med erfaring her, og han siger at Velleman 4040 er en god match.
    IMF RSPM er en legende, brukes av et studio i Holland blandt annet stadigvæk.
    Dette med IMF gjenspeiler "problemet" mange unge mennesker har, hvordan kan en høyttaler med en vedvarende belastning på 65 watt (Tls 80) anbefales til forsterkere opp til 350 watt, og hvorfor er dette logisk ? Jeg sliter til tider med å forklare dette for folk.
    Jeg har ikke hatt så mange besøkende heroppe på fjellet hvor jeg bor, men noen stykker har da vært innom. Det faktiske forhold er, at noen har kommentert store B&W høyttalere de har hørt hos andre, og at de ikke havde så god lyd som disse gamle IMF.
    En ven av mig er musiker, og han er helt i hundrede hver gang han er innom, og i stereo modus ryker han konstant opp for å sjekke surround høyttalerne, "er du sikker på disse ikke spiller med nå ? " spør han, og han har vanskeligt ved å tro jeg ikke leker med han og slår de på når han setter sig igjen.
    "Alle" vet at gode høyttalere skal forsvinne i lydbildet og musikken skal stå tilbake i rommet. Desverre tilsier rommet, og feil høyttaler plasering, de fleste ganger at dette ikke er tilfeldet og man kan tenke "ja, jeg må kanskje oppgradere..."
    Jeg spiller ikke Yello "The Eye" så ofte, der er bare 3 sange på jeg liker, men denne er faktisk en fantastisk god test cd hvad angår tredimensjonel lyd, og hvor de fleste vil sverge på det er multikanal ! I mitt rom er bassen noe av det mest mystiske jeg noen gang har hørt, fra vanlige cd´er oppstår bassen i rommet bak høyttalerne, her sitter den på høyre og venstre side helt oppe hvor jeg sitter ! Jeg føler, at rekker jeg en hånd ut til én av siderne vil jeg kunne gribe fatt i den..., litt vanskeligt å forklare, men det virker fullstendig som om man hører musikken i en slags hodetelefon...
    Èt hint er, når man hører India med Roxy Music i multikanal, da går basstrommen langsomt fra høyre front over til høyre surround kanal, midtveis er den da rett til høyre for mig, samme fornemmelse....
    Bare litt tanker...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode kommentarer! Skal nok fortsette som IMF-eier en stund til, store transmisjonslinjer blir fort en livslang love-affair og egner seg nok dårligere som typisk one-night stand. Jeg må likevel tilstå at jeg er i ferd med å oppgradere kinoriggen da, som inntil nå har bestått av en Thomson 52" CRT bakprojeksjon med en H/K AVR 4000, en H/K DVD 25 og (uff) et Proson 5.0 oppsett. Har nemlig i bestilling en Sanyo PLV Z4 og en SVS PB 10 og 230cm Grandview. Beklager dette, men det skyldes nok et øyeblikks lettsindighet etter å ha pådratt meg en overdose lesning på AVforum samt fått uventet OK fra min W, som jeg forøvrig har tenkt å beholde uten oppgraderingsplaner...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er klart at når man hele tiden selger de forrige dyrt innkjøpte komponenten har man hele tiden en start kapital å bruke på noe nytt, og man får et godt erfarings grunnlag for forskjellige komponenter videre osv, men jeg tror at mye av de pengene det man taper på vegen fort kunne blitt bedre utnyttet i brukbar Hardware i lytterommet, så det å f.eks sitte igjen med et anlegg i 150 000 klassen etter å ha brukt en million på totalt på evaluering i løpet av en 10 års periode, er kankje en litt dyrekjøpt erfaring, og det skulle ikke forundre meg om man får slike svimlende tallverdier hvis man henter frem kalulatoren og gjør et overslag.....
    Hjelp! Dette har jeg ikke råd til.. :shock: :wink:

Kan det virkelig bli så ille, at man "kaster bort" 85% på veien til det "perfekte" anlegget? Vet ikke om du tok med inflasjon/devaluering av eksisterende utstyr når nye modeller etc blir introdusert i prisen her..

Vel, jeg får kose meg med det anlegget jeg har Det blir kun noen kabeltweaks på meg fremover nå (frem til HD kommer :roll: ).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt at du faktisk BLE smitta av feberen, Tronic.
    Jeg er også et bevis på at det er helt klart farlig å begynne å lese avforum o.l.
    Etter å ha kjøpt en prosjektor på avshop i høst kom jeg over avforum, fikk en uoverkommelig trang til å tømme kontoen, med resultat en gradvis utskifting av hele anlegget!
    Synes jo det var modent for utskifting etter ca 10 år da, og helt soleklar lydforbedring har det blitt, men det har gått ut noen kroner, OG selv om jeg egentlig er ganske godt fornøyd nå så vurderer jeg videre oppgradering.....;-))

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vintage

Kef... Er jo high end spør du meg. Så om noen har en T27 liggende så ta for all del kontakt! :grin:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    helt korrekt are_e.
    Nå innbyder dette, og andre fora jo til oppgraderinger i hytt og pine, hifi butikkerne må leve fett om dagen.
    Med hensyn til IMF RSPM, og TLS 80, da krever de sitt av forsterkerkjeden for å yte optimalt. Flere bruker Mark Levinson, Krell og Bryston på disse.
    Tls80 var, er, notorisk vanskelig å matche med en forsterker, faktisk har Arve fra et annet forum enormt med erfaring her, og han siger at Velleman 4040 er en god match.
    IMF RSPM er en legende, brukes av et studio i Holland blandt annet stadigvæk.
    Dette med IMF gjenspeiler "problemet" mange unge mennesker har, hvordan kan en høyttaler med en vedvarende belastning på 65 watt (Tls 80) anbefales til forsterkere opp til 350 watt, og hvorfor er dette logisk ? Jeg sliter til tider med å forklare dette for folk.
    Jeg har ikke hatt så mange besøkende heroppe på fjellet hvor jeg bor, men noen stykker har da vært innom. Det faktiske forhold er, at noen har kommentert store B&W høyttalere de har hørt hos andre, og at de ikke havde så god lyd som disse gamle IMF.
    En ven av mig er musiker, og han er helt i hundrede hver gang han er innom, og i stereo modus ryker han konstant opp for å sjekke surround høyttalerne, "er du sikker på disse ikke spiller med nå ? " spør han, og han har vanskeligt ved å tro jeg ikke leker med han og slår de på når han setter sig igjen.
    "Alle" vet at gode høyttalere skal forsvinne i lydbildet og musikken skal stå tilbake i rommet. Desverre tilsier rommet, og feil høyttaler plasering, de fleste ganger at dette ikke er tilfeldet og man kan tenke "ja, jeg må kanskje oppgradere..."
    Jeg spiller ikke Yello "The Eye" så ofte, der er bare 3 sange på jeg liker, men denne er faktisk en fantastisk god test cd hvad angår tredimensjonel lyd, og hvor de fleste vil sverge på det er multikanal ! I mitt rom er bassen noe av det mest mystiske jeg noen gang har hørt, fra vanlige cd´er oppstår bassen i rommet bak høyttalerne, her sitter den på høyre og venstre side helt oppe hvor jeg sitter ! Jeg føler, at rekker jeg en hånd ut til én av siderne vil jeg kunne gribe fatt i den..., litt vanskeligt å forklare, men det virker fullstendig som om man hører musikken i en slags hodetelefon...
    Èt hint er, når man hører India med Roxy Music i multikanal, da går basstrommen langsomt fra høyre front over til høyre surround kanal, midtveis er den da rett til høyre for mig, samme fornemmelse....
    Bare litt tanker...
    Vel..
    De er skikkelig tungdrevne, men hade vel vært noe med aktiv deling da eller?
    Siden den er 3 veis så hadde det vært litt morsomt hypex modul på baksiden:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •