McIntosh MC1201 og JBL K2-S9800

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question McIntosh MC1201 og JBL K2-S9800

Jeg har i dag vært på HFC Bodø og hørt på overnevnte oppsett, MC pre og mediaspiller også.

Jeg kan gjerne tenke meg å høre om det er noen her som har hørt dette tidligere. Gjerne ett av prod i en annen kombo. Jeg tenkte jeg så kan komme med mitt syn for variasjonens skyld.

(Ja, plasserte denne under gennerelt da det er både forsterker OG ht.)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte oppsettet på messe i Oslo, men i det rommet ga det meg ikke mye, bortsett fra at jeg alltid koser meg når jeg ser store blå VU metere!

Onde tunger kaller høyttalerne PA, kanskje fordi de ikke spiller så dypt?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de K2-ene er PA, hva kan man da kalle Avantgarde?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, altså... jeg vet ikke hva jeg skal si... eller rettere sakt; begynne hen!!

Kanskje ELENDIG passer bra..?? Det var rett og slett håpløst. For det første var rommet alt for lite og lytt, men alikevell.

1. Lervete bass, minnet meg om et par slitte LS15 meg ALT for liten forsterker (f.eks NAD 310) Altså slapp og alt for løs.

2. Skrikende mellomtone som de har klart å plassert i horn som ser ut som en kopi av diskanthornet til CV clsc215.

3. Kvass og ekkel diskant som gennerellt låt ræva! Også plassert i en minihornløsning, hvet ikke hva denne lignet på.

Konklusjon, bare rot og håpløst lydbilde. Virker på meg som en fordyret utgave av CV clsc215. Målgruppe: Amrikanske folk med for mye penger som skal ha anlegg til en eller annen gymsal, som bør være MYE dempet...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det var du som satt der inne når jeg kom, Ultimate? Jeg kom inn når han Hegel-karen drev å foreleste om transistorer, vi er omtrent på samme alder.

Men over til anlegget. Det er ingen tvil om at rommet ødela hele opplevelsen med dette anlegget. Å putte noe slikt i et 9kvadrat, nakent rom er skandaløst! Jeg tror det i utgangspunktet spiller sinnsykt bra, men i de rette omgivelsene.
    At hornene ble slitsomme, skyldes nok at høyttalerne var presset inntil hver sin sidevegg, de hadde rett og slet ikke plass til å jobbe. De var også noen grusomme resonanser i øvre mellomtone.

Jeg har hørt litt på de Array-høyttalerne de har der nede, og de liker jeg godt. De koster jo bare 1/3 av K2'ene, men de burde vel i utgangspunktet ha felles egenskaper. Hvis de hadde hatt K2/McIntosh-oppsettet lengre, ville de nok satt det opp ute i butikken, og ikke inni det lille demorommet.

Men det er for ille når man hører 3 halve låter på et anlegg til nesten en halv million, for så å reise seg og gå pga bedriten lyd! For det var det jeg gjorde.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nok meg ja ;-)

Ja, altså horn er jo dødsdømt i et slikt rom.

Sm sakt (en del overdrevet) passer dette i en godt dempet gymsal. Men for å være relevant har det vært interressant å høre det i et rom på 45-50 kvadrat. Har dog mine tanker om at dette også bør være temmelig dødt i utgangspunktet. Jeg vet imidlertidig ikke om dette ville ryddet opp i den lervete bassen. Tror kombinasjonen av lav dempingsfaktor på MC 1201 og elementet. Jeg kjente på bassen og synes den var temmelig løs. Mulig den må være det for å henge med hornene når man kommer opp i høyere lydtrykk.

Tenkte å måle rommet før jeg dro, men det ble avglemt Får ta det senere en dag.

Har jeg vært skjef der nede ville jeg sørget for å få dempet de to rommene iallefall sånn at det har vært mulig til å bruke de til noe annet en utstilling.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjefen der nede har jo ikke peiling på anlegg, han ble kun ansatt pga gode papirer som selger fra tidligere jobber. De som jobbet der fra før av, har mast i flere måneder nå om å få lov til å dempe rommene litt, men fått avslag med den begrunnelsen at det er ingen som demper stuene sine. Det hjalp ikke å argumentere med at ingen stuer er så håpløse akustisk sett. Men nå har de endelig fått klarsignal til å dempe litt, men det er fordi kundene har kommentert rommene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får vel ned å kommentere rommene jeg også, litt foriktig, uten å slakte resten ;-) (og min goodweel, eller hvordan det nå skrives)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg å prøve de Array'ene som står der nede, morsom høyttaler

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Horn er ikke dødsdømt i et lite eller for den saks skyld lite dempet rom. Det er en av de store fordelene med horn. Imidlertid vil etterklangen bli litt heftig, men ikke på langt nær så ille som med tradisjonelle høyttalere. Usher D2 for eksempel er en totalt orgasmisk opplevelse som går helt ned og helt opp, selv i små rom, uten at noe stikker seg ut. Det bare tar fullstendig av. Slik vil jeg tro det er mulig å få til med K2 også, men de har jeg ikke erfaring med selv så jeg vet ikke. Dersom de låt så ille som du beskriver så har jeg større tro på at det var satt galt opp. JBL kan tross alt lage høyttalere om de gidder, og det lille jeg har hørt av K2 beviser at de er veldig mye bedre enn Array.

Avantgarde ser jeg nevnt her. Hva har det med PA-lyd å gjøre? Hørte Meta Primo her om dagen. De går helt ned, og da mener jeg helt ned. Skal være gode for 133 dB (4x12" pr side, aktive) og med rett forsterker til resten...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, høyttalerne var klistret inntil hver sin sidevegg. Spredningen på hornene var mildt sagt rå, men fikk ikke sjangsen til å vise potensialet sitt. Og det var ikke antydning til interiør i rommet, bortsett fra en sofa. Veggene var helt bare, ikke så mye som et bilde engang.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet må ta mesteparten av skylden for bassen, MC1201 har
    IKKE KONTROLLPROBLEMER kan jeg love. Testet MC602 hjemme og det var rått!
    Mellomtonen......høyttaler eller plassering tipper jeg, sansynligvis plassering.
    Har hørt flott lyd fra K2 5500, så plassering og rom må ta skylden, synd med slike demoer!

mvh
    Dag

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevnte Avantgarde pga størrelsen og og utseendet....

Har aldri hørt K2, men dermot litt på Avantgarde. Lyttet litt til Metaene jeg og, og for en fantastisk dynamikk, god bass på disse ja. Synd de er så dyre og stygge.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ligger MC1201 på? Er ikke det de svære beista av noen effektforsterkerer?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan svare meg sjøl. Fant prislista inne på neby hifi.

90k...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er pris pr stk... Men med tanke på ytelse er ikke det sååå stygg pris sammenlignet med andre merker...

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    McIntosh er sinnsykt fete forsterkere! Da tenker jeg først og fremst hvordan dem ser ut da jeg ikke vet så mye om dem..... hørte på en McIntosh til 50K og et par ML elektrostater for ikke alt for lenge siden..... låt litt annerledes enn mine CV høytalere :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det. Men 180k er mye penger for 2 kanaler Viste ikke du hadde så store planer DJ!

Men helt klart vert pengene om man skal oppi så store summer!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •