Demo hos Thlian!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Demo hos Thlian!

I forrige uke skrev Thlian at han ønsket folk for å komme å høre på anlegget hans. Han følte at "noe" var galt med lyden. Jeg var ikke vanskelig å be, så jeg kontaktet fyren og vi avtalte.

Anlegget består av HK AVR7000amp, SVS PB12/2 sub, Klipsch RF35 fronter, Klipsch RC35 senter og Dynabel C22 bakhøyttalere.

Fikk opplyst av Thlian at ham nylig hadde flyttet inn i ny bolig. Rommet er på 10 kvadrat, og det var ikke helt ferdig ennå. Det var kanskje litt god klang der, men det skulle blant annet komme teppe på gulvet mellom høyttalerne, så det endrer seg nok til deg bedre etterhvert.

Åpnet med Dare-Devil og den obligatoriske slåss-scenen på den utestedet. Lydivået var ganske høyt, men ikke problematisk. Fantastisk dynamikk fra disse amerikanske fuglekassene! Dynabelene holdt følge med frontene. Ble positivt overrasket over disse.

Klipschene hadde skikkelig krispy diskant, som du (muligens) ikke får på normale høyttalere uten horn, muligens i de høye prisklasser (?) Det gjorde seg meget bra på film, spesielt når glass knuses og på andre høyfrekvente lyder.
    Vi spilte litt av hvert, blant annet en av Flageborgs demoplater, og ved en anledning følte jeg at hele rommet stod i bevegelse. Rar følelse det der.
    Tror det var det sweepet som starter høyt oppe i frekvens og går nedover til det stabiliserer seg på 20 Hz. Mye som ristet da ja.

La merke til at Thlian hadde Dream Theatre konsert i hylla, og vi satte på en laang, men veldig bra instrumental. På det mest hektiske fikk jeg faktisk antydninger til pustebesvær ( ), men det gikk heldigvis fort over. (Puh..)
    Subben hang godt med på både på musikk og på film. Det var superhøy bukseblafringsfaktor i dette rommet. Mye mer enn hos Akto.(Sammenligner litt med ham, fordi jeg bare har vært hos Akto og Thlian så langt.) Man han har jo 3,5 ganger så stor gulvplass.
    På Master & Commander, er det noen kanonkampscener som var utrolig morsomme på dette anlegget, pga. den finfine dynamikken. Når kanonkulene traff skuta til Crowe, og plankebitene sprutet, fyttigrisen så moro det var.
    Må innrømme at dette var bedre enn hos Akto.IMHO. Høy gøy-faktor i stua.

Thlian sa innledningsvis at han ikke var helt fornøyd med lyden. Jeg tror kanskje han har en litt liten senterkanal. Jeg opplevde en liten dip i senter når vi spilte en musikk-DVD med en syngedame, Sarah Mc-ettellerannet. Kanskje løsningen er en større senterkanal? Forsterkeren var iallefall mer enn kraftig nok.

Jeg hadde tatt med min lille Naim forsterker på 30 watt til frontene. Men dette ble helt utrolig dårlig. Makan til død og innestengt lyd, tror jeg jeg aldri har hørt før.

Alt i alt syntes jeg det spilte meget bra hos Thlian. Definitivt høyere gøy-faktor enn "hifi-riktig" med mye detaljer, stort lydbilde, etc. Men heldigvis er folk forskjellige. Det er iallefall moro med god dynamikk.

Takk for titten!

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsiktig nå! Akto stakkars får sikkert oppgraderings-nerver!
    :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    .......Jeg opplevde en liten dip i senter når vi spilte en musikk-DVD med en syngedame, Sarah Mc-ettellerannet.
    Uten at det er viktig for tråden: Sarah McLachlan vil jeg tippe, og hun er ikke hvilken som helst syngedame - nydelig musikk!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hear, hear!
    Herlig stemme fra denne dama. Mmmmm... :grin:

Litt mye bass - generelt sett, kanskje?
    Uansett - man tilpasser vel nivået til det man liker å få. Intet mere, intet mindre. Vel og merke dersom man er observant da. Mange har nok for mye guffe på suben sin!

Delefrekvens, målekurve - vil vi oppleve noe slikt fra Thlian?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [qoute]Litt mye bass - generelt sett, kanskje?[/qoute]

Syntes bassen hadde passelig nivå på film, men når Dream Theater startet opp, skrudde jeg ned litt. Gain sto på klokka 10-11, jeg skrudde ned til klokka 9.
    Syntes trommene til Herr Portnoy var litt vel tunge...

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SEB
    Uten at det er viktig for tråden: Sarah McLachlan vil jeg tippe, og hun er ikke hvilken som helst syngedame - nydelig musikk!
    Så sant så sant, en av mine favoritter. Får fram godlyden i et hvilket som helst anlegg

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hr. Alshus - tar du deg bryet med å endre stavefeilen i denne trådens tittel?

Takk - og god natt! :wink:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pøhh, dette har du fått betalt for å skrive...........

Thlian er en skikkelig kar, unner han at han har skikkelig trøkk i "hulen". Skal få tatt meg en tur snart, i alle fall før sommeren!

Men... hva ER det han egentlig klager over, når du sier det er bra...!? Er han bare SVS-skadet, som oss andre :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dere helt teite eller? Han ville bare ha litt gratis "reklame" og skryt....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hvordan 2x Plus/2 hadde fungert hos Thlian jeg, det måtte vel blitt enda mere morrofaktor.. Eller kansje ikke det kan bli for mye av det gode, noe jeg selv har erfart jeg hater intenst den romlingen som er i noen filmer når jeg har bassen litt høyt. Men at det trøkker skikkelig på filmer som Master And Commander, det er jo sånn det skal være

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde bare vært tull. Bortkasta penger.

Skulle jeg valgt sub til det rommet, tror jeg at jeg hadde endt opp med en stk 12 tommer.

Sikkert greit med ekstra headroom, men det får da være måte på.
    Det er sikkert andre steder å oppgradere før man slenger ...ehh...sleper inn en sub til på et rom på 10 m2.

God natt!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Sant nok, men hvis du skal leke DB drag hjemme kunne det sikkert vært morsomt

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh...., ante ikke at denne tråden fantes engang jeg før Alshus fortalte meg om det!
    Men nei, det var ikke Sarah Mclafflan (så det sies ) Det var Faith Hill, men dama der kan også synge

Jeg syns heller ikke senteren hang med her, ingen god integrering mellom sub og fronter heller av en eller annen grunn, dette var i 5.1.
    I 2.1 fungerte integrering front/sub mye bedre, men der ble vår godeste frøken altfor altfor skarp i toppen. Ble slitsomt rett og slett, men skal teste mer med samme plate, så får vi se....

Hvis noen vil lære meg hvordan jeg lager frekvenskurver så legger jeg gledelig ut en

Men nytt problem har oppstått siden igår (tror jeg!), frontene er "OUT OF PHASE", for "OUT OF PHASE" ligger dønn i senter og "IN PHASE" ligger å vaker et sted på min høyre side for sweet-spot! Noen ide om hvordan jeg fikser dette??

KONRAD:
    Ikke engang du sier nei takk til gratis PR Så er det jo alltid hyggelig med besøk

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    I 2.1 fungerte integrering front/sub mye bedre, men der ble vår godeste frøken altfor altfor skarp i toppen. Ble slitsomt rett og slett, men skal teste mer med samme plate, så får vi se....
    Kan vel fort bli det på Klipsch. Som C. Alshus også påpekte; knall til film, kanskje ikke så knall på musikknytelse?

Men nytt problem har oppstått siden igår (tror jeg!), frontene er "OUT OF PHASE", for "OUT OF PHASE" ligger dønn i senter og "IN PHASE" ligger å vaker et sted på min høyre side for sweet-spot! Noen ide om hvordan jeg fikser dette??
    Dette kan vel ha noe med høytalerplassering å gjøre, eller rett og slett din egen plassering. Er den dønn i senter?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fram med målestokk og skyvelære!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom "out of phase" ligger dønn i senter KAN det vel ikke være annen forklaring enn at den ene høyttaleren er koblet feil, eller du har benyttet en eller annen form for romkorreksjon.

Sjekk alle høyttalerkabler først, for dette er IKKE som et skal.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Det var Faith Hill, men dama der kan også synge
    Oh yes - she can, og det på lik linje med sin ektemann, Tim McGraw. Hvilket radarpar!

Men for all del - gå IKKE på noen livekonsert med Faith, for DET er hun ingen mester på. Det låter rett og slett for ille (for å si det pent)... ;-)

Håper for øvrig du får litt fart på oppsettet ditt når det gjelder faseproblematikken. Skulle gjerne ha tatt en tur opp til deg, men det får vel i så fall kanskje bli en gang akto har tenkt til å bevege seg oppover?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Kan vel fort bli det på Klipsch. Som C. Alshus også påpekte; knall til film, kanskje ikke så knall på musikknytelse?
    Du må disse Klipsch hver gang det er no negativt på tur du
    Det er bare denne låta her jeg merker denne type skarphet, ikke på noe anna musikk jeg har liggende.

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dette kan vel ha noe med høytalerplassering å gjøre, eller rett og slett din egen plassering. Er den dønn i senter?
    Dønn i senter, høyttalerplassering!!??
    Lyden blir da ikke helt fjern, bare av å flytte dem 5 cm?
    Men ja prøvde dem litt forskjellig, men det var akkurat det samme. Kablene ER koblet riktig og....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Håper for øvrig du får litt fart på oppsettet ditt når det gjelder faseproblematikken. Skulle gjerne ha tatt en tur opp til deg, men det får vel i så fall kanskje bli en gang akto har tenkt til å bevege seg oppover?
    Skuddredd Mye skyting herover....
    Akto er bare treg.... Hører du det akto? Du er litt treig lissom

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Treig?

Jeg?

Næhei, det er jeg ikke! Bare litt laid-back :-D

5 cm Thlian, kan være forskjellen på himmel og helvette! Dønn på millimeteren må det være, ellers vil det bare bli tull. Hvis du har out of phase, har du et seriøst problem.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •