Hva er det med lyd ifra pc til forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er det med lyd ifra pc til forsterker?

Søskenbarnet mitt har NadT753v2 Hjemmekinoreceiver og Cerwin Vega Clsc12 i front. Han har et så og si standard lydkort i datamaskinen (1 jack utgang over i rød og hvit, er ikke verdens beste i navn og diverse ting jeg men, dere skjønner sikkert!) den rød og hvite inn i forsterkeren, og nå kommer spørsmåla:

*forsterkeren slår seg av til protection modus når han spiller +1 og høyere...kan dette ha noe med hvordan kvaliteten på lyden ifra dataen er?

* hva kan gjøres for og få bedre lyd, og vil dette igjen gjøre at forsterkeren kan spille høyere? Eller må han bare leve med at forsterkeren slår seg av når han skal spille på det nivået...? (og rett og slett spille litt lavere).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ikke kjent med utstyret. Men det kan hende at utlyden fra pc'en er altfor lav. og at forsterkeren blir kjørt max...

Kjør høyest mulig ut fra pc'en uten at lyden blir forvrengt.( 75% kanskje).

Det kan vel også hende at det er en kortslutning et sted i kabelrotet og at den dermed skrur seg av ved et visst nivå. prøv å plugg ut alt, og rydd litt opp i kabel rotet. Prøv en discman som kilde, prøv kun en kanal.Prøv i det hele tatt alt du kommer over. Stikkordet er feilsøk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pc-lyd

Har nok ikke noe å si hvordan lyden fra pc`n er, så sant den ikke klipper, med tanke på at forsterkeren går i protect. Når du sier +1, er 0 minimum eller går skalaen fra -30 (eller ett annet lavt tall) slik at 0 er linje nivå? Hvis 0 er linje nivå (samme nivå som fra cd spiller) kan det jo tenkes, i hvert fall med ett dårlig lydkort, at +1 er en del mer enn +1 dB slik at forsterkeren får for mye inn signal... evnt. billig oppgradering: Kjøp soundblaster audigy og kjør digitalt frem til forsterkeren, da har du også mulighet for dolby digital fra pc...Virker det fint når du demper volumet fra pc`n eller har jeg missforstått?

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "0dB" er linjenivå og "-75dB" er mute, så laveste mulige er "-74dB"

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad T753 grår vel på volumskalan fra -50 til +18 eller noe, så +1db er jo ganske høyt opp på volun skalene da hvis man har en ganske "høylytt" digital kilde.

T753 er vel heller ikke noen veldig overdimmensjonert Watt spillende konstruksjon heller, så jeg vil tro man akkurat er i grenseland for hva denne forsterkeren takler å gi med de høytalerene som er tilknuttet. Mulig hvis man i oppsettet setter høytalerene til small at man kan komme mer opp på volum skalen, men det er vel ikke helt det man ønsker med slike Cerwin Vega Clsc12 i front.
    Trenger man å spille høyere og ha mer effekt til rådighet, er det vel ikke noe annet å gjøre enn enten å ta ut pre out signalet av forforsterker delen og bruke egene effekt trinn til de mest watt slukende høytalerene, eller selge og kjøpe noe annet og kraftigere.

Hadde man kobblet til pcens sin digitale kabel og ikke spillt av noe lyd i det hele tatt, og så stillt Nadden til +1 og de sp "knelte" og lukket ned, da velle jeg mer mistenkt at noe var galt. :wink:

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente min gikk til noen og 70... 763 går i allefall til de verdienejeg oppga (og 18dB positiv, da er det dass lyd - forvrenger skikkelig på 5dB, som pre-amp).

Det er også forskjell på mute grense i forhold til om den er stillt på DD/DDPL, EARS og Stereo.

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror denne forsterkeren vi snakker om går til +12....da spiller den på det høyeste! Takk for alle svar foreløpig, det ordner seg nok. Han har bestilt nytt lydkort og vi skal bytte ut kablene fra data til forsterker, også teste ut hvordan ting blir best, så får vi se!

Anyway synes jeg det spiller bra som bare det jeg, men han er da ikke helt fornøyd...for han hadde en eldre Technics forsterker på et annet sett med høytalere, og den kunne han spille ut til mæks...men det forklarer vel hvorfor lyden rett og slett hørtes totalt vrak ut nå rett før han bytta til NAD og CV.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjeksen
    Anyway synes jeg det spiller bra som bare det jeg, men han er da ikke helt fornøyd...for han hadde en eldre Technics forsterker på et annet sett med høytalere, og den kunne han spille ut til mæks...men det forklarer vel hvorfor lyden rett og slett hørtes totalt vrak ut nå rett før han bytta til NAD og CV.
    Ja ja. Jeg synes da CV og NAD også låter temmelig vrak

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •