Hvor mange db for å doble lyden? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Kan noen forklare meg hvorfor en dobbling av lyden er 6 db????? Jeg har lest både her og der nå, og finner ingen andre forklaringer enn at lyden dobbles hver tredje db. Hva har jeg gått glipp av?
    Beklager at jeg forvirra deg der - det gikk litt fort i svingene når jeg skrev det første innlegget mitt. Det er redigert nå

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mao må man ha dobbel effekt for å øke lydnivået med 3 db, mens det menneskelige øret oppfatter det som en dobling når lydnivået øker med 10 db.

Det er vel riktig måte å tolke det på???

Men nå begynner det å bli sent også... Hva gjorde en økning på 6 db da?
    oooorrrrkkkkk....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk:
    +3dB : dobling av effekt (Watt)
    +6dB : dobling av amplitude (Volt, Amper, lufttrykk, etc)

Subjektivt:
    +10dB:dobling av "opplevd lydstyrke"

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig litt problemer med å skjønne dette, (ikke at dB skalaen er logaritmisk og 10dB økning i skalene tilsvarer en 10x økning av tilført effekt osv), men hva det egentlig vil si med hørbar dobbling av lydstyrken.

Det at øret har en forskjellig følsomhet avhengig av frekvens er en ting av problemet, andre ting som at øret jo som kjennt er avhengig av en hjerne eller "prosessor" også for å registrere og tolke lydtrykk, og faktorer som hvor lang tid det har gått mellom lydtrykk (1) og det dobble lydtrykk (2), når på døgnet, hvor mange desibel det er i bakgrunns støy, hvor mye lydtrykk øret nettop har vært utsatt for i forkant osv, er jo alle faktorer som kan spille inn og forandre på denne problemstillingen.

Jeg synes for eksempel at hifi anlegget lyder mye bedre og spiller høyere i forhold til volumkontrollen på natt lytting, i forhold til lytting på dagen.
    Dette kan sikkert både forklares med bakrunns støy og at "lyd gulvet" ofte er lavere ellers på natta og at strømmen på el.nettet er mindre støyfullt osv, men tror også at døynrytmen og kroppen ellers har stillt seg inn på en litt annen måte ved slik natt lytting, og alle lyder blir mer forsterket og hørselen litt mer følsom.
    (snakker ikke om fest lydtrykk og "diskotek" spilling her med diverse bedøvende kjemikalier i organismen, men hifi lytting med mulig litt koffein i kroppen.)

Som et annet eksempel jeg synes kan få frem litt av dB og øre-dobblings probelmatikken synes jeg at hodetelefoner/headset hvor man ikke kjenner lydtrykket fra de lavere frekvensene på kroppen, og dermed lettere har en tendens til å vri på litt ekstra og kanskje for mye.
    Selv synes jeg også det er vanskelig å bedømme hvor høyt som det spilles i hedsettet er hvis man bare spiller på det ene øret.

En ting jeg ellers synes denne debatten tidligere i tråden viste på en glimrende måte var hvor mye eller rettere sagt hvor lite den oppgivede forsterker effekten har å si for hvordan man mange ganger oppfatter lyd trykket, og at man må 10 dobble effekten for å få en økning på 10dB i lydtrykk, noe som skal kunne gi en mulig oppfattelse av et dobbelt så høyt lydtrykk.

Man ser kankje også litt av det potensialet som ligger i dB angivelsen for 1W 1meter for høytalerne dersom man vil spille høyt også, og 3 dB forskjell tilsvarer en ca dobbling/halvering av forsterker effekten for å få det samme lydtrykket.

Synes det var en nyttig tråd dette, men er som sagt litt usikker på hva man egentlig i utgangspunktet skal skal legge i begrepet "Hvor mange db for å doble lyden"

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobling av effekt tilført høyttaleren innenfor dennes lineære område gir en økning på ca 3dB (egentlig 3.0103dB, men avrundet til 3dB for enkelhets skyld).
    Dobling av spenning, altså amplitudenivået på tilført signal gir fire ganger så høy effekt, og en lydtrykksheving på 6dB (egentlig 6.0206dB). Dette betyr at høyttalermembranen vandrer dobbelt så langt. (P = U * I = U * U / R, for å angi formel for utregning av effekt fra tilført spenning og resistans (forenklet impedans) ). Dette betyr at elementet flytter dobbelt så mye luft, og man kan si at 6dB heving utgjør en dobling av lydtrykket.

Når det gjelder opplevd fordobling av lydtrykket, så er dette vanskeligere. Noen vil hevde at 60dB er dobbelt så høyt som 30dB. Men så får man inn faktorer som ørets følsomhet ved ulike frekvenser og ved ulike lydtrykk, samt smerteterskler som også varierer med frekvens. Derfor er det ikke like enkelt å gi en formel for hva som oppleves som dobbelt så høyt.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var dette med lydtrykk som jeg ikke helt forstod. Fin forklaring Roffe! Takk!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •