Hvor mye bør man bruke på di forskjellige komponentene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvor mye bør man bruke på di forskjellige komponentene?

Lurer litt på hva folk mener om hvor mye penger man skal legge i di forskjellige komponentene i en hjemmekino?Eksempel: viss man har en reciver til 20 000 eller 50 000, hvor mye bør man da bruke på høytalerene/dvd-spiller osv.?Litt spennende å vite hva andre mener om denne saken

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å seie, alt etter kva ein verdset høgast. Men dei fleste brukar jo å gi ut modellar som passar bra til kvarandre, feks. denon 2910/2805, 3910/3805 osv. Desse samsvarer vel ganske bra i ytelse og utstyr også då.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes å huske noen som brukte å si 40 % elektronikk, 40 % høytalere og 20 % kabler og tjafs.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes 20% var litt vel drøyt på kablar, men spørs kva du meinar med tjafs

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heysann og takk for kjapt svar, håper flere kommer med meningen sine Har faktisk 3910 og 3805 selv og mener høytalerene står i stil selv da med prisen. kan jo ta en titt å si hva dere mener: http://minhjemmekino.no/PsyTrance Ellers virke d ganske fornufti å dele opp i 45%/45% på dvd-spiller/reciver og høytalere og en 10-15% på kabler. Burde projektor og lerret takes med i beregingen av hjemmekinoen, eller ta d som en egen del og ikke ta hensyn til prisen av resten av komponenten?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1% på kabler

69% høyttalere
    25% receiver
    5% avspiller

Forskjellen på lydkvalitet (ikke funksjonalitet) på dvd spillere og recievere er liten i de forskjellige prisklasser. Høyttalere derimot er kjernen for personlig god lyd, samt akustisk behandling.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen i denne tråden nevner effektforsterkere. Det overrasker meg ikke. En receiver kan aldri måle seg med gode sluttrinn. Mitt forslag blir:

40% høyttaler
    40% effekt
    9% receiver
    1% kabler
    10% DVD-spiller

Hjelper ikke å ha supre høyttalere uten effekt...

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns dette blir HELT feil!
    Man må ALLTID mache, noen ganger passer "rimlige" løsninger bedre inn en dyre løsninger.

Jeg tenker slik : Først handle høytalere man liker lydsignaturen på, så kjøpe reciver\forforsterker\effektforsterker som utnytter potensialet i høytaleren(e).
    Så ville jeg sett vidre på signalkilde (optiske drev, LP osv osv.) som en vidre tweak, når man er ferdig med dette vil man vanligvis kjenne lyden meget godt og vil da muligens ha noe utnyttelse av tweaking med diverse kabler (da i særlig grad signalkabler).

Det jeg prøver å få frem her er at man må matche produkter nøye opp mot hverandre, pris har svært lite med en vellykket match og gjøre!

Man kan f.eks koble opp en h\k reciver til 19 000.- (som er spiss i toppen), et par heldigitale monoblokker (som har en tendens til å bli meget nøytrale) til 15 000.- opp mot et par klipsch høytalere til 29 000.- å få et forferdlig resultat, men om man bytter ut all denne elektronikken til en intregrert rørforsterker til 10 000.- så kan man få et MEGET vellydene resultat til en brøkdel av prisen!

Dette er bare ment som en liten pekepinn på hvordan jeg ser på det (det skal også sies at jeg er veldig trøtt nå, så om sammenhengen i dette henger helt på greip er jeg ikke helt sikker på)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Separate sluttrinn er undervurdert av receivernes gadgetfaktor.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men viss man legger penger i en god effektforsterker er de ikke da like vikti å ha en receiver som levere fra seg et godt signal i utgangspunkte eller er dette ubetydelig? menge gode tankeganger her da

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig enig med mange her.

Bruk penger på høytalere og og effektforsterker.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter absolutt det å prioritere høytalere og effekt forsterkere, og de som har testet forholdsvis billige men godt konstuerte toveis høytalere på meget gode effekt forsterkere og kilde elektronikk har vel hørt litt hva en effekt forsterker kan gjøre for resultatet også, så en fasit for % pris pr. enhet er vel et meget variabelt og vidtspredende tema.

Kunsten er vel ofte og matche komponentenes spillemessige egenskaper, og ved å kjøpe deler av anlegget brukt osv, kan jo bety at man får mer komponent kvalitet for pengene og en slik prosent vis fordeling av pris blir fort litt problematiske og kanskje til og med litt meningsløs.

En faktor som jeg ikke kan se har blitt nevt tidligere i tråden er de akustiske egenskapene til lytterommet. Mye kan vel gjøres for å få et lytterom til å spille bedre, men mange av egenskapene er vel ofte gitt av utformingen av rommet og byggematerialer osv, så en investering på 90% akustisk forbedring av lytterom og 10% i resten av anlegget er vel ikke het utenkelig heller. ;-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i utgangspunktet temmelig skeptisk til "hvor mye bør jeg legge i A kontra B" - type tenkemåter, etter min mening bygger det på den fundamentale misforståelse at ting er verdt hva de koster. Basert på min egen ringe erfaring er greier innen HiFi svært, svært sjelden det. Som påpekt overfor dreier det seg om å finne noe som man synes låter bra som en helhet, og det er ingen automatikk i at det å bruke mer penger gir mer utbytte. Jeg er mer tilhenger at å tenke litt i konsepter: Hva er det jeg ønsker å ha hjemme? Hvilken type system ønsker jeg, over tid, å bygge meg? Hva skal jeg bruke systemet til? Hva er viktig for meg i lyd- og bildegjengivelse?

I den sammenhengen er det også viktig å tenke litt på hvor lett det sannsynligvis er å bli kvitt utstyret, når man senere skal oppgradere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •