Innstillinger ved surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innstillinger ved surround

Hallo..
    Har dessverre litt lite peiling på innstillinger av hjemmekinoen min og har dermed noen spørsmål som jeg håper å få noen gode svar på =)
    Har dette utstyret:
    Forsterker : H/K AVR235
    Høyttalere : Jbl E-80 front, Jbl EC-25 center, Jbl E-20 bakhøyttalere og Jbl E-150P Sub
    så til spørsmålene mine:

På innstillingene av høyttalerne, skal jeg ha alle høyttalerene som LARGE eller skal jeg ha bakhøyttalere og center som SMALL? har lest at man burde ha alle som LARGE da pga det blir skikkelig surround da, men tåler alle høyttalerne mine at det står på LARGE og jeg spiller høyt da?

spm 2: Fant ut at jeg kunne gå inn på hver enkel kanal å stille + eller - db på dem, bør jeg forandre på noen av dem? alle står på 0 nå..

Takker for alle svar =)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kjører center å bak som small. å da får subben di siste signalene der. på sub innstilling kan du brauke lfe + left å right. da blir det ordning tenker jeg. med tanke på +- db pr kanal må du prøve deg litt fra. det er jo litt forsjelling innspilling på filmene å vettu.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svaret, ingen andre som har noen forslag?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surroundlyden er i grunn ganske skikkelig med alle HT'ene som small også da men.. Dette avhenger av hvor dypt de kan gå slik at ikke informasjon blir borte i lydbildet. Mao hva skal fronter, bak eller center spille av dype lyder, og hva skal gå til sub'en?
    I tillegg må du sette en delefrekvens som passer oppsettet ditt, da denne avgjør fra hvilket frekvensområde sub'en skal få bli med å leke :grin:

Uttaler meg ganske rundt her nå da jeg ikke kan noe som helst om dine HT'er, og derfor ikke kan anbefale noen konkrete innstillinger.

Når det gjelder spm 2 er disse innstillingene for å få rett nivå på den enkelte kanal/HT i forhold til hverandre. Greit å bruke test-tone fra f.eks DVE og en lydtrykksmåler for å stille inn dette bra. Innstilling på gehør er vel og bra, men da som neste trinn etter først å ha "grovjustert" med en måler. På den måten har du et best mulig utgangspunkt for fin tuning.

Mer her: http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaking/14240-brukerveiledning-lydtrykksm-ler.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •