Lyd trykk i din kino, ved normal filmvisning - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 66 av 66
    Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen fler som har tatt noen målinger på kino ?

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg skal se aeon flux til helgen (til tross for dårlig kritikk) skal se om jeg får tatt med db måler da og. selv og det er litt flaut å sitte der med lommelykt og greier :-P

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Off topic:

Ser at det blir nevnt jetfly som tar av her. Mener å huske fra en naturfagbok jeg hadde på grunnkurs at et jagerfly som tar av kan måles til 130 db ved en avstand på 30 meter. For en romferge tror jeg det var 150 db. Nå er det ca. fem år siden jeg leste dette, så det er godt mulig det er feil ;-)

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig!

Sitat Opprinnelig postet av ttorneby
    Ser at det blir nevnt jetfly som tar av her. Mener å huske fra en naturfagbok jeg hadde på grunnkurs at et jagerfly som tar av kan måles til 130 db ved en avstand på 30 meter. For en romferge tror jeg det var 150 db. Nå er det ca. fem år siden jeg leste dette, så det er godt mulig det er feil ;-)
    Helt enig lyden på et F16 fly på 1 meter når det tar av er garantert høyere enn 110-120db, vanskelig å måle også. Det blir også helt feil å sammenligne 110db i et lite rom og 110 db målt et eller annet ukjent sted på konsert, flyplass eller offshore vm.
    Lavfrekvente lyder med kontroll er også mye bedre for hørselen enn høyfrekvente lyder.
    I sommer sto jeg ved jernbanen i Trondheim på vei til offshore vm trening, var ca 300 m fra traseén, skjermet av flere byggninger, da spurte en eldre herreman meg om hva slags lyd han hørte, lyden var helt enorm, kraftig brumle-lyd som pirrer ungdommen i unge-menn, når jeg fortalte at det var båter mellom piren og Munkholmen ble han sjokkert, det ble målt av naturvernere til 105+-db. Når jeg sto ca 30m fra traseén og så Jotun båten passere med et helikopter 10m foran og 5m over i 240-250kmh så var lyden helt abnorm, lyden kunne høres lett fra 5-6km, det samme gjelder med et fly og spesielt F16, derfor så blir det vanskelig å sammenligne lyd utendørs og innedørs, spesielt med tanke på db.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere jobbet jeg i oslo kommune, sammen med bl.a de som måler støy rundt om kring der folk klager.

eksempler er folk som bor over utesteder, ved traffikerte veier osv.
    Han som måler støyen hadde noen morsomme historier fra folks soverom, bla tak og vegger dekket av speil....

ontopic:
    Når de fikk klager på støy på kino måtte det måles. Da ble det privat visning med kinoen for seg selv, mikrofonen i sweetspot, og ingen andre i salen.

Jeg mener å huske at bl.a colosseum peaket på rett over 100 tallet. 102 eller deromkring. Varierer fra film til film, tror det er distributøren som bestemmer nivået etter en standard skala.
    Det er regler for hvor høyt det kan være i snitt, samt peak over hvor lang tid osv. De bruker en norsonic harddisk recorder og analyserer lyden på pc etterpå.

offtopic:
    Kan jo nevne at støymålerne fikk komme inn på ganske mange fete konserter også. (spectrum, valle osv...) og får overtid for å gjøre det...

Jeg har også stått i ullevålsveien midt på dagen med walkie talkie, strømaggregat, 1000W PA-amp og høyttaler og spilt pink noise på 100dB :-D
    (målte differansen på utsiden og innsiden av støydempende glass) som i sangen: "skremma slag på halva stan"... artig! :grin:

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peek lydtrykk skal ligge 20 dB over referansegrensen.

Eks: THX Referanse (standard) 85 dB og peek på 105 dB Front, center og surr og LEF som er peek 115 dB.
    Samme normer gjelder D.D og DTS.

Selv ligger jeg på mellom 70 og 74 dB referanse når jeg ser film og justerer LEF etter som det passer meg :-)

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •