Lyd trykk i din kino, ved normal filmvisning - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 66
    Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og hva var topic i denne tråden ?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Slapp helt av.

Bare tuller.

Men folk går jo rett på limpinnen her.
    Denne tråden var vel ganske seriøst ment og jeg synes den var ganske opplysende og interessant til du kom med dette innlegget.

Men CV og SVS ligger normalt nivå på omtrent 125-130 dB, når jeg drar på, ligger det rundt 150 dB.
    Og du mener vel ikke seriøst at selv et tulleinnlegg som det du skrev ikke skulle bli kommentert, det er toss alt et diskusjons forum dette, og hvis noen påstår de har kjørt i 600km/t med BMW en sin, så ser vel de fleste som har litt følelser av hva det vil innbære, en rett til å utale seg om hvor vanvittig en slik påstand er, uten at vedkommende Noldus som skrev inlegget kan trekke limpinne konklusjoner.

Synes egentlig det var du C. Alshus som tabbet deg ut og nå går å "vasser i limpinner" med et flåsete innlegg i en ellers meget seriøs opprettet tråd, og selv om du har dine kjepphester med CV og SVS så burde du holde deg for god til å skrive slik tull, og du børr se på denne hendelsen som en spøk som slo tilbake på avsender.... (Kan forøvrig anbefale å bruke "smilier" nestegang du skal dra i gang morsomheter:roll: )

Ellers tilbake til temaet for tråden, så har jeg også foretatt noen målinger siden sist inlegg, og mine antagelser på 100-110dB stemte ikke helt. Det lå mer på mellom 60-80 db på tale og rolig handling og peaket på 95dB til 105dB på toppene. Dette er vel pga litt dårlig lydisolasjon til naboene i over etasjen, egentlig mer enn nokk for å få frem kinofølelsen, og hvis bass områdent stemmer, blir slike lyd effekter ganske overbevisende. :wink: (har for tallværdiene ikke lagt til noe for ulinearitet på dB måleren)

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Subben spiller bra den. Rask, artikulert, spiller mer enn dypt nok, mer enn høyt nok for meg. Alt i alt er jeg meget fornøyd med den.

Skrev en helt haug, men så dro noen ut strømledningen her på skolen, så nå er jeg så forbanna at jeg ikke gidder å skive på nytt.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener Hjertes Kinosenter fikk problemer etter premieren av en av Matrix filmene, da toppmålingene var oppe i 118-122db, mulig jeg er ute å kjører nå nutts, men tror det ble opplyst da, at standard lydtrykk i kinoer skal ligge på 85-95db. Personlig synes jeg lyd på kino kunne vært litt høyere, var på 4D kino i Finland, her var lydnivå tatt til et annen nivå (andre regler også muligens)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil også tro att Kinoer sånn i gjennomsnitt ligger på rundt 90 db, og med topper på ca 105, slik som da THX standarden sier. Selvom det på den lokale kinoen varerer litt fra film til film, noen ganger virker det som om noen har vært innom motoristen å stillt litt på lyden.
    Når jeg så Narnia så var lyden ALTFOR høy, ungene i salen holdt seg for ørene, og forstyrrede foreldre så seg rundt etter kino ansatte.
    Jeg synes iværtfall selv att rundt 90 db er ganske så grei lyd å se film i. Kjørte noen tester i går å da var det iværtfall 90 db jeg likte best, ved 105 syntes jeg det begynnte å bli ganske så høyt :-)
    Jeg synes vel også kansje att jeg mister litt av perspektivet når lyden blir for høy. Skal nok forske litt til på dette når jeg kommer hjem i kveld.

Newcomer Rottweiler sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Subben spiller bra den. Rask, artikulert, spiller mer enn dypt nok, mer enn høyt nok for meg. Alt i alt er jeg meget fornøyd med den.

Skrev en helt haug, men så dro noen ut strømledningen her på skolen, så nå er jeg så forbanna at jeg ikke gidder å skive på nytt.
    Der har du mistet din troverdighet her på forumet!
    http://avforum.no/myhometheater/Rottweiler
    Forforsterker: Yamaha RX-V1800,Effektforsterker: Emotiva XPA-3, Dac: Hegel H2, Sub kalibrering: DSPeaker Anti Mode 8033, Cinema Videoprossesor: Darbee Darblet, Høyttalere: Front: Klipsch RF 82 MKII, Senter: Klipsch RC 62 MKII, Surr.: Klipsch RS 52 MKII, Sub: SVS PB12-NSD DSP, Prosjektor: Sony VPL-HW50, Lerret: DreamScreen V2 DynaGrey Black 77", Plasma TV: Panasonic TX-P50UT50Y, HTPC: Spotify og HD filmer
    Universal fjernkontroll: Logitech Harmony 885

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva bruker dere for å måle lydnivået? har noen en link til det utstyret?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    hva bruker dere for å måle lydnivået? har noen en link til det utstyret?
    Kan anbefale denne: http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=408

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Mener Hjertes Kinosenter fikk problemer etter premieren av en av Matrix filmene, da toppmålingene var oppe i 118-122db, mulig jeg er ute å kjører nå nutts, men tror det ble opplyst da, at standard lydtrykk i kinoer skal ligge på 85-95db. Personlig synes jeg lyd på kino kunne vært litt høyere, var på 4D kino i Finland, her var lydnivå tatt til et annen nivå (andre regler også muligens)

For å si det sånn, så duger jo egentlig ikke lyden på hjertnes til noen ting, så at de i det heletatt har klart det nivået er veldig tvilsomt. Har aldri hørt noe om det. Må vere falske rykter det

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, til alle dere som følte seg støtt,

Jeg beklager meg ydmykt. Det vil ikke skje igjen.

Skulle kanskje slengt på noen smilier der også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg har jobbet som inspektør i abeidstilsynet og har målt støystyrke på en rekke arbeidsplasser. På et diskotek for eksempel vil et menneske få midlertidig hørselsskade ved mellom 90 og 100 db (dvs. at hørselsen blir midlertidig svekket i noen timer). Dersom et menneske opplever mellom 100 og 110 db vil hørselen bli permanent svekket (dersom en opplever lydtrykket i over en time). Hvis du noen gang opplever at det suser i øret ditt har du enten fått midlertidig eller permanent hørselsskade.

Blir lyden mellom 110 og 120 er db er det takk og farvel til hørselen. Dette lydtrykket tilsvarer full power fra et F16 fly.

Har selv målt mange anlegg med godtkjent måleinstrument og det antall oppgitt db fra produsenten stemmer sjelden med virkeligheten.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, til alle dere som følte seg støtt,

Jeg beklager meg ydmykt. Det vil ikke skje igjen.

Skulle kanskje slengt på noen smilier der også.
    Tastet og skrev kankje litt krasst tilbake til deg jeg også, og var litt småirritert en stund, det er gitt, det går bedre nå ;-) .
    Bruk av ironi er ganske vanskelig i slike skrevene fora, og er vel på mange måter en risiko idrett...

Ellers må jeg si jeg er ganske enig i det jeg har forstått er din lysdfilosofi
    C. Alshus, med å spille musikken så man hører den fint gjengitt fra velopløst utstyr og høytalere på moderate lydtrykk, og ikke med skadelige lydtrykk fra PA dimmensjonerte lydanlegg, så man nesten prøver å få dyttet trommehinnene lengst mulig inn så de nermest møtes på midten og tar med seg det som er av hørsel på veien.

Synes de dB angivelsene som er angitt til nå i denne tråden for hjemmekino og offentlig kino visning er litt merkelig lave i forhold til det jeg har inntrykk av florerer ellers på forumet her, men utifra at man gjerne vil bevare muligheten av å nyte musikkem er vel det å holde seg litt lenger ned på dB skalaen vel ganske fornuftig ut også.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baktus
    Hei!
    Jeg har jobbet som inspektør i abeidstilsynet og har målt støystyrke på en rekke arbeidsplasser. På et diskotek for eksempel vil et menneske få midlertidig hørselsskade ved mellom 90 og 100 db (dvs. at hørselsen blir midlertidig svekket i noen timer). Dersom et menneske opplever mellom 100 og 110 db vil hørselen bli permanent svekket (dersom en opplever lydtrykket i over en time). Hvis du noen gang opplever at det suser i øret ditt har du enten fått midlertidig eller permanent hørselsskade.

Blir lyden mellom 110 og 120 er db er det takk og farvel til hørselen. Dette lydtrykket tilsvarer full power fra et F16 fly.

Har selv målt mange anlegg med godtkjent måleinstrument og det antall oppgitt db fra produsenten stemmer sjelden med virkeligheten.
    Synes det var interessant og forsåvid også litt skremmende det du skrev her Baktus, lurer litt på hvordan fremgangsmåten for sånne lydtrykks målinger egentlig foregår, med hensyn på plassering av målemic, reelle drift situasjoner med antall mennesker til stede osv. Avstanden fra lydkilden er jo en meget viktig del av det å måle lydtrykk.

Det med full power fra et F16 fly skjønnte jeg egentlig ikke helt hva du mente, med tanke på belastnings drifts test, eller ved sjokk bølgen ved overlyds hastigheter eller lafrekvente lydtrykk afterburner osv. Avstanden fra lydkilden er jo en meget viktig del av det å måle lydtrykk.

Skal man ellers trekke frem støy og fly, synes jeg imiddlertid Harrier flyene stiller i en klasse for seg, hadde vær interesant å visst dB verdien i nærheten av en slik i som "henger" oppe noen få meter over bakken.

Etter å ha hørt et Harrier i praksis, er det kankje like greit at ikke lydanlegget i hjemmekinoen eller kinoen helt klarer å gjenskape realistiske lydtrykk i f,eks en film som "sanne løgner" hvor Arnold "låner" et slikt fly. Det at det skulle gå ann å muntlig komuisere i nærheten av cocpit med et fritsvevende Harrier fly som i denne filmen er vel også en sann løgn...;-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske interesante tall du kommer med der Baktus, jeg har selv vært i nærheten av både F16 og Harrier under både takoff, motortester og landinger, det er ett sinnsykt bråk, men også vannvittig morro.
    Det er godt mulig de instrumentene vi bruker til å måle med her, ikke gir det faktiske antall DB, men de fleste her har samme innstrument så vi kan sammenligne ganske greit likevel.
    Jeg tok noen fler målinger hos meg i går kveld, å justerte volumet opp til 90db under tale i filmen, det ble faktisk litt for høyt til tider, men det kan være innspillingen også, da dette var " crasy white boys " En hjemmelaget DVD fra USA, så lyden på den var nok litt opp og ned...

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg tror Baktus har mye rett her.
    Jeg tror 100 db er mye mye høyere/sterkere enn folk flest tror. Og differansen mellom f.eks 90 og 100 er veldig stor.

Jeg gjorde en lydmåling i noen nye øvestudier hvor de skulle måle hvor mye lyd det var i rommet og i rommene rundt da jeg spilte trompet for å få dempet de riktig.
    Jeg husker ikke hva tallene ble, men uansett, kan love deg at du sitter ikke så lenge i samme rom når lyden var på det sterkeste. Jeg hadde trodd db skulle være mye høyere.(så ble vel litt skuffa..hehe)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skarpe, høyfrekvente lyder kontra kontrolerte lavfrekvente lyder!

Hei!

Jobbet på uteplass som hadde 3 forskjellige avdelinger med helt forskjellig lydkvalitet, på 2 av avdelingene fikk jeg en slags "skurring" i det ene øret når de spilte høyt(110db+-) den 3dje avdelingen spilte DJ over 120db uten at jeg fikk problemer(tror det var 4stk 15"x2 jbl basskasser) jeg plukket opp et glass foran den ene kassa en gang og kjente trykket som var helt enormt, men jeg hadde aldri problemer med hørselen der, fordi forsterkere og høyttalere spillte kontrolert med lav forvrenging. Så opplevde jeg i forsvaret at 2 bk granater ble skutt opp 5m fra meg uen at jeg var klar over det pga at jeg var ild-leder på ett annet våpen og uten hørselsvern for et kort øyeblikk, da fikk jeg øyeblikkelig en "ping" i ørene som var avtagende over 5-10sek, dette er og var klart den skarpeste og mest ubehagelige lyden jeg noen gang har hørt, på film virker det som om bk lager en slags "dompfh" lyd som virker helt ok, men lyden skal ha vært høyere en 140db og skarp, rett og slett helt for jævlig!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har referanse på 75 dB så har jeg 95 dB peek for front,center og surround.
    Og LEF når ca 110 dB med DTS lyd :-) med SVS sub self :-)

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så filmen memories of a geisha på kp 2 (bergen)
    litt feil film å måle lydtrykk i siden det kun er snakking i denne filmen.
    dialog lå mellom 70 og 80 db. tror den peeket på 100 kansje en gang. men dette var som sakt en total snakke film så regner med at det blir spilt høyere på en action film.... får ta med db måleren neste gang jeg stikker på kino og selv og det ver veldig distraherende :wink:
    kp 2 er btw thx...

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Er det ikke forskjell på hvor skadeligt lydtrykket er i de forskjellige frekvensene også? mener bestemt at 110 db ved f.eks 50Hz ikke er så skadelig som ved f.eks. 5kHz.
    Eller tar jeg feil nå?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ellers må jeg si jeg er ganske enig i det jeg har forstått er din lysdfilosofi
    C. Alshus, med å spille musikken så man hører den fint gjengitt fra velopløst utstyr og høytalere på moderate lydtrykk, og ikke med skadelige lydtrykk fra PA dimmensjonerte lydanlegg, så man nesten prøver å få dyttet trommehinnene lengst mulig inn så de nermest møtes på midten og tar med seg det som er av hørsel på veien.

Så fint da.

Som en tokanalsmann som har drevet med denne hobbyen i snart 10 år, så blir man jo mer kresen etter hvert. Men jeg har aldri vært noen lydtrykksfantast, selv om det er moro å dra på litt en gang i blant.

Som noen har nevnt, ja jeg har en subwoofer med 18" men den spiller ikke så høyt. Men høyt nok for meg.

Skulle kanskje slengt på noen smilier.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •