Lyd trykk i din kino, ved normal filmvisning - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 66
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har faktisk ikke målt hvilke lydtrykk jeg benytter i hjemmekinoen når jeg ser film, men vil anslå at toppene ligger et sted mellom 100-110db.
    Kunne nokk ha dradd på litt mer også for forsterkeren og anlegget sin del, men tviler på at de ellers så gode naboene hadde likt dette noe særlig...

Noen nevte 150 db litt tidligere, det var litt morsomt synes jeg, med tanke på hvordan dB skalaen er byggd opp.

ved 120 dB har man for eksempel 1w/m2 med effekt, 130 dB som vel regnes som den desidert øvre smertregrensen for hørselen er effekten 10 ganger høyere dvs 10w/m2. Det skel heller ikke mye eksponering av sånne lydtrykk til før man får varige hørselskader. En vider økning med 10 dB, en ny tidobbling så 140db tilsvare 100w/m2.
    Ved 150dB har man altså en effekt i for av lydtrykk på 1000 Watt /m2 ...:shock:

DB drag hvor man har målt over 170 db inne ved målemikrofonen er gjerne for anlegg med flere titalls KW tilført effekt og med målemicrofonen nermest i "hotspot" for høytalerene, og det meste som er i kontakt med slike effekter 100 000 W/m2 blir ofte skadd og deformert.

Som en liten diggresjon for å se hvor mye 150db er i et lytterom kan ugjøre i krefter kan man trekke inn hvor mange Watt en Hestektraft er (735W)

En hk er også populært deffinert som enkraft som er stor nokk til å løfte en masse på 75 kg 1m opp i løpet av 1 sekkund.

1000w/m2 vil altså kunne på en kvaderat meter kunne "løfte" 75*1000/735 dvs 102kg 1m opp i løpet av 1 sekund.... Har man et kinorom med flere kvaderat meter med flateri i vegger gulv og tak , skjønner man vel snart at ting kan begynne å flytte på seg, lenge før man er oppe i 150dB, for ikke å snake om at enkelte frekvenser vil få deler av rommet til å komme i egenresonans, der tiført effekt nermest bevares og hver syklus plusse på den forige osv. ;-)

Ble vel litt fjernt fra det oprinnelige spørsmålet dette, men kino og lyd er gøy, spesiellt så lenge man har hørslen i orden...;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har tidligere konkurrert i lydtrykk i bil. Spilte da 146 db i bilen, og dette tror jeg neppe du vil klare å komme opp i, i en normal stue eller rom.

146 db gjorde at alt du tenkte og sa ble omtrent til grøt. Bassen ved 146 db ga hvertfall meg pusteproblemer.. Tvilsomt med 150DB hjemme!

Newcomer E.S.P sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nutts
    Vil bare ha det som du normalt ser film i her altså folkens, ikke noe oppskrytt, kun harde fakta.
    Når det gjelder kino lydtrykk, så stikker jeg en kjapp tur på kino nå, får legge ut for 2 biletter for å komme til bunns i det jeg lurer på.
    Kommer med tall fra kino etterpå......
    Dette blir spennende! Hvilken film og hvilken kino besøker du? husk å fortell hvor i salen du målte da! Regner med at folk kommer med tall målt fra lytteposisjon !?! Eller blir jo alt feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Men CV og SVS ligger normalt nivå på omtrent 125-130 dB, når jeg drar på, ligger det rundt 150 dB.
    Hvis dere ser i denne tråden og vet hva fyren mener om CV! og SVS så skulle det være greit å skjønne at han synes det er tåpelig med høy lyd/bass.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hvis dere ser i denne tråden og vet hva fyren mener om CV! og SVS så skulle det være greit å skjønne at han synes det er tåpelig med høy lyd/bass.
    Er ikke alle som klare å følge med på alt her inne på forumet heller, så da blir det selvsagt litt dumt å "fyre oppunder" slik det ble gjort der. Hva er vitsen? :neutral:

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mitt forrige oppsett som besto av patos b 510 og SVS PB-10 klarte jeg 118 db lydtrykk på bass test..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt ikke Eriond. Vitsen? Tja, ironi kanskje?

Hva man oppnår ved bånn guffe var vel ikke spørsmålet her. Hva er "normalt" lyttevolum. Selv ligger jeg på 100-105 dB i peakene kan jeg tenke meg.

Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

han sier jo selv at det ikke spiller SÅ fælt med 18 "

Opprinnelig skrevet av teddytusen
    Sier mannen med 18"......

................sub altså

" Opprinnelig skrevet av C. Alshus
    Kvalitet, min gode mann. Dessuten spiller det da ikke så fært. Tipper en SVS PB 10 spiller denne i senk på film. "

150 Db.... ikke fælt. Stakkars.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Er ikke alle som klare å følge med på alt her inne på forumet heller, så da blir det selvsagt litt dumt å "fyre oppunder" slik det ble gjort der. Hva er vitsen? :neutral:
    Med så inn i helv.... mye skriving om dB og testing av lydnivå ved den og den frekvensen,hvor høyt det og det anlegget kan spille og måling av nivå ved den og den sekvensen i filmer.Finner det ikke merkelig at Alshus ironiserer med dette i det hele tatt.(Forresten sprengte jeg nettopp dBmåleren min,men mener bestemt at jeg så 151 dB før den tok kvelden.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg vanskelig for å tro. Den dB måleren kan ikke være kalibrert. 150 dB med 2 x10" og 2 x15". Tvilsomt!

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på Lillestrøm kino i kveld, så på Casanova sammen med min bedre halvdel.
    Filmen gikk i sal 5, å vi satt midt på rad 5.
    Kansje ikke den filmen med mest trykk i lyden, men filmen var faktisk morsom og veldig underholdende.
    Fikk målt lyden til ca 89 db når det var tale og litt ting som skjedde på lerettet. Det var litt fyrverkeri explosjoner, men fikk ikke målt dem, det var for mørkt. Så da lå nok lyden på rundt 90 db tenker jeg under action.

Poenget her folkens er å finne ut hva lyden er på KINO og hva folk flest har som lyd styrke når de ser film hjemme.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg ser film hjemme har jeg lyden på -15, 95% av filmene. tipper på at peekene er mellom 100 og 110 db. varierende på film til film.

har også tenkt lenge på å måle kino lyd.
    jobber på beren kino så kan jo spørre hva som er gjennomsnittslydtrykket. skal se hva jeg kan gjøre i morgen.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neinei gutter, hvorfor tror dere meg ikke?

Det er helt zant assa. Har CV 1818 og masse SVS utpå dansegulvet her.

Har sprekker i grunnmuren og ikke flere takstein på taket.
    Fy flate CV er bare helt konge!!! SVS er enda tøffere.

Yo!

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du er stabil i dag MR. Alshus?

Er det folk som er inne på brukarnavnet ditt? Har mine tvil her, sidan eg har oppfatta deg som ein OK kar.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp helt av.

Bare tuller.

Men folk går jo rett på limpinnen her.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden DB skalaen er logaritmisk henger lydtrykk og effekt sammen slik at for å øke lydtrykk med tre DB(som er den minste forskjell i lyd øret kan høre) må man doble tilført effekt. Derfor man må ha syke store forsterkere for å spille høyt og få en god dynamikk. Det vil si at hvis man spiller ca 100db som er HØYT og forsterkeren da leverer 50Watt, må man for å øke lydtrykket med tre desibel tilføre 100watt. Skal man spille 106db må man da tilføre 200watt osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nutts
    Thx feks forteller jo om ett referanse nivå på ca 105 db, men er dette nivået de anbefaler kinoer å vise filmen i ?
    .
    Tilbake til topic.

THX-kinoer skal ha et referansenivå ved dialog på 85 dB per kanal, målt to tredjedeler bak i salen.

Maks lydtrykk per kanal skal være 105 dB per kanal.

Siden den menneskelige hørselen er mindre følsom for lavere frekvenser skal en sub-rekke i en THX-kino være i stand til å levere 115 dB rundt 40 Hz.

Disse standardene er satt for å sikre at lyden blir oppfattet på akkurat samme lydnivå som lydprodusenten mente at lyden skulle være i.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Watt - DB

For å øke 3db må du dobble effekten

en høyttaler som har følsomhet på 100db/1W trenger
    128W på 121db 256w/124db 512w/127db 1024w/130db 2048w/133db 4096w/136db 8192w/139db 16384w/142db
    da begynner vel de fleste å skjønne settingen!
    Må også nevnes at flere høyttalere i et lite rom vil påvirke db mye.

Nå skal det sies at kvaliteten på lyden har stor påvirkning på hvor høy lyd man tåler.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neinei gutter, hvorfor tror dere meg ikke?

Det er helt zant assa. Har CV 1818 og masse SVS utpå dansegulvet her.

Har sprekker i grunnmuren og ikke flere takstein på taket.
    Fy flate CV er bare helt konge!!! SVS er enda tøffere.

Yo!
    Fy **** jeg har CV 2323 og 4 stk. SVS Pubus-Ultra/8++XL-turbo
    Og jeg får 152 dB, slår deg med to dB ass! EID!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp helt av.

Bare tuller.

Men folk går jo rett på limpinnen her.
    Du har da vel litt bass i bagend subben.. Hvordan synes du den spiller?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •