Musikalsk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Musikalsk?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikalsk?

I samme ånd som min tidligere tråd om lysstyrke og temperatur, har jeg lyst til å få ned noen tanker om akkurat dette begrepet. Det hevdes ofte at enkelte produkter, oftest forsterkere og subwoofere, er mer musikalske enn andre, hva nå det skal bety. Inntrykket jeg har fått er som følger:

Forsterkere:
    - Marantz er musikalske
    - Arcam er musikalske
    - Pioneer er også musikalske, men ikke så mye som de to ovennevnte
    - Denon, Rotel, H/K, NAD og Yamaha er mindre musikalske

"Marantz er/går for å være musikalsk" er en vanlig setning her på forumet, nesten en opplest sannhet.

Når det gjelder subwoofere har det vært en evig krangel om hvorvidt SVS er musikalske eller ikke. Mulig det er fordi de som mener SVS er umusikalske har andre produkter, som SVS slår på lydtrykk og dypbass, og man henger på musikalitet (samt design) som siste skanse.

Men ingen prøver å definere hva musikalsk egentlig er. Er det behagelig forvrengning? Stram bass? Om det er sistenevnte vil det da per definisjon si at "musikalske" produkter rett og slett har bedre og kontroll en resten, og er da rett og slett bedre valg, men mindre kontroll på elementene er en uting i en hjemmekino.

Marantz SR-7500 (utrolig musikalsk!! Skikkelig behagelig lyd, kanskje ikke helt nøytral akuratt men.).
    ...men dette skulle jo tilsi noe annet enn "korrekt". Musikalitet er ikke nøytralitet.

Har fått Best buy i bl.a seriøse HiFi Choice i England i skarp konkuranse med andre engelske produkter!! Jeg syns [Primare Pre30] (sammen med en Primare effektforsterker) låt veldig musikalsk. Komboen hellet nok en anelse mot et litt "varmt" lydbilde.
    Her var det referanser til temperatur igjen.

Blir interessant å se hvordan krangelen om SVS vs XTZ angående musikalitet ender. Tanker?

Newcomer Nadali sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne testen av Dali MS4, blir liknende ord brukt. Kanskje det kan gi et svar?
    Sitat: "Sammenlignet med B&W Nautilus 803 er den ikke så transparent, ikke så presis - men du verden så mye mer leken den er! Jeg mistenker konstruktørene hos Dali for å ha hatt en høyttaler som fremhevet musikken og godfølelsen fremfor pinlig korrekthet og transparens i tankene."

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hevdes ofte at enkelte produkter, oftest forsterkere og subwoofere, er mer musikalske enn andre, hva nå det skal bety.
    Det betyr at forumbruker syns produktet er mer velklingende(høres bedre ut) enn andre ting.Så må man hele tiden huske på at alle har forskjellige referanser.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •