PC lydkort på Hi-Fi Anlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC lydkort på Hi-Fi Anlegg?

Hei, har en barebone som jeg har satt et Creative Audigy lydkort i.
    Nå trenger jeg tips om hvordan å få best mulig lyd på anlegget.

Har Electrocompaniet preamp og monoblokker (4.7 og AW180) med Seas Odin høytalere.

Har en DA konverter jeg kan bruke også.

Lønnes det å bruke DA konverteren på PC lydkortet for å få best mulig lyd?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvilken DAC du måtte ha er jeg nesten sikker på at denene gjør en bedre jobb en lydkortet ditt, så ville først og fremst startet med denne. Uansett, du kan jo bare lytte deg frem til hva som er best i dine ører

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Uansett hvilken DAC du måtte ha er jeg nesten sikker på at denene gjør en bedre jobb en lydkortet ditt, så ville først og fremst startet med denne. Uansett, du kan jo bare lytte deg frem til hva som er best i dine ører

takk
    tror også det, tror DA konvertern og det normale lydkoret gjør en bedre jobb enn et supert lydkort uten DA konverter? eller hur?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kombinasjon av godt lydkort og ekstern DAC er nok veien å gå. Blir bra value for money da. Tror ikke du skal velge rimelige eller integrerte lydløsninger. Audigy vil nok fungere godt. Men for all del kjør signalet digitalt ut, da DAC i lydkort ikke akkurat er av høy klasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du handler et lydkort med gode dac'er og kobler dette til forforsterkeren din vil du nok oppnå en veldig god lydopplevelse.

Det er mange som foretrekker et godt lydkort fremfor surround prosessorer som Lexicon MC12, dette sier vel litt. Mange bytter også ut annet high-end utstyr med en pc med lydkort. Da tenker jeg på forforsterker, cd-spillere, eksterne dac'er, etc

Skal du kun kjøre stereo kan Creative Labs EMU 1212M være av interesse for deg. Sørg for og få en M modell og ikke den uten M, da M har studiograd DAC'er.

Ellers finner det mange andre interessante lydkort fra Lynx, RME Audio, Creative Professional, samt noen andre merker.

Jeg har selv hørt oppsett med bra lydkort, og det høres jævlig bra ut i mine ører. Har selv bestilt lydkort for og teste ut dette på mitt anlegg, men det har desverre ikke kommet enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Hei!

Er nokså grønn her, men pusler og med lyd fra PC. Bruker et Audigy 2 ZS Notebook kort. Bruker optisk forbindelse. Hva er DAC ?? Er det noe jeg bør gjøre for å optimalisere ?

mvh
    Frank

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frankh
    Er nokså grønn her, men pusler og med lyd fra PC. Bruker et Audigy 2 ZS Notebook kort. Bruker optisk forbindelse. Hva er DAC ?? Er det noe jeg bør gjøre for å optimalisere ?

mvh
    Frank
    DAC er forkortelse for Digital/Analog Converter. Som regel en ekstern boks som tar imot digitale signaler og konverterer dem til analoge

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Det er kombinert optisk/minijack lydutgang på kortet. Bruker optisk utgang-fiber til optisk inngang på forsterker. Er dette en grei måte, eller skal en bruke analog ut/inn ?

Er det egentlig noe poeng for meg med DAC, siden jeg allerede kan kjøre digitalt hele veien? (visst jeg har skjønnt dette riktig da)

mvh
    Frank

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frankh
    Takk for svar.
    Det er kombinert optisk/minijack lydutgang på kortet. Bruker optisk utgang-fiber til optisk inngang på forsterker. Er dette en grei måte, eller skal en bruke analog ut/inn ?

Er det egentlig noe poeng for meg med DAC, siden jeg allerede kan kjøre digitalt hele veien? (visst jeg har skjønnt dette riktig da)

mvh
    Frank
    Kjører du optisk til forsterker fra lydkortet ditt er det forsterkeren som må ta seg av D/A-konverteringen. Hvor bra DACen i forsterkeren din er avhenger av forsterker...

Du MÅ derfor ikke ha en ekstern DAC, selv om det nok er forbedringspotensiale i en ekstern.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel nå har jeg Audigy 2 noe til 3000 spenn og en ganske bra DAC.
    Kjører optisk fra lydkortet til DAC og rett inn i EC 4.7

Bruker Fubar mp3 avspiller som er det beste
    og selvsagt über MP3

Bedre enn CD vil det aldri bli, har hjemmestudio med diverse preamps, blant annet pro tools osv. å kjøre direkte ut fra den til EC gir selvsagt god lyd. Men da er det en del dyrere DAC enn det alt annet har og en 192khz lydkilde :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forstått det slik at det er USB DAC som gjelder?

står vel en del om det tema på hifisentralen.no

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teddy, emu 1212m til 2000,- har samme konvertere som protools. så det kan være interessant for deg og kjøre analogt fra et slikt kort til ec og droppe dac'en din. om ikke dac'en din er av bedre kvalitet enn de i 1212m da selvsagt

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janterje
    teddy, emu 1212m til 2000,- har samme konvertere som protools. så det kan være interessant for deg og kjøre analogt fra et slikt kort til ec og droppe dac'en din. om ikke dac'en din er av bedre kvalitet enn de i 1212m da selvsagt
    takker tvilsomt at den har det. ikke at pro tools har verdens beste DAC, men den er jo ganske så bra.
    men takk takk

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddy07x
    takker tvilsomt at den har det. ikke at pro tools har verdens beste DAC, men den er jo ganske så bra.
    men takk takk
    Ok.

Ser nå at Protools bruker AK4395 DAC mens EMU 1212M bruker CS4398. Det er A/D som er lik i begge kortene.

Begge er top dac'er dog. Begge har dynamic range på 120db og er 24bit med støtte for 192khz. Lignende DAC'er blir kun brukt i meget high-end innen hifi ettersom jeg har sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Creative EMU 0404 bruker forresten AK4395 DAC. Det er et lydkort til 900,- kroner? Vet ikke hvordan resten av kortet er, men de som har gjort subjektive tester mot 1212M sier at 1212M låter bedre.

(Ehm, er ikke noe creative fanboy selv om det ser slik ut.. de bare tilbyr mye for pengene)

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal kjøpe deg et bra lydkort til pcen vil jeg anbefale de nye Creative X-Fi kortene, de ligger på 1-3k... Jeg kjøpte meg det til 1k her for ikke lenge siden, jeg ble kjempefornøyd med lyden. Hadde aldri trodd mp3 kunne låte så bra selvom cd fortsatt er flere hakk bedre er det slett ikke værst. Hvis du vil teste flere av de kan du jo kjøpe de på elkjøp og kjøpe det du syntes gir mest for pengene/er best...Og returne det du ikke vil ha

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox fra www.slimdevices.com har blitt ganske populær når det gjelder å overføre musikk fra PC til anlegg.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    Hvis du skal kjøpe deg et bra lydkort til pcen vil jeg anbefale de nye Creative X-Fi kortene, de ligger på 1-3k... Jeg kjøpte meg det til 1k her for ikke lenge siden, jeg ble kjempefornøyd med lyden. Hadde aldri trodd mp3 kunne låte så bra selvom cd fortsatt er flere hakk bedre er det slett ikke værst. Hvis du vil teste flere av de kan du jo kjøpe de på elkjøp og kjøpe det du syntes gir mest for pengene/er best...Og returne det du ikke vil ha
    (såvidt jeg har skjønt det)
    Poenget er vel at folk med cd spillere til mange mange tusen faktisk går over til å bruke laptop'en med en usb dac med et forbedret resultat? Og det får du ikke med et X-Fi kort.

(med fare for å være litt ute på jordet)

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg vil ikke si at et lykokort til en tusing kan slå en god cd spiller. Jeg har mine tvil om at ektern DAC og pcen som drivverk kan være bedre enn en spiller til f.eks 10k og oppover.. Men at det kan være en god kilde for lyd i tilegg til den vanelige cd spilleren tror jeg det ikke hersker noen tvil om.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor kan man ikke bruke DAC i lydkortet da? Hvorfor bruke ekstern DAC? Det finnes mange lydkort med meget gode DACer.

Angående squeezebox, så ser det ut som denne bruker en CS4334 DAC. Det ser ut som en ok DAC på papiret, men den har mye dårligere spesifisert enn DAC'ene som sitter i lydkort til 1000-2000 kroner. Nå tenker jeg på stereo lydkort, skal du ha flere kanaler, så blir prisen vesentlig høyere.

Jeg tror mange tenker "lydkortet sitter i en pc, som har masse støy, dette kan ikke bli bra"..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •