Hjelp til budsjettanlegg til en newbie

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til budsjettanlegg til en newbie

Hei!
    Mitt første innlegg, lest tråder her inne lenge....

Saken er at jeg skal kjøpe et nytt lydanlegg, og har for å være helt ærlig ikke god snøring på området. Noen ukers lesing rundt på nettet har vel bare gjort meg enda mer forvirra, da det viser seg at det er merkene vi menigmenn aldri har hørt om som virkelig er bra osv Trenger derfor litt hjelp her inne nå.

Det jeg trenger er en surroundforsterker og høyttalere. Helst vil jeg ha en del høyttalere, men antallet kan vike for kvalitet for så å kjøpe flere siden.

Jeg kjører et stramt budsjett, tilhører ikke den gruppen som kan telle titusenlapper ved investering i anlegg Må nesten ha råd til mat og...

Først litt om mitt bruk: Jeg er glad i musikk, og setter som krav at det ikke høres ut som et bøtteanlegg fra Obs! eller noe. Men det kommer til å bli like mye brukt til film og spill, derfor velger jeg surround.
    Pr i dag har jeg et 14-15 år gammalt altiettanlegg fra aiwa som leverer bedre lyd enn man skulle tro, og for min egen del faktisk ikke er så altfor ille før vi begynner å spille høyt.
    Og når det gjelder det å spille høyt, vel jeg bor i blokk...så anlegget trenger ikke kunne blåse huet av folk på andre sida av gata

Forsterkeren jeg har sikta meg ut er DENON AVR-1706 (kr 2 998,00 HiFiklubben).
    Alle disse talla leverandørene skilter med sier meg pent lite, det eneste som sier meg noe er lyden jeg hører når produktet er i bruk. Ser at denne forsterkeren takler formatene jeg vil ha, har det jeg trenger av innganger, autosetup som virker genialt for en av-tilbakestående som meg, og jeg har inntrykk av at Denon leverer solide greier.

Høyttalere er jeg litt mer usikker på, har kikka på noen par fra cv(cw?) og dali i 3000krsklassen, og ja jeg vet det er å banne i kirka her inne, men det er altså denne prisklassen jeg er nødt til å legge meg på i første omgang.

Så dukka det opp noen som het Proson, som viste seg å være langt billigere, og jeg mener å ha hørt en eller annen gang før at disse er bra. Men det var da jeg søkte på Proson her inne jeg skjønte at Audio og religion ikke er så veldig forskjellige, det er visst sterke meninger, enten digger man proson og hater cv eller så hater man dem og digger cv. Får jeg inntrykk av, ergo er de nok like gode og jeg står igjen litt forvirret.
    Alt i alt trekker jeg faktisk konklusjonen at et sett fra dem i 3K-klassen funker fint til å starte med for min del, så kan jeg eventuelt skifte ut enkeltting etterhvert.

Når jeg nå har trukket min egen konklusjon lurer dere sikkert på hva i %// jeg spør om hjelp for, så her kommer endelig spørsmåla:

-Er jeg helt på jordet? Vil denne kombien låte som en forvrengt reiseradio?
    -Vil denne forsterkeren drive Prosonene på en snill måte? (Så noe her inne om at folk har opplevd lettsprengt proson ved bruk av feil type forsterker eller no)
    -Hvis jeg går for dette, hva vil være vest av prosonpakkene? Proson Reality 5.1 eller Proson Twin 616? Ser at Twinpakka leveres både med og uten sub. Er det lurt å kjøpe en annen sub?

-Og, til slutt, dersom dette er et hårreisende dårlig valg, har du et forslag til en startpakke i denne prisklassen? Altså en surroundforsterker pluss høyttalere? Kan kanskje nøye meg med to høyttalere og så handle flere senere.

På forhånd takk!

PS Sorry hvis jeg stiller helt idiotiske spørsmål, som sagt er jeg grønn på området

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og vellkommen.

Sats hele pengesekken på 2 fronter først. Også kjøper du resten når du virkelig blir angrepet av surrond-viruset..! ( for det blir du garantert..) :-D

Hva me disse fra HFK; http://www.hifiklubben.com/no/produk...re.htm?id=5099

eller kanskje noen små stativht. Anbefaler deg på det varmeste Epos ELS 3.
    http://www.lydogbilde.no/index.php?c...re&testid=1734

Dette var bare et lite tips fra meg, men smaker er som baken, jævlig forskjellig. :shock:

Lykke til

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den receiver en er et helt ok utgangspunkt, men den er ikke spesielt kraftig. Jeg ville satset på mindre høyttalere og heller brukt litt ekstra på subben. De Eposene støtter jeg, Dali Concept 1/2 er også gode valg.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp deg HK AVR 235 ny for 4000 eller se etter en brukt, og så kjøper du deg CV(ja det heter CV) V-10f for 2200, da får du et skikkelig bra anlegg som du lett kan utvide til surround.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Se det ja, Epos, enda et nytt merke

Innbiller meg at slike små yter dårlig trøkk, kanskje jeg tar feil?
    Daliene virket også interessante.

Proson er bare tull altså? :=)

Når det gjelder Hifiklubben, er de såpass kule at his jeg stikker bortom og ber om å få demonstrert den forsterkeren med et av dalipara, fikser de det?

Edit: og der renner det inn svar ja, strålende, takker
    Ser ikke dumme ut de CV'ene der, rimelige var de og.

Er det stor forskjell på HK forsterkeren og den fra Denon?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det burde gå greit.

Jeg ville foreslå at du stikker ned der og ber om å få demo på så godt som alt de har i den prisklassen. Ta med deg variert musikk, din egen musikk, og bruk litt tid. Du burde iallefall få sammenlignet Concept 1 eller B&W DM600 med CV V-10F, så har du ytterpunktene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Hi-Fi klubben pleier å være ålreite med demo, selvom du ikke skal handle der og da... Bare å spørre, så hjelper de deg sikkert med litt forskjellige alternativer.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hk'en er nok en god del kraftigere, eller den oppleves nok hvertfall sånn..
    Den ser mye kulere ut også. Synes hvertfall jeg da. Den har bedre med ut og inn ganger, + den har pre-out det har vel ikke denon'en. Lyden er vel ikke helt lik, men til CV og også Dali så fungerer nok Hk også ganske bra!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestill demo på hjemmesiden til Klubben. Da er du sikker på at de har tid til deg. Der er det bare å ramse opp det du har lyst å høre. (innenfor rimelighetens grenser selvsagt )
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rabbat & beskjedenhet

Hei, og velkommen til forumet

Jeg kjøpte mitt første ordentlige anlegg i August, etter mye lesning & masing her på forumet.
    Ville ha 5.1, men var klar for å kjøpe fronter & evnt senter først for så å ta resten senere for å ikke måtte kjøpe for smått. Bestemte meg for merke og modell, det ble Klipch RF-25 fronter, med RC-25 , RS-25 & RW-10 sub etter hvert avhenging av hvordan det gikk med budsjettforhandlingene
    Fikk tips her om flere forhandlere og sendte mail til disse med spørsmål om pris på hele pakken med & uten sub.
    Listepriser da:
    Klipsch RF-25 (Pr. par), kr 8995,-
    Klipsch RS-25 (Pr. par), kr 4995,-
    Klipsch RC-25 (Pr. stk.), kr 3495,-
    Klipsch RW-10 (Pr. stk.), kr 5995,-

Samlet pris uten sub. kr 17485,-
    Samlet pris m. sub. kr 23480,-

Beste Pakkepris uten sub: kr 14000,- = kr 3485,- spart mot listepris
    Beste Pakkepris med sub: kr 18500,- = kr 4980,- spart mot listepris

I tillegg betalte forhandler havle frakta, så 400,- til spart.
    Disse prisene kom etter en enkelt forespørsel, ingen pruting.

En av de større butikkene som jeg egentlig tenkte å bruke ga bare ca 1500,- i rabbat på dyreste pakke.
    Kan ikke forvente å få god rabbat på enkeltkomponenter, men sikkert litt under listepris.

Jeg endte opp med pakken uten sub, la til 3000,- til det jeg hadde "spart" og kjøpte en SVS PB10ISD sub

1. Det lønner seg å be om tilbud fra flere
    2. Det vil lønne seg å spare for så å ta det i en pakke (problemet er å klare å vente ) Kansje forsterker & fronter fra samme leverandør gir ok rabbatt?

Ment som økonomi-tips, ikke høytaler anbefaling (Selv om jeg er meget fornøyd )

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Jeg ville nok kikket på Dali concept 6 (3500 kr)
    og
    Pioneer VSX 915 (3500 Kr)

Begge er produkter som jeg mener gir mye bra lyd for pengene

lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal dere ha alle sammen, og jeg må si jeg er imponert over hjelpen jeg har fått her

Hifi-verdenen er virkelig en jungel for oss uten peiling, det er liksom ikke 4 ting å velge mellom, snarere 4000 virker det som, sånn sett må det ha vært greit å bo i kommunistland, slepper å måtte velge sjæl

fabian; jeg mener dte står at denonen har pre-out også. Men nå vet jeg ikke hva pre-out er for noe, skal søke litt på lesestoff og se om jeg finner det ut, eller kanskje noen her opplyser meg?

Når det gjelder inn og utganger for bilde er egentlig ikke dette så viktig, jeg har en crt tv, og det beste bildet jeg kan få med denne er via rgb. Bruker fra før Joytech AV Control Center for å få alle enheter (dvd, ps2, xbox m/xbmc og gamecube) kobla til med rgb. Denne har også fine lydinnganger dersom det skulle være for få på forsterkeren (noe det ikke virker som det er uansett).

Da har jeg en liste over produkter jeg skal sjekke ut, som ligger innenfor mitt budsjett;

Forsterker/reciever (radiodelen er ikke så viktig):

-Denon AVR-1706 (mitt opprinnelige forslag, evt 1906 dersom det er merkbar forskjell,noen hundrelapper mer enn beregna blir det jo alltids).

-HK AVR 235 (takk til fabian), denne må jeg finne mer info om, men HK har jeg hørt selv og veit er bra. Her må jeg i midlertid gå litt ned i høyttalerpris, kanskje cv'ene til 2200 som foreslått kan bli bra

-Pioneer VSX 915 (takk til klovnikamp); denne skal også leses mer om, blir vel til at jeg sammenligner alle opp mot hverandre.

Høyttalere:
    Ok, det lønner seg nok å gå for kun to stk i starten, og jeg slår fra meg prosontanken. Mulig jeg kan bruke mine to aiwa'er som bakhøyttalere (ihvertfall i starten)? Kjenner ikke specsa på dem, men lyden er ikke så gæærn synes jeg. Skulle de sprenges ellerno er det egentlig ingen krise, de har gjort jobben sin i mange år

-DALI Concept 6 (takk til stiansp og klovnikamp): Disse likte jeg, og de skal definitivt høres før jeg tar et valg. Jeg må i midlertid kalkulere litt med mastercardet før jeg ser om jeg kan gå for både disse og forsterker til over 3K

-ELS 3 (igjen takk, stiansp): De virker spennende, men jeg antar at jeg må supplere med en sub for å få trøkket jeg vil ha.

-DALI Concept 1/2, takk pogwag: regner med at det menes serie 1 eller 2, ikke "en halv", det har jeg ikke funnet Disse ser spennende ut, en klar fordel her er jo at jeg kan legge litt ekstra på forsterkeren så billige de er. Skal høres!

-CV V-10f, kudos fabian: Samme som over, den rimelige prisen gjør at jeg kan legge mer på forsterkeren. Regner med at det blir å lytte til disse samt Dalie'ene og ta en avgjørelse, og da må jeg samtidig ta med neste i testen, poqwags neste forlag;

-B&W DM600: Skepsisen min her er rett og slett størrelsen, men dte er kanskje bare innbilning fra meg at de må være store for å levere bra lyd?

Får prøve å bestille demotid på hfk neste uke, det skumle er at jeg vil ha så fort som mulig, men totalrenoverer kåken så får ikke tatt det i bruk før i mars, men det er vel bare bra å ha litt tid på seg til å velge.

Igjen, takk skal dere ha alle sammen, veiledninga er gull verdt

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klovnikamp
    Heisann.

Jeg ville nok kikket på Dali concept 6 (3500 kr)
    og
    Pioneer VSX 915 (3500 Kr)

Begge er produkter som jeg mener gir mye bra lyd for pengene

lykke til
    Ville hatt en større forsterker på concept 6. De er lettdrevne ja, men litt bør de få alikavel.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Ville hatt en større forsterker på concept 6. De er lettdrevne ja, men litt bør de få alikavel.

Joda, mer er jo alltid bedre.. Men hvis man har et budsjett å holde må man jo kompromisse.

VSX915 kan jo bi ampes, og da ville jeg tro at det var nok til å blåse liv i en høyttaler med 91db følsomhet og 8 Ohm

Uansett, dette er bare min ydmyke mening..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcl
    -B&W DM600: Skepsisen min her er rett og slett størrelsen, men dte er kanskje bare innbilning fra meg at de må være store for å levere bra lyd?
    Man får det man betaler for, stativhøyttalere ligger gjerne et hestehode foran gulvstående til samme prisen, når det gjelder lydkvalitet. Dessuten, selv om Proson og CV er rimelige høyttalere, har de et digert membranareale og krever litt av forsterkeren for å spille noenlunde kontrollert. Som du ser på signaturen til Fabian har han stereoforsterkere som koster det dobbelte av høyttalerne. Om du skal bruke en surroundreceiver til 3-4k ville jeg ikke gått for noe større enn Concept 6 iallefall.

Skal du senere ha sub (se XTZ og SVS) dekker du uansett behovet for dypbass.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Man får det man betaler for, stativhøyttalere ligger gjerne et hestehode foran gulvstående til samme prisen, når det gjelder lydkvalitet. Dessuten, selv om Proson og CV er rimelige høyttalere, har de et digert membranareale og krever litt av forsterkeren for å spille noenlunde kontrollert. Som du ser på signaturen til Fabian har han stereoforsterkere som koster det dobbelte av høyttalerne. Om du skal bruke en surroundreceiver til 3-4k ville jeg ikke gått for noe større enn Concept 6 iallefall.

Skal du senere ha sub (se XTZ og SVS) dekker du uansett behovet for dypbass.
    Yes, en sub må man jo ha etterhvert og.
    Jeg har vel egentlig lagt fra meg prosontankene da ingen av svara her har hatt noe ålreit å si om dem. Er vel en grunn til at de er så billige

Pr nå ligger det an til Denon AVR-1706 (evt 1906 eller pioneeren hvis jeg kan strekke meg så langt og forskjellen er merkbar) og Dali Concept 6, men ingen valg tas selvfølgelig før jeg har hørt de forskjellige. B&W'ene og selvfølgelig.
    Litt mer lesing har gitt meg inntrykket av at CV kanskje ikke er det beste valget, virker som mange mener de gir en lyd som ikke er så spesielt bra men at dette skjuler seg under en dyp bass som er lett å bli fenga av.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •