Nettfilter - noen erfaringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nettfilter - noen erfaringer

HI!

Jeg har oppdaget hvor mye ren strøm har å bety etter å ha testet Nordost Thor, Isotek Mini Sub Gen II og T+A Powerbar. Generelt blir lyden bedre på alle plan fra mer bass, mer dynamikk, bedre perspektiv, mer åpenhet, mindre siblians og luftigere diskant.

Er det noen her i forumet som har erfaringer med dette og nettkabler? Kabel & annet gadget er jo grunnlag for mang en søvnløs natt, men moro lell.

Til orientering så nettopp våknet opp etter 5 års hi fi dvale. Min karriere innen denne sunne galskapen startet i 1974, og mye har skjedd siden den gang!

Utstyret mitt består av den nye Burmester 051, T+A 1240R cd spiller, Dynabel Euforia, Nordost Tyr interconnect og Nordost Heimdall høyttaler kabler.

MVH,

Toffen Gunnufsen
    Lillesand :grin:

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja det virker jo som om folk flest her inne har en fornuftig skapsis til kabler.
    personlig er jeg veldig skeptisk til alle kabel mytene, men har stor tro på at gode plugger og loddinger er viktig.
    Hva strømkabler og "strømrensere" angår så må jeg si at det er helt urealistisk å tro at de to meterene som forbinder cdspilleren din med kontakten skal gjøre noen forskjell, strømmen har jo allerede gått tusenvis av kilometer gjennom vanlige kobberkabler, men bevares sover du tryggere om natten hvis du bruker 20K på et nettfilter fra nordost be my guest.
    Nordost er vel blandt de firmaene sammen med transperent cable og Shunyata som kommer med de frodigste uttalelsene om hva deres kabler kan gjøre for anlegget ditt. Vanvittig dyre er de også.
    jeg er personlig veldig fornøyd med Kimber, Renaissance audio og Supra.
    Mesteparten av mine kabler kommer som løsvekt fra Supra, Belden eller Klotz. Disse kablene koster jo beskjedne 10 - 50kr/m. Så kan man jo selv gjøre loddingene. Bla. cardas selger sølvloddetinn som er veldig bra å lodde med.
    av plugger er jeg mest fornøyd med WBT og Furutech. Disse blir som oftest handlet fra ebay, der går slike ting for en fornuftig penge.
    jeg kunne alikevel tenke med en av de nye Rotel/UPS strømfilterene, ikke fordi jeg er under noen ilusjoner om at greiene mine skal låte bedre, men fordi det er greit med overspenningsværn og det vil rydde opp i kabelsalaten...

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT men; Strømmen har faktisk gått tusenvis av kilometer i Aluminiums kabler... Ikke fordi de leder så bra, for det gjør de jo ikke, sett i forhold til kobber, men fordi de er lette og når de koroderer så skapes det en steinhard hinne på de som forhindrer videre korosjon...
    Uten om det er jeg også veldig fan av supra og klotz

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Toffen, og velkommen til AVforum!

Godt at du er kommet "ut av dvalen" igjen, og hiver deg på morroa igjen. Når det gjelder kabler og strømrensere er nok Hifisentralen er større "Mekka" (kanskje farlig å bruke dette ordet i disse dager ;-) ) for dette temaet enn her på AVforum. For min egen del har jeg tro på at det kan utgjøre en forskjell, men ikke så mye som en riktig sammensetning av de andre komponentene i kjeden. Når det er sagt har jeg hørt forskjell på kabler, og en skal ikke undervurdere det en ikke har forsket nok på.

Ikke et mye matnyttig innlegg dette, men men...

PS! Har du lagt EC helt bak deg, Toffen....?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hei Toffen, og velkommen til AVforum!

Godt at du er kommet "ut av dvalen" igjen, og hiver deg på morroa igjen. Når det gjelder kabler og strømrensere er nok Hifisentralen er større "Mekka" (kanskje farlig å bruke dette ordet i disse dager ;-) ) for dette temaet enn her på AVforum. For min egen del har jeg tro på at det kan utgjøre en forskjell, men ikke så mye som en riktig sammensetning av de andre komponentene i kjeden. Når det er sagt har jeg hørt forskjell på kabler, og en skal ikke undervurdere det en ikke har forsket nok på.

Ikke et mye matnyttig innlegg dette, men men...

PS! Har du lagt EC helt bak deg, Toffen....?
    Hi!

Det er interessant at det er såpass mye følelser om kabler, og ikke minst filtre. Blant annet ved å bruke ord som "be my guest"... Nok om det, jeg har vært lenge nok i dette gamet til å stole på mine egne erfaringer, men likevel være åpen for andres meninger.

La oss sammenlikne dette med å tweake en racebåt. Alle ledd i riggingen er med på å bestemme om man vinner eller ei. Det er det som gjør båtrace moro - og det samme med stereo. Det er hvert ledd i kjeden som har betydning.

Fikk nok av Electrocampaniet etter mange år, og satser på nye territorier!

MVH, TG

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte en kjapp test på Powercenter fra Monster, da jeg var på utkikk etter overspenningsvern.

Min erfaring ble da at på rimelige surroundreceivere, dvs 4-6k klassen ble det mindre støy. Merket det godt når jeg valgte en random kilde og justerte volum til max. Suste mindre i høyttalerne da.

Den effekten fikk jeg derimot ikke på dyrere saker, i 10k+ klassen.

På den andre siden testa jo L&B litt forskjellig, bl.a den Thor saken til Nordost og skrøt den noe vannvittig opp i skyene.

Jeg ender nok opp med noe slikt selv, men da mest for å få mange plugger og overspenningsvernet. Og da er det en av de rimeligere fra IsoTek som er mest aktuelt.

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke nordost som påstår at dems sine strømkabler kan føre strømmen (elektronene) i 90% av lysets hastighet da? Dette er helt feil om jeg skal tro mine lærere som sier at elektronene beveger seg kun noen mm eller cm i sekundet..

Så, hvem har rett? Mine lærere eller kabel folka med stive priser?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meningsløse "har ikke tro på" kommer alltid fra de som ikke har prøvd.
    flust av folk på sentralen som har kjøpt f.eks ps audio powerplant. til 20-25k. hver eneste en sier anlegget ble av en annen verden når den kom inn.
    desse tusenvis av kilometerene dere prater om gir jo bare argument for å kjøpe et filter. nettstøy varierer, spenningen varierer, alt etter tid, alt etter hvor du bor, alt etter hva som står på i huset.......
    men monster til 500kr har ikke jeg tro på

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    men monster til 500kr har ikke jeg tro på
    895,- takk Det ble mindre sus.. helt sant. Prøv selv da vel.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har byttet ut strømkablene på forsterker og DVD spiller, bruker også en powerbar fra T+A.
    Jeg synes dette gir en forbedring i lydbildet. Den største forandringen kom på DVD spilleren.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Jeg har byttet ut strømkablene på forsterker og DVD spiller, bruker også en powerbar fra T+A.
    Jeg synes dette gir en forbedring i lydbildet. Den største forandringen kom på DVD spilleren.
    Enig med deg her, syns det gir større utslag på f.eks DVDfilmer (ikke lydmessig), enn på bildet. (Også Plasma og LCD skal yte bedre med strømfiler, det har ikke jeg fått testet). Men også som en anna sier, syns forskjellen er mindre og mindre jo dyrere utstyret blir. Men nå har ikke jeg testet de HELT store "strømfilterene". MonsterCable sitt gir iallefall upåklagelig garanti på utstyr som er plugget i kontaktene dems.

Men jeg skal iallefall teste nye strømkabler, ala Supra og Valhall(de som selges hos hifiklubben). Men jeg trenger liksom 5 stk da.. og da blir det fort ENDEL kroner ut av det. Dumme monoblokker . Skulle hatt 1 integrert. Men men.

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt T+A powerbar i et par år nå, og den ga en forbedring av lyden hos meg i hvertfall! Kjøpte den med full returrett, men har ikke på noe tidspunkt vurdert å benytte meg av den. Hvordan og hvorfor den virker har jeg ingen formening om, men stoler såpass på ørene mine at jeg slår fast at den har en misjon i mitt anlegg. Blir alltid masse spetakkel når man starter sånne tråder. At noen selvoppnevnte kunnskapsrike "paranoide" ikke kan forklare hvorfor strømrensing virker, er intet bevis for at det ikke gjør det! For å sitere en kjent audio skribent: skit i duppedingsene, det er musikken som teller. Kan noe gjøre din musikkopplevelse bedre, er det verdt å bruke penger på. Så vil det alltid være noen som synes du er en idiot som kaster bort pengene dine på tull, men det er dine penger og ditt anlegg. Er du fornøyd, har du brukt pengene dine riktig!!
    Ble det Krell KAV 400 på deg Toffen?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KinoWalla
    Er det ikke nordost som påstår at dems sine strømkabler kan føre strømmen (elektronene) i 90% av lysets hastighet da? Dette er helt feil om jeg skal tro mine lærere som sier at elektronene beveger seg kun noen mm eller cm i sekundet..

Har også stusset på denne 90% av lyshastighet påstanden til nordost, hva vil for eksempel det bety hvis man tenker seg at el.nettet ellers jobber med ca 50%. av lyshastigheten. Og vil man egentlig ha noen filtrerings effekt med å ha en "raskere" ledere enn de som er før og etter....

En elektrisk leder består vel ofte av metaller som har den egenskapen at de har ganske så løse elektroner i oppbyggningen. Dvs man kan tenke seg at pga en spennings kilde putter et elektron inn i den elektriske lederen i den ene enden, kan et annet elektron trekkes/dyttes ut av den andre enden av lederen osv. Hvor raskt det første elektronet beveger seg kan man nok diskutere, men har man sett et lyn farer over himmelen, så skjønner jeg ikke helt en sånn cm, mm /sek påstand heller.

Det at læreren din sier at "elektronene beveger seg kun noen mm eller cm i sekundet", tja, du kan jo be ham om å stå på et høyt punkt og holde en lang jærnstang opp i luften neste gang det er tordenvær, så kan man se om han klarer å løpe fra lyne eller velger å skifte mening....;-)

Når det gjelder å filtrere støm fra el. nettet, har jeg ingen problemer med å skjønne den lydmassige gevinsten i anlegget av dette, har selv lyttet til musikk fra et anlegg på dagtid og sammenlignet med det man hører i de små timer på natta og på morgensiden, da tror jeg de fleste som har testet dette selv har registrert denne effekten. Det kan selfølgelig ha med det ens egen tilstand, døynrytme ol. og at "støy gulvet" fra omgivelsene ofte er lavere på den tiden også, men jeg synes det er meget merkbart at det skjer noen gode effekter i hifi kjeden også på denne tiden av døynet, og litt av de samme effektene som trådstarter beskriver.

Hvor godt en spesiellet konstruert kabel er til å skille 50hz fra spennings topper og høyfrekvent støy på el,nettet er jeg ikke sikker på, men foretrekker en litt mer grundig filtrering enn det jeg opfatter man kan forvente av en slik løsning, f.eks via en eller flere godt dimmensjonerte UPSer, bruk av skilletrafo, eller ren batteri drift av enkelte hifi komponenter, hvis man skal gjøre dette skikkelig.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Å prate forbi hverandre.

Hastigheten på strøm er 300.000km/s, med det er som følge av chain-reaction, alle electronene beveger seg ikke så langt, men signalet.
    Blir det samme som en tsunami, den kan bevege seg med 5-600km/t men bølgen går ikke så fort.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av KinoWalla

Tror personlig begge fremstilling av hastigheten på elektronene er en sannhet med modifikasjoner, dvs sett spenning på en lang kabel med en last i enden, du vil da kunne måle forsinkelsen, mener at du da vil se at elektronene beveger seg tilnærmet lydens hastighet, dvs ca 330M sek, dette kan også oppleves hvis du hører en høyttaler med veldig lang kabel du vil da høre forsinkelse i lyden dette vil da normal være forsinkelse skap av tiden strømmen bruker i kabelen.

Når det gjelder kabler med magiske egenskaper så er dette ofte også en vare mange tjener store penger på, mye av problemet med strømnettet vårt er varierende kvalitet grunnet spenningsfall og støy på nettet, noe av dette kan filtreres bort , med en skilletrafo vil du isolere dit eget nett fra støy og variasjoner på nettet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Tror personlig begge fremstilling av hastigheten på elektronene er en sannhet med modifikasjoner, dvs sett spenning på en lang kabel med en last i enden, du vil da kunne måle forsinkelsen, mener at du da vil se at elektronene beveger seg tilnærmet lydens hastighet, dvs ca 330M sek, dette kan også oppleves hvis du hører en høyttaler med veldig lang kabel du vil da høre forsinkelse i lyden dette vil da normal være forsinkelse skap av tiden strømmen bruker i kabelen.
    Sist jeg pratet med noen i telefonen fra den andre siden av kloden, ble det riktignokk litt forsinkelse.......;-)

Den kabel effekten du nevner Nitro, tror jeg må komme av kabelens induktive og kapasative "konensator" effekt, og er vel balndt annet slike effekter som kan får effekt forsterkere til å komme i selvsving ved 100m lange høytaler kabler osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange misforståelser rundt spenning, elektroner og hastighet.
    For det første, elektroner beveger seg ikke spesielt raskt. Dem er faktisk direkte trege av seg. (kan måles i cm pr. time!)
    Det som derimot er fryktelig raskt er spenningen, denne er tilnærmet lysets hastighet. Veldig forvirrende ikke sant?

Ok. Elektroner har faktisk masse, så vi kan gjøre et forenklet eksempel.
    Tenk på en kabel som et langt rør, og på elektroner som klinkekuler i dette røret.
    Alle ledende metaller er fylt med elektroner selv når dem ikke er del av en elektronisk krets. Røret er med andre ord allerede fylt med klinkekuler før du koblet det til noen aktiv krets. Når du så skrur på den elektriske kretsen, tilfører du nye klinkekuler mens eldre kuler blir presset ut i motsatt ende. Denne fysiske reaksjonen er spenning og skjer tilnærmet lysets hastighet. Mens elektronene aka. "klinkekuler" bevegser seg sakte i røret.

Se f.eks her for litt mer info som ikke blir for tungt. http://www.staff.amu.edu.pl/~romango...c-current.html

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Sist jeg pratet med noen i telefonen fra den andre siden av kloden, ble det riktignokk litt forsinkelse.......;-)

Den kabel effekten du nevner Nitro, tror jeg må komme av kabelens induktive og kapasative "konensator" effekt, og er vel balndt annet slike effekter som kan får effekt forsterkere til å komme i selvsving ved 100m lange høytaler kabler osv.
    Mulig du har rett, lenge jeg gikk på skole så jeg husker ikke eksakt, men det kan umulig stemme at strømmen beveger seg opp mot lysets hastighet eller evnt noen cm i sek. men jeg skal se om jeg får rotet opp noen gamle lærebøker.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forsåvid ikke huske at hastigheten på elektronene direkte ble nevnt når jeg gikk på skolen, men nettop det at elektroner har en masse , betyr vel egentlig at de ikke børr komme noe serlig over lyshastigheten i allefall, selv om de sikkert også kan bevege ha enn mye senere bevegelse også.

Ser ut som læreren din slipper å holde jærnstanga som lynavleder alikevel KinoWalla...
    http://www.newton.dep.anl.gov/askasc...9/phy99092.htm

Ellers med bruk av CRT prinsippet hvor man benytter og styrer en ståle med elektoner i vakum til å lage et bilde på forsfor som avgir lys når elektronen treffer. tviler på at man må vente 30 minutter for at hvert enkelt elekton skal forlate "glødetråden" til det er fremme på "riktig" plass på fosfor 30-50 cm lenger fremme.... I et CRT rør har man en akselerasjon av elektroner, både pga høye spenninger mmellom anode og katode, samt elektromagneter som påvirker og trekker i stålen så den treffer der den skal. Bak i elektro kanonen har man forskjellige gittere som åpner og lukker for elektron stømmen så man kan slå av og på elekto stålen utifra hvor i bilde på fosforflaten man skal ha avgitt lys eller ikke.

Nå er vel ikke disse tingene så relevant for det egentlige temaet i tråden, men at en el.nett kabel fabrikant begynner å trekke inn 90% av lyshastigheten for å påberope seg gode lydmessige egenskaper, synes jeg mer burde tenne en varsellampe enn å forbedre lydkvaliteten....:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sporet vi noe voldsomt av her, så får prøve og skrive noe som fakisk er i tråd med topic.

Strømnettet i et gjennomsnittlig hus vil alltid inneholde varasjoner og ymse former for støy. En gullbelagt strømkabel vil ikke bedre dette forholdet.

Det vi evnt. kan snakke om på kabelsiden er støyisolasjon av nettkabler slik at dem stråler mindre støy ut til signalkablene. Men husk at denne kabelen kun er de siste 1.5m av metervis med nettkabel som går i veggene på huset ditt. Så med mindre du synder og krysser signal og nettkabel på baksiden av utstyret, så bør ikke denne siste biten gi det store utslaget.

Forut støystråling fra kabel har vi operasjonell påvirkning av utstyr som følge av variasjoner i spenning. Dette er det området jeg tror det er mest reelt og finne faktiske forbedringer ved installasjon av nettfilter eller lignende. Selv om strømforsyninger til AV utstyr normalt lages med tanke på å håndtere variasjoner i spenning, så har vi her i norge ikke akkurat verdens reneste strømnett. Mye pga. bruk av fritthengende kabel i stolper. Det beste alternativet her er da ekte galvanisk skille mellom AV utstyr og strømnettet med bruk av online UPS.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •