Nettfilter - noen erfaringer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Alt som er tilkoblet strømnettet, støyer. Hvor mye kan variere.

Jeg bor i hus hvor panelovnene er styrt (natt/dag senking) av en Nobø Orion 512. Denne sender styresignaler over strømnettet for å fortelle ovnene om hvilken modus de skal jobbe i. Her i vinter stoppet styringen å virke. Tok kontakt med Nobø, som fortalte at en rekke apperater kan støye så mye ut på strømnettet at styresignalene til Nobø drukner. Eksempler som jeg fikk fra Nobø:
    - Kabel-/satelittmottaker
    - Flatskjermer
    - Moderne CRT TV
    - PC
    - DVD spillere
    - Videospillere
    - Trafoer til downlight
    - Microbølgeovner
    - Lysarmaturer

Noen som har noe av dette hjemme?

Jeg kjøpte en Valhalla-padde på HIFI-klubben, og koblet hele AV-oppsettet mitt via denne. Resultatet var at styringen virket igjen. Hvor mye det betyr for lyden har jeg ikke hatt ork til å sjekke.

Hvor mye av støyen som slipper igjennom strømforsyningen i forsterkeren varierer fra enhet til enhet, men at det er en fordel å gi utstyret renest mulig "mat" tror jeg neppe det er noen tvil om.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at spesielt swhitshende strømforsyninger som det typisk kan være i de nevnte produktene kan skape en del høyfrekven støy ut på nettet lokalt, og kan påvirke div styrings signaler fra å fungere. At de begynte å virke igjen etter at du beskyttet anlegget fra el.nettet kan jo tyde på at anlegget sender ut noen forstyrrende komponenter på nettet også. Så kommer vel det store spørsmålet om det da er lurt å kjøre alle hifi komponentene på det samme interne støydempede systemet, eller om man burde isolere støy mellom slike apparater på el. tilførsel siden også.

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å forbedre lyden, bør man nok helt sikkert ha eget filter for hver boks.
    Innlegget mitt skulle kun vise at det er mange enheter som kan sende ut støy på nettet, og at dette kan gi problemer.
    Enig at det er utstyr med Swich-mode PSU som gir de største problemene.
    I et hus bør man kanskje tenke på to ting:
    1) Hva gir mest støy (og dempe de med billige støyfiltre fra Clas Ohlsson e.l.)
    2) Hvilket utstyr er mest utsatt for støy (og sette hifi støyfiltre på disse)

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nettfilter

Hvorfor ikke prøve filteret som befinner seg i en kopimaskin? Plukket selv ut et TDK filter og fikk greit resultat. Ferritmagneter er det også flust av. Koster jo ingenting heller om man har tilgang til en gammel kassert en.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man snakker om filtere til 20k her, men hva med enkle ting som denne? http://www.tryggogsikker.no/html/142.html - noen som har testet den?

Sikkert fint med bedre lyd, men jeg begynte faktisk å vurdere nettfilter fordi jeg har elektriske komponenter i hjemmet som faktisk skaper hørbare forstyrrelser når de brukes - f.eks så har jeg et par lamper på samme kurs som subben som gjør at det knepper eller smeller i subben når disse slås av og på. Er dette noe som kan løses med et enkelt nettfilter til 500-1000kr? Hvis det samtidig generelt gir bedre lyd så gjør ikke det noe
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    funker det.....
    Hadde et kjøleskap som slo inn, satt inn ett Lyn-vern mot anlegget og hører ikke noe nå....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til han/de som mener nettfilter er bare tull fordi det som kommer ut av nettutaket har gått igjennom mange kilometer med kobber/aluminiums kabel og påvirket av det ene og det andre. Det er jo nettopp derfor folk bruker nettfiltre. Går det an da ? :-)

Snakker man kun om å bytte nettkabelen blir jo saken en annen, men disse filtrene inneholder flere aktive strøm komponenter som skal påvirke/redusere støyen som er på nettet når strømmen kommer inn i stua og redusere dette i andre enden hvor du putter inn strømkablene til Hifi anlegget.

Selve strømkablene kan være lurt å skifte for å redusere utstråling/innstråling av støy til signalkabler osv i anlegget. Om det er store støyfelt rundt nettkablene på utsiden av huser gjør ikke det noe særlig akkurat. Det er hva som skjer i nærheten av anlegget ditt som betyr noe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KinoWalla
    Er det ikke nordost som påstår at dems sine strømkabler kan føre strømmen (elektronene) i 90% av lysets hastighet da? Dette er helt feil om jeg skal tro mine lærere som sier at elektronene beveger seg kun noen mm eller cm i sekundet..

Så, hvem har rett? Mine lærere eller kabel folka med stive priser?

hadde du fulgt med på resten av lærern din sa, så hadde du fått med deg at elektronene ligger på rekke og rad og dyttes fremover av spenningen. som erter på rad i et rør.
    JEg har hørt forskjell og sett forkskjell på filtre, lyd kabler og bilde kabler.
    Jeg mener det betyr mye.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ha noe med automatsikring, og noe som funker selvom kontakten ikke er jordet (hvor i huleste har dere stereoanleggene deres, på badet?) - alle leiligheter jeg har bodd (inkludert min nåværende) i så er det da vanlige, ujordede kontakter i alle vanlige rom..

Kjøpte to saker fra clas ohlson i dag, med overspenningsvern og nettfilter, som tålte maks 3.5A. Koblet den ene i veggen og koblet til paddene som pcene mine inne på kontoret mitt står på, og floff, der gikk sikringen ja. Trodde først det var noe galt med den, men jammen skjedde ikke det samme med den andre. .. Dette er tilfeldigvis samme kursen som subben og romperisterne mine er koblet til - så ting tyder på at jeg kanskje burde hatt noe her .. Har et par lamper som også bråker på denne kursen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bodd i tre hus bygget etter 1996 og det er jord-stikk i HELE huset! For å få et nettfilter til å funke skikkelig må jord, for det er dit all dritten som vi ikke vil ha blir dumpet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare bodd i ting som er bygget på 70- og 80tallet, og da er det IKKE jordstikk overalt

1996 er jo et relativt nytt hus.
    --
    Thorbjørn

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yps, stemmer det. Jeg husker ikke årstall når dette ble innført...

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    hadde du fulgt med på resten av lærern din sa, så hadde du fått med deg at elektronene ligger på rekke og rad og dyttes fremover av spenningen. som erter på rad i et rør.
    JEg har hørt forskjell og sett forkskjell på filtre, lyd kabler og bilde kabler.
    Jeg mener det betyr mye.

at elektronene ligger på rekke og rad veit jeg, var vel egentlig derfor jeg stussa på det nordost sa om kablene sine

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •