Ny hjemmekino - 16A/10A kurs

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 91
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny hjemmekino - 16A/10A kurs

Holder på å bygge opp et AVrom/hjemmekino med fokus på lyd i første omgang. Jeg har sett på en del av hjemmekinoene som er presentert her og ser at mange gjør et poeng av at de har en egen dedikert 16A kurs til hjemmekinoen. Jeg har i utgangspunktet en 10A kurs som jeg deler med et soverom. Kan noen forklare meg hvorfor jeg eventuellt skulle bygget om til en egen 16A kurs for hjemmekinoen?

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer meg nå fint med en 10A her, aldri opplevd at sikringen har gått. Nå er det kun anlegget som er på denne kursen, og en 1500W panelovn i kalde tider.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har mulighet, så gjør det.
    En del utstyr i form av effektforsterkere og annet krever så mye startstrøm når du slår det på, at en 10amp lett kan flippe over. 16 amp klarer dette mye bedre.
    Her hjemme bør jeg stenge varmekablene i stuen når jeg slår på min ene effektforsterker.

En annen grunn mange bruker er at annet utstyr som diverse lamper og elektriske artikler kan virke inn på kursen og lage litt "støy".
    Selv har jeg aldri opplevd noe slikt, men 16amp skulle jeg gjerne hatt til forsterkeren min.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må selvfølgelig installere i samsvar med forbruket.

Skal du ha nok strøm til et pingle-anlegg, så holder 10A i massevis.

Eks. når SUB 1 kan trekke 900Watt, og SUB 2 kan trekke 900Watt så kan det bli ca. 1800Watt av en total på ca. 2200Watt.

Når forsterker 1, Midgard Audio Oberon 6.1 skal ha 600Watt til venstre fronthøytaler og så kommer forsterker 2, Midgard Audio Oberon 6.1 skal ha 600Watt for høyre fronthøytaler.......................

Dette KAN bli sinnsykt mange Watt - så det er greit å dimensjonere litt ekstra.

PS! Noen vil hevde at det er forskjell på MAX belastning og normal drift.........joda, men du kan ikke dimensjonere bremsene på en bil til å virke greit opptil en MAX-hastighet på 50km/t og over denne hastigheten så vil bremseklossene poppe ut, akkurat som sikringene

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en sikring slår ikke ut med en gang du kommer opp til den nominelle merkestrømmen på sikringen. Kravet til en vanlig sikring er at den skal løse ut innen 1 timve ved 1,45*In hvor In= merkestrømmen på sikringen. Altså kan du oppleve at sikringen ikke går før du har hatt på 14,5A i en time.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vadder
    Men en sikring slår ikke ut med en gang du kommer opp til den nominelle merkestrømmen på sikringen. Kravet til en vanlig sikring er at den skal løse ut innen 1 timve ved 1,45*In hvor In= merkestrømmen på sikringen. Altså kan du oppleve at sikringen ikke går før du har hatt på 14,5A i en time.
    hmmm... men hvor mye koster det å legge opp 16A og være sikker samtidig som det er rom for oppgraderinger... ja etter at man er bitt av AV-basillen

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

16 A

Du må legge nye el-kabler fra sikringsboks til det rommet du dedikerer, trenger ikke å koste mye, bare litt arbeid for en elektriker, skal den nye kursen være skjult blir det en høyere kostnad. Forskjellen er at tverrsnittet i el-kabelen går opp ca 0,5mm2 til 1,5mm2 tror jeg, dette trenger selvfølgelig du ikke å vite, bare fortell elektrikeren om at du ønsker 16A kurs

De fleste stikkontakter har 230V

16A skal tåle vedvarende effekt/Watt ca 3600W
    10A ----------"-------------- ca 2300W

Newcomer hektorhake sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Du må legge nye el-kabler fra sikringsboks til det rommet du dedikerer, trenger ikke å koste mye, bare litt arbeid for en elektriker, skal den nye kursen være skjult blir det en høyere kostnad. Forskjellen er at tverrsnittet i el-kabelen går opp ca 0,5mm2 til 1,5mm2 tror jeg, dette trenger selvfølgelig du ikke å vite, bare fortell elektrikeren om at du ønsker 16A kurs

De fleste stikkontakter har 230V

16A skal tåle vedvarende effekt/Watt ca 3600W
    10A ----------"-------------- ca 2300W

mmm.. ALLE norsk stikkontakter har 230 v!!! om du har en stikk i stua di som som har noe annet bor du lope ut og aldri kommr tilbake....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10A = 1,5mm2 og 16A = 2,5mm2
    Selv om du ikke trekker så mye som 10A, så vil spenningen bli mer stabil med 2,5mm2.
    Selv legger jeg opp 4mm2/16A til stereoanlegget.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens et dumt spørsmål, men hvorfor er det 2 sikringer per kurs? Burde ikke da kursen tåle det "dobbelte"? Kunne sikkert fintenkt på dette selv nå, men er småtrøtt, hehe..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Muligens et dumt spørsmål, men hvorfor er det 2 sikringer per kurs? Burde ikke da kursen tåle det "dobbelte"? Kunne sikkert fintenkt på dette selv nå, men er småtrøtt, hehe..

Vel du har ikke to sikringer pr kurs. men for at du skal faa strom maa du jo ha to faser. begge de to lederne som du har i stikken din er sikret med en sikring.. Men
    kan du forklare meg hvorfor man faar det dobbelte da :-P begge de to sikringene er jo paa 10 A... som vil si at ved 10 A ryker begge. :razz:

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplever ofte at bare en sikring ryker, det er vel tilfeldigheter

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Opplever ofte at bare en sikring ryker, det er vel tilfeldigheter

Ikke nodvendigvis... Det har seg sann at hvis den ene fasen er mere belastet en den andre saa vil jo den jo ryke.. mens den andre som ikke er saa fullt belastet holde....

Jordfeil kan det ogsa ha vert... ( 1 fase + jord )

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Belastningen er 100% lik på begge faser, så sant det ikke er jordfeil.
    At den ene går, skyldes nok mer feilmargin i produksjon.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Dette kommer av et ønske om at hele kursen skal bli spenningsløs når et elektrisk feil oppstår.

Med smeltesikringer var dette ganske vanskelig - som regel gikk bare den ene sikringen.

Men i dag med automater hvor utløsningsknappene er paret sammen så vil begge lederne i kursen bli spenningsløse ved feil/kortslutning.

Kursen tåler selvsagt ikke det dobbelte, hehe - du kan nesten sammenligne det med at det står 2 stk 70 skilt på en vei - et på hver side - det er allikevel ikke lov å kjøre i 140km/t
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer Kniffen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg ville lagt inn mer en en kurs, utstyr trekker mye og med 10A er man ikkje like sikret mot overspenning og kortsluttning som 16A.
    ville lagt inn ivertfall 2-3 kurser, eller et eget lite sikringsskap...

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10A kontra 16A og "ikke like sikret"...umm...?

Det kommer jo an på forbruket på kursen! Bruker du mindre enn 10A er 10A sikring OK. Bruker du MER enn 10A (la oss si i gjennomsnitt 12A), er 16A OK!

Man er like bra sikret med hvilken som helst sikringsverdi, men dog i nærheten av/avhengig av det man faktisk forbruker.

Kortslutning tar sikringene seg av. Overspenning derimot, der må det mer til enn bare sikringer. Da skal du se etter spesielle overspenningsvern.

På sidelinja, men (kanskje?) litt i tråd med det du mener, Kniffen:

Liker godt det Engelske systemet. Hvor 1 leder (L-Live) sikres ved apparatet, sikring ligger i støpsel), og N (Neutral) er på samme potensiale som jord. Da får man såkalt "selektivt anlegg", som faktisk legger ut det apparatet som har feilen, i stedet for halve huset.

Newcomer Kniffen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nor du har rett så har du rett
    men eg ville lagt meg ett eget lite sikringsskap med sikringer, overspenningsvern og jordfeilsbryter får et svera dyrt og avansert hjemmekino.

det engelske systemet e enkelt ja, men er det virkelig så bra?
    liker helst å ha alt samlet på ett sted (sikringsskapet)
    syns det e litt mer system i det...
    men det e jo berre minn mening

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det åpent eller skjult det gamle du har på 10A??

Nå husker ikke jeg helt NEK, men der tror jeg det sies at det er tillatt med 13A på 1,5kvadrat, mulig denne sikringen har gått ut, men det vil jo hjelpe litt på effekten.

På skjult er det kort og godt som sagt over her 10A - 1,5, 16A - 2,5.....

Ville nå holdt meg til en kurs om det var mulig, 16A skulle da dekke det meste.. Å lage et eget sikringsskap til stereon må da være overkill hvis man har plass i det gamle mener jeg, men selvsagt om man skal innrede en hel kjeller til hjemmekino blir det nok en annen sak!

Et overspenningsvern bør det være på hele huset mener jeg... Mange små ladere til forskjellige duppeditter som kan ta quell under tordenvær... Skal ikke så mye til!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bruke 13A sikringer med C karakteristikk.
    Vil ikke hjelpe noenting på startstrøm, kanskje heller bli verre.

Overspenningsvern burde alle med litt vett i huet bruke, og da et av de som er utviklet av Transinor.
    De som ikke er utviklet for det "nydelige" IT nettet vårt, kan være en direkte branntrussel.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •