Ny hjemmekino - 16A/10A kurs - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 91
    Newcomer hektorhake sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter å ha leste endel her. .er det mange som VET hva de snakker om eller tror dere bare?? Startstrøm?? er vel ikke motorer vi snakker om her??

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du ikke kjent med startsstrøm i forhold til powersupply gennerellt?? Dette gjelder alle "trafoprodukter". Men blir veldig tydelig med store effektamper med stor trafo og lyttepakke.

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjon om startstrøm hører egentlig ikke hjemme her. La meg forklare: Startstrøm (for elektromotorer) er ofte minst 5 ganger den strømmen som står stemplet på motorens merkeskilt. Derfor har man også i den sammeheng et motorvern, som kopler fra hvis for eksempel startstrøm vedvarer og ikke går ned til merkestrøm.

Man har også spesielle sikringer for motorer: De klarer 5x startstrøm i så og så mange sekunder uten å bryte sammen. Bruk IKKE slike sikringer på et hjemmekinoanlegg...da brenner hjemmekinoen og ikke sikringene.

MEN: Har man for eksempel en forsterker på et par KW, så kan man likevel oppleve "startstrømmer" som nærmer seg elektromotorer. Da tenker jeg på de voldsomme ringkjernetrafoene som finnes i slike forsterkere, samt en kondensatorbank som skal "fylles opp" i det man slår på. DET kan forholdsvis ofte gi et røsk i hele husanlegget så man ser det blinker i likhet med innkopling av store varmeovner. Sånn er det i alle fall med min forsterker. ;-)

Et normalt AV anlegg derimot, skulle ikke gi slike problemstillinger.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Startstrømmen på en forsterker er så "liten" at det skal ikke ha noe å si på en 16A sikring...

jeg er kjent med startstrøm ja men å dra frem dette i forbindelse med en forsterker er helt absurd.. akkurat like absurd som som å trekke 4 mm2 til en 16A kurs!! Les litt i NEK 400 og forstå litt!!! Egentlig børe denne tråden legges død mener jeg.. Dette er bare en suppe som ingen noen gang kommer til og forstå!!
    I et hus har du sjelden så lange strekk at spenningsfall er et aktuelt tema..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt å bladde i NEK400 et halvt år i fjord ;-)

Å du kan bla litt tilbake så ser du at jeg har målt startsstrøm på over 40A i flere sekunder!! Si hva du vil, men tviler på at det var noe galt med variac'en da flere viste det samme...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilogmed den lille surround receiveren min får lyset til å blinke ved oppstart.

Tenk da med en svær effekt forsterker..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke spenningsfall vært et aktuelt tema, så hadde heller ikke lyset blinket ved hvert basslag?

NEK400 handler ikke om dette, kun hva som er godkjent og nødvendig.
    Der er det godkjent med en viss spenningsvariasjon.
    Så hvis man er en perfeksjonist med anlegget sitt, er det ingen grunn til å overdimensjonere litt?
    Tror det har mere for seg enn andre oppgraderinger som er vanlig.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg står fpr det jeg sier men det var en ting som plutselig slo meg. ( Dette med perfeksjonister) DA SKJØNNER JEG overdimensjoneringen også!!!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs
    Når jeg en gang skal bygge egen kjeller dedikert til AV-utstyr kommer jeg garantert til å overdimmensjonere rått, med egen fordelig og en haug av 16 A c-karr.kurser. Men det ville aldri falt meg inn å bruke 4mm2! Holder meg til 2,5mm, så lenge ikke spennigsfallet overskrider 4 % av 230 V, som er 9,2 V, og når spenningsfallet er 17,78 mV pr. meter, kan dere bare regne ut at det skal faktisk ganske lange strekk til før det blir aktuellt med høyere tverrsnitt..
    Vel det blunker kraftig i lyset på min 16A/2,5mm2 kurs når jeg skrur på effektforsterkeren eller tv'en. Hvor mye de trekker i startstrøm skal jeg måle i kveld - blir spennende...

17.78mV per meter???? Spenningsfallet øker med belastningen - strømmen bestemmer ditt spenningsfall.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med de som vil legge 4mm2 ledning! Helt topp om de ønsker det!

MrSpock, når du slår på forsterkeren så vil det gå en uforholdsmessig stor strøm i begynnelsen. Det som spørs er om denne strømmen varer så lenge at den vil bli en fare for 2,5mm2 ledningene... Hvis den ikke er det så ser jeg allikevel ikke nødvendigheten av det....

Helt rett som du sier at spenningsfallet øker når strømmen øker, men det som er viktig å få med seg er at strømmen som blir trukket når det er viktig med god spennningsfall er langt under 16A (på en vanlig stereo) dermed får du ikke det store spenningsfallet.... Dermed er det strengt tatt ikke nødvendig å legge 4mm...

Når jeg skal trekke opp igjen i leiligheten min, kommer jeg til å trekke 16A og 2,5mm2, dette fordi anlegget allerede er overdimensjonert da... Det er stikkontaktene som er problemet, ikke ledningene... 2,5mm2 ledningssystemet skjult i vegg kan holde strømmer på godt over 20A om jeg ikke husker helt feil.

Mål denne strømmen, og prøv å se koss lenge den varer, så kan me beregne litt i f.eks ditt tilfelle for å se... Det kan være interressant siden denne strømmen er høy, og noen sier den kan vare en stund, og da kan hende vi egentelig MÅ gå opp i 4mm2!

Blir interressant!

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16à på 2,5mm.
    Enkelt og greit, beste løsningen - dersom du har muligheten for det til din kino. Har du stoore planer, ville jeg lagt 2x16à på 2,5mm. (Da mener jeg store, masse elektronikk, kinovarme, belysning, snack-bar etc?) Holder på med det elektriske selv til mitt dedikerte rom, dette er veldig litet (12,5m2). Kort vei til sikringskap, legger en 16à kurs til utstyret, samt en 10à kurs til dill-dall som belysning, varme og kjølskap. Det er ikke så veldig dyrt å legge en kurs dersom du skal ha en åpen ledning, men derimot vis du har et gammelt hus - spørs det jo om du har mulighet for det, med tanke på sikringskap etc.

Resten er mer eller mindre spekulasjoner, skulle gjerne sett noen målinger der det viser at 4mm vil være fordel i normale tilfeller.. Men jeg lever for; bedre å ha for mye, enn for lite. Så med tanke på fremtidige løsninger, man vet aldri i denne verdenen? Kan det jo sikkert være kjekt, men jeg skal IKKE legge 4mm iallefall :wink:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der, heller to kurser, tenkte ikke på det!

Kommer heller aldri til å trekke 4mm2 til en 16A kurs! Men det blir vel samme opplegget som å ha 1000 kroner/meter høyttaler kabel! Litt pysisk!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når man selv gjør jobben og handler direkte hos grossist med full rabatt, så hvorfor ikke?
    Koster meg sikkert 50kr mer å legge 4mm2 enn 2,5mm2.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken rabatt snakker man om her?

Jeg vet at statoil ansatte har ganske bra rabatt hos elfa, snakker om mellom 40 og 60% rabatt på kabler og koblingsutstyr!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var litt vrient å måle startstrømmene. Jeg fikk forskjellige verdier hver gang. Spørs om mitt måleinstrument er nøyaktig nok.

På tv'n målte jeg mellom 13 og 20A i start-strøm. Meget kortvarig selvsagt. Målte her et spenningsfall på 5-7V. Altså ganske greit - men en rask 10A sikring som er litt belastet her - da vil det bli problem. Bruker i dag en 16A

Så ble det spennende - hva trekker min effektforsterker? Den har jo ganske imponerende data: 2x200/400/700 8/4/2 Ohm, 2x50W klasse A 1500VA trafo, 120.000 uF lyttebank.
    Her målte jeg en gang over 25A!!!! Ellers lå det mellom 20 og 25A med rundt 10V i spenningsfall.

Dette betyr at hvis du skal ha store effektforsterkere så klarer du deg ikke med 10A kurser i hvertfall.....

Sjekk bildet, 23,54A i startstrøm - hehehe
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør ha scoop med peakmarkør/memory funksjon hvis man skal måle startsstrømer, multimeter blir ikke kjapt og korrekt nok.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Man bør ha scoop med peakmarkør/memory funksjon hvis man skal måle startsstrømer, multimeter blir ikke kjapt og korrekt nok.
    Fluke'n klarer å måle ned til 120us (mikrosekunder).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okok, da gir jeg meg på hurtighet. Den har vel memmory funksjon??

Målte du dette med tangamperé klemme eller kobling gjennom meteret??

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    okok, da gir jeg meg på hurtighet. Den har vel memmory funksjon??

Målte du dette med tangamperé klemme eller kobling gjennom meteret??
    Målte gjenom meteret - det har en grense på 10A som maks, men kan visst ta høyere spisser.

Kan logge alle verdier. Bildet du ser av instrumentet, noen inlegg tidligere, er når det er i "Fast Max" modus for strømmåling. Det måler og viser max verdien til det dukker opp en som er større. Har samme funksjon for minimumsverdi og gjenomsnittlig.

Det jeg mente med vrient var at verdiene ble forskjellige hver gang. Det optimale er vel å vente en times tid mellom hver test for å tømme kondensatorer og slikt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men du vil også få forskjellige verdier ettersom når du "hopper på" 50Hz sinusen...

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •