Ny hjemmekino - 16A/10A kurs - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 91
    Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke akkurat sannheten?

Unnskyld meg, men DJ beskriver godt ting jeg har opplevd på jobb i snart 25 år...greitt med rett dimensjon, men glemm ikke å ta høyde for de store svingningene!

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz:

Du har helt rett!

Det er ikke mye dyrere, men skal man ha 16A rundt i hele huset så vil det selvsagt koste! Akkurat det samme å koble det etc.

Man er nødt il uansett å gå opp fra 1,5 til 2,5 ledninger for å tilfredstille forskriftene..

Til en kurs, f.eks til en forsterker etc ville jeg (som jeg tror jeg har sagt under) ikke nølt med å lagt 16A

Jeg kommer til å legge 16A kurser rundt i hele leiligheten min, ganske enkelt fordi det er bare noen få kurser, og det er kjekkere å slippe den derre strømbruddet hver gang man støvsuger med sin 1000W støvsuger samtidig som 2000w varmeovnen står på fullt på samme kursen....

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er nettopp det, når man først har elektrikker må man ta med så man er sikker. Det er VELDIG irriterende å gå å tenke i ettertid på at man angrer på at men ikke la noe skikkelig med en gang. Deriblant meg. Elektrikkeren som var til oss å la opp klarte til slutt å overtale (denn gang uærfarne meg) til å droppe overdimensjonert tversnitt for at det som forskriftene tilsa skulle holde i lange baner osv osv... :-? :-(

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Santa Claus:

Det var akkurat det som var poenget mitt :wink: Det er mer komfortabelt med 16a, spesielt vinterstid når man ofte kan 1000-2000watt ekstra strømforbruk på en kurs. Og når man likevel skal legge opp nye kurser er det etter min mening verdt pengene å gå for 16a, med mindre man kan si 100% sikkert at en kurs aldri vil få høyere belastning enn 2300watt.
    Jeg bodde sammen med en kompis før, og vi delte 1stk 10a kurs på 2 soverom og felles stue (huset var kun 3år gammelt, så å legge opp 1stk 10a kurs på en 55 m2 hybel er alt for lite synes jeg. Strøm var inkludert i leia, så det var vel utleiers måte å kontrollere forbruket... :roll: ). Så vi hadde hvert vårt store 5.1 anlegg, 3 crt tv`er, og 4 pc`er koblet på dette utenom belysning. Var det noen av oss som fyrte opp microen eller støvsugde ble det mørkt gitt :-x. Det endte opp med at hver gang vi skulle støvsuge eller noe annet som trakk mye watt måtte vi skru av noe annet. Dette ble selvfølgelig sykt irriterende etterhvert og når vinteren kom måtte vi koble varmeovnen i lysarmaturen på kjøkkenet som hadde 16a til komfyr og lys.
    Den dagen jeg bygger meg hus skal jeg ihvertfall ta så det holder, for aldri i livet om jeg skal bo et sted hvor strømmen går hver gang jeg skal støvsuge...

Edit: Nå bor jeg her alene og på pur F*** prøver jeg bevisst å ha på mest mulig apparater hele tiden for å "pynte" på strømregninga til utleier :twisted:

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg igjen. Flyttet for 2 år siden, og i starten måtte jeg ha 16A skjøteledning fra kjøkkenet til stua for å holde liv i Hi fi og unngå klipping.

Støvsugeren er forøvrig en av verdens kjekkeste belastningstestere :-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synns jeg ser dere koble varmeovnen til lysarmaturen :grin: hehe. Har selv hybelleilighet men leie eksklusiv støm. Har eget sikringsskap med hele 5 10A kurser og en til ovn på 20A. Hovedsikring på 40A da men. Skal mekke strøm til anlegget fra 20A kursen nå ;-) Noen som vet hvor man får kjøpt std stekeovn plugg?? Obs elektro eller må man på spes foretning?? :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hektorhake
    Riktig dette.. Grunnen til at TN "utstyr" (som da kun er ting inne i sikringsskapet)
    kan brenne er at en TN sikring kun har vern på den ene fasen på sikringen...
    Men alt etter et sikringsskap er det ikke noe forsjell på i et hus.. Uansett hvilket system du har inn så er det kun 230v ut fra sikringsskapet!!
    Forskjellen er hovedsakelig at et TN nett er 400/440V, som gir 220V mot Jord.
    Det er altså kun 1 faseleder i en stikkontakt og jord på den andre.
    Eller riktig er å kalle det for nulleder, har også vanlig flytende jord i tillegg på TN nett.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    synns jeg ser dere koble varmeovnen til lysarmaturen :grin: hehe. Har selv hybelleilighet men leie eksklusiv støm. Har eget sikringsskap med hele 5 10A kurser og en til ovn på 20A. Hovedsikring på 40A da men. Skal mekke strøm til anlegget fra 20A kursen nå ;-) Noen som vet hvor man får kjøpt std stekeovn plugg?? Obs elektro eller må man på spes foretning?? :-?

Std stekeovn plugg? Skal du koble anlegget inn på komfyrstikkontakten??? :grin:
    Bare husk at om du tar et stikk videre på denne kursen så kan du ikke bruke vanlige stikkontakter. Maks 16A d...

Komfyr plugg får man vel gjerne der man kjøper andre stikkontaker, hvis ikke så har de det garantert på en installatør... Eller kan iallfall skaffe. Et annet alternativ er den lokale fyllinga... Veldig få som skrur av pluggen på den kasserte ovnen!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16A Så er du sikkret for fremtiden....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skal kjøre det i komfyrstikken ;-) :-D Pælmer bare en skjøteledning diskret bort til anlegget, og ja, dette skal dimensjoneres derreter forsikkerhetsskyld (forventer ikke å dra 20A kontinuerlig, men det er det der med headroom osv.). Må få mekket en splitter av noe slag så jeg slipper å bytte kontakt for å lage mat. Skal ta meg en tur litt rundt å se hva som finnes... :-)

harman/kardon: Jeg er ikke enig. reff: minHjemmekino som nevnt tidligere her. Dessuten gidder jeg ikke legge ny kurs.

Newcomer hektorhake sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Ja, jeg skal kjøre det i komfyrstikken ;-) :-D Pælmer bare en skjøteledning diskret bort til anlegget, og ja, dette skal dimensjoneres derreter forsikkerhetsskyld (forventer ikke å dra 20A kontinuerlig, men det er det der med headroom osv.). Må få mekket en splitter av noe slag så jeg slipper å bytte kontakt for å lage mat. Skal ta meg en tur litt rundt å se hva som finnes... :-)

harman/kardon: Jeg er ikke enig. reff: minHjemmekino som nevnt tidligere her. Dessuten gidder jeg ikke legge ny kurs.
    Dette er en spøk??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du først gjøre det slik, så sett en enkel jordet vanlig stikkontakt ved siden av komfyrstikket.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan han iallfall ikke gjøre, da må han sette en komfyr stikk. ved siden av og laske de internt....

En vanlig jordet stikkontakt kan maks ha 16A forankoblet vern, og han kommer til å ha 20A vern....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir faktisk satt opp enkle stikk ved siden av i en del nybygg, dette pga at innbygningskomfyrer har vanlig støpsel på toppen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s13
    Det blir faktisk satt opp enkle stikk ved siden av i en del nybygg, dette pga at innbygningskomfyrer har vanlig støpsel på toppen.
    Dette er riktig, men det er fortsatt ikke lov, for som det blir sagt em "vanlig" stikk
    er kun opp til 16 A.. Og om du setter 20A foran så kan det jo bety at kontakten kan smelte ved høy belasting... ( det riktige å gjøre der komfyren kommer med et slikt støpsel er å bytte støpslet ikke stikken!!!! )

Dessuten så er det ikke sikkert at trafoen i forsterkeren en så glad i en 20A sikring, denne er jo også "beregnet" til max 16A!!!

Dette er en dårlig plan synest jeg da... dessuten så kan jo ingen forsterkere som vi har trekke mere enn 3600W ?? eller??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle forsterekere har egne sikringer på inngangen, så den vil ikke ta skade av det.
    Det er jo selvsagt ikke ideelt å hente ut strøm der, men hvis man fra før kun har en overbelastet 10A kurs, så kan det være noe å hente der.

Tviler på at noen trekker så mye effekt fra strømnettet, men mitt punkt er at man stabiliserer spennigen med grovt tverrsnitt. Dette er vel egentlig udiskutabelt en fordel, men hvor stor kan seff diskuteres.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier jo at jeg ikke kommer til å dra 20A. Det er nettopp det med stabil spenning og at det aldri skal bli noe problem med underdimensjonering.

Jeg kommer IKKE til å sette et "vanlig" stik ved siden på samme 20A sikring som komfyren. Det er ikke det at jeg tviler på mine egene ferdigheter, da jeg drev med slikt i hele fjor, men jeg skal IKKE kune kobles til noe slikt ved en evt brann ol. Det gidder jeg rett og slett ikke. Dessuten leier jeg denne leiligheten, så gidder ikke begynne å fikle med det da heller.

Trafoan er beregnet på max 16A, hvor har du dette fra?? Mange trafoer som ikke tåler halvparten av dette en gang.

Men nok en gang, bare for å understreke, dette er for å overkalibrere og være sikker på å unngå manko på strøm og minske spenningsfall til det minimale med tanke på tversnitt!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med trafo og 16A var bare en tanke... ikke noe med at DET er sånn...

Så lenge du har en 16A kurs kan du jo godt trekke 4mm.. Men ikke leke med tanken om 20A på denne kursen...

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel vel. Jeg gjenntar bare at det er ikke rart det brenne i norske hus og leiligheter

Neida, mener ikke å rakke ned på noen i det hele tatt, men jeg må jo si at jeg er STERKT uenig i noe av dette da. Men det er også mange som har rett!

Når jeg en gang skal bygge egen kjeller dedikert til AV-utstyr kommer jeg garantert til å overdimmensjonere rått, med egen fordelig og en haug av 16 A c-karr.kurser. Men det ville aldri falt meg inn å bruke 4mm2! Holder meg til 2,5mm, så lenge ikke spennigsfallet overskrider 4 % av 230 V, som er 9,2 V, og når spenningsfallet er 17,78 mV pr. meter, kan dere bare regne ut at det skal faktisk ganske lange strekk til før det blir aktuellt med høyere tverrsnitt..

Men for all del, kunden får det som han vil, så hvis man absolutt vil bruke 4mm, så skal han få lov til det, men der er vesentlig prisforskjell på 2,5mm og 4mm!

Og nei, det vil ikke koste noe særlig mer for en 16 A kurs enn en 10 A. Automatene koster så å si det samme, men jeg tipper en innstallatør tar 5-10 kr mere pr meter for 2,5mm enn 1,5mm.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken belastning er det spenningsfallet beregnet ut fra?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •