Ny hjemmekino - 16A/10A kurs - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 91
    Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke rart det er mye husbrann her i norge, etter som folk tror de vet hva som er riktig! Hehe! Uansett. I en moderat hjemmekino skal det mye til for at du overstiger 2300 W i effekt, og dermed vil jeg anta at en 10 A holder. Denne kan jo godt byttes ut til en C-karrakteristikk hvis du har store effektforsterkere med høy startstrøm.

Det var spessielt en ting jeg kicka på her, du som inbiller deg at du får renere spenning ved å legge opp 4mm2 ??? Hehe, like dumt som å bytte ut apparatledningene med ledningsstumper til 7-8000 kr.

Jobber som elektriker og trives med det. Lurer noen på noe, så send en PM.

Og kniffen, gå og legg deg, dette har du ikke helt skjønt tydligvis....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hvilken innvirkning overspenningsvern beregnet på TN nett kan ha når de er koblet på et IT nett?

C karakteristikk betyr at de kan ha høyere jevn strøm, men lavere startstrøm.

Har jeg sagt renere spenning med 4mm2? Jevnere er mer et aktuelt tema vel.. spesielt på lange strekk.

Du jobber som elektriker, vil anbefale deg å få utdanning som elektriker også.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s13

C karakteristikk betyr at de kan ha høyere jevn strøm, men lavere startstrøm.

Du jobber som elektriker, vil anbefale deg å få utdanning som elektriker også.

Feil!
    Det er absolutt helt motsatt!! Man kan ha større startstrøm, men akkurat den samme "overstrømmen" over like lang tid på en 10A B karakteristikk somen 10A C.....

De har like karakteristikker på den termiske delen som tar seg av mindre overstrømmer, men tåler mer på kortslutningsdelen av vernet. (B karakteristikk: 3-5x merkestrøm, C karakteristikk: 5-10 ganger merkestrøm)

Du får mindre spenningsfall på 4 enn 2,5, men i et hus så er vanligvis ingen strekk så lange at du får trøbbel med 2,5, kanskje mer aktuelt i et kontor etc.....

Kaffor rakke ned på andre som kan tingene?? Folk må få lov å komme med sine ideer, så kan man heller diskutere disse enn å kaste skitt etter hverandre sånn som to stk. har begynt med her....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er mange som mener at det blir bedre lyd ved for eksempel å bytte strømkablene til sin elektronikk - ser jeg ikke noe problem med å anbefale å legge opp en egen 16A (gjerne med 4mm2) kurs til hjemmekinoen/stereon.

Foruten at sikringen tåler mer effekt vil du også minimere støy. Spenningsfallet vil også bli mindre.

Ingen av ovennevnte ting er direkte hørbare - men hvorfor ikke gjøre ting skikkelig?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der MrSpock! Veldig enig med 16A kursen! Så som så enig med 4mm2 ledningen

Men spenningsfall skal man ikke kjimse over, men når man skal dimensjonere et anlegg så skal man jo beregne spenningsfallet for å se at ledningen er stor nok, så hvis noen med forskriftene her så finnes det tabeller i NEK så vidt jeg vet.....

Må huske å ta med meg denne boka når eg kommer hjem til fødeplassen!!!

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i egen kurs for Hi-Fi/AV om mulig. Har hatt separat 16A/2.5mm2 kurs til Hi-Fi i mange år. Litt verre er det med AV ustyret for tiden, henger sammen med resten av stuekursen, men jeg har i det minste nettfiltrering (10A) til TV/DVD/Mediaplayer.

Det fine med en separat kurs er jo at man kan dimensjonere litt "overkill", og at jordforbindelsen kommer rett inn i sikringsskapet uten å gå via masse annet rakkel. Noen kjører jo tilmed med separat jordspyd...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Feil!
    Det er absolutt helt motsatt!! Man kan ha større startstrøm, men akkurat den samme "overstrømmen" over like lang tid på en 10A B karakteristikk somen 10A C.....

De har like karakteristikker på den termiske delen som tar seg av mindre overstrømmer, men tåler mer på kortslutningsdelen av vernet. (B karakteristikk: 3-5x merkestrøm, C karakteristikk: 5-10 ganger merkestrøm)

Du får mindre spenningsfall på 4 enn 2,5, men i et hus så er vanligvis ingen strekk så lange at du får trøbbel med 2,5, kanskje mer aktuelt i et kontor etc.....

Kaffor rakke ned på andre som kan tingene?? Folk må få lov å komme med sine ideer, så kan man heller diskutere disse enn å kaste skitt etter hverandre sånn som to stk. har begynt med her....
    Greit, du har faktisk rett der.
    Sjekket databladene, så det er jeg som husket feil der.

Men når det det gjelder komentaren fra OhmRec ang overspenningsvern, så tar han feil.
    Var på kurs ang. dette nå på Mandag i regi av Transinor/protect, så føler meg veldig trygg på mine uttalelser der.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fort gjort det!

Men ohmrec sier da ikke noe om overspenningsvern....

Kan du ikke skrive hvordan det er med IT overspenningsver i TN nett?

Husker ikke helt hvordan det var, men det har vel noe med Nøytral lederen å gjør og at et overspenningsvern som da slipper overspenningen mot jord da med andre ord slipper den rett på nøytrallederen, eller iallfall samme potensiale??
    Ikke helt bra liksom! Kortslutter den da?

Stemmer det?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at den første linja i komentaren hans var beregnet på meg.
    IT vern på TN nett skulle gå greit.
    Problemet er at IT nettet tillater jordfeil, hvor du altså risikerer å få jordstrøm.
    I et TN nett vil sikringen gå momentant det er jordfeil.
    Hvis da et TN vern blir brukt på et IT nett med jordfeil, så kan komponentene der ta skade av det, og vil verste tilfelle begynne å brenne.
    Vi fikk demonstrert et slikt vern.
    Han gikk ikke spesifikt inn på hvilke komponenter som ble brukt, så kan ikke svare noe særlig mer spesifikt.

Men en grei regel er å se etter Nemko godkjenning, CE godkjenning har null betydning.

Newcomer hektorhake sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s13
    IT vern på TN nett skulle gå greit.
    Problemet er at IT nettet tillater jordfeil, hvor du altså risikerer å få jordstrøm.
    I et TN nett vil sikringen gå momentant det er jordfeil.
    Hvis da et TN vern blir brukt på et IT nett med jordfeil, så kan komponentene der ta skade av det, og vil verste tilfelle begynne å brenne.
    Vi fikk demonstrert et slikt vern.
    Han gikk ikke spesifikt inn på hvilke komponenter som ble brukt, så kan ikke svare noe særlig mer spesifikt.

Men en grei regel er å se etter Nemko godkjenning, CE godkjenning har null betydning.
    Riktig dette.. Grunnen til at TN "utstyr" (som da kun er ting inne i sikringsskapet)
    kan brenne er at en TN sikring kun har vern på den ene fasen på sikringen...
    Men alt etter et sikringsskap er det ikke noe forsjell på i et hus.. Uansett hvilket system du har inn så er det kun 230v ut fra sikringsskapet!!

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fyr På!!

Den dagen jeg skal ha dedikert hjemmekino/lytterom skal jeg iallefall ikke sitte å angre på at jeg ikke la inn nok strøm.

Jeg kommer minimum til å legge inn 2 kurser á 16A med et ledertversnitt på min det dobbelte av påkrevd. Dette for å være sikker.

Jeg har nå egen 16A kurs til mitt anlegg. Denne ledningen er std i forhold til forholdene den ligger i. Når jeg hadde to brokoblede NAD S200 på V15 på denne kursen og kvesset på litt (ganske mye) Dimmet lyset ned når forsterkerene trakk etter strøm etter basslagene. Til og med lysdiodene på forntplata dimmet synlig ned. DETTE HADDE IKKE SKJEDD om jeg hadde nok strøm. Og jeg ble meget irritert når jeg så dette første gang, når jeg hadde fått lakt inn egen 16A kurs. Målte detsverre ikke strømtrekket i dette tilfellet

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Den dagen jeg skal ha dedikert hjemmekino/lytterom skal jeg iallefall ikke sitte å angre på at jeg ikke la inn nok strøm.

Jeg kommer minimum til å legge inn 2 kurser á 16A med et ledertversnitt på min det dobbelte av påkrevd. Dette for å være sikker.

Jeg har nå egen 16A kurs til mitt anlegg. Denne ledningen er std i forhold til forholdene den ligger i. Når jeg hadde to brokoblede NAD S200 på V15 på denne kursen og kvesset på litt (ganske mye) Dimmet lyset ned når forsterkerene trakk etter strøm etter basslagene. Til og med lysdiodene på forntplata dimmet synlig ned. DETTE HADDE IKKE SKJEDD om jeg hadde nok strøm. Og jeg ble meget irritert når jeg så dette første gang, når jeg hadde fått lakt inn egen 16A kurs. Målte detsverre ikke strømtrekket i dette tilfellet

Fin tanke dette.. Men hva hjelper det aa legge i dobbelt saa store ledninger.. Faar ikke noe mere strom av det.... 16 a er 16a UANSETT!!!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke det?? Nei, du får ikke mer strøm, men du får den raskere. Hvis du protesterer på dette må du forklare med hvordor jeg får disse dimmingene/dippene i lysene mine når jeg drar på. Altså det må ligge en begrensning en plass, så jeg ikke får strømmen hurtig nok. Det kan ikke være sikringen for da skullen den ha røket etter temmelig kort tid når det trekker så mye at lyset dimmer/dipper. Jeg mener dette er motstanden i ledningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke mer strøm, men du får mindre spenningsfall med grovere tverrsnitt.
    Har merket det selv når jeg har kjørt med effekttrinn.
    Lyset dimmer ganske mye + dioder i forsterkeren blinker.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yps ;-)

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo Hector,

Det mange glemmer å tenke på: Dynamisk "headroom"...

Det går bra med en relativt overdimensjonert linje en stund, men sett at man av og til "drar på" max med en 2KW forsterker. (I mitt tilfelle en forsterker som kan levere 100A kontinuerlig). En 16A kurs er med sålenge volumet er jevnt. Drar man skikkelig på (dette har jeg faktisk opplevd), kan en 10A/16A kurs likevel oppgi ånden, man hører klipping. Det er DA man dimensjonerer en kurs som også klarer TRANSIENTER...såfremt forsterkeren/huset/ørene tåler det.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Ikke det?? Nei, du får ikke mer strøm, men du får den raskere. Hvis du protesterer på dette må du forklare med hvordor jeg får disse dimmingene/dippene i lysene mine når jeg drar på. Altså det må ligge en begrensning en plass, så jeg ikke får strømmen hurtig nok. Det kan ikke være sikringen for da skullen den ha røket etter temmelig kort tid når det trekker så mye at lyset dimmer/dipper. Jeg mener dette er motstanden i ledningen.

Morsom tanke, men det er ikke akkurat sannheten.. Men bare prov. Akkurat naa kan jeg ikke svare paa det.. men det er ikke lednongene.. De ledningene som blir brukt til en 16A taaler mere en 16A derfor saa er det ikke noe med de aa gjore...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke når det er lange strekk heller..?? Det er jo helt klart et vesentlig spenningsfall på lange strekk når man trekker en god mengde strøm. Dette er det ikke noe vits i å si noe på da vi satt å regnet på slikt i hele fjor på elektro. Og når spenninga faller må forsterkeren suge ennå mer strøm for å "ta i gjenn" det tapte så vidt jeg kan huske.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, dere som har peiling på elektro må gjerne korrigere meg. Men hvis man skal legge opp ny kurs, er det ikke minimal prisforkjell på 10a (2300w) og 16a (3500W)? Jobben for elektriker er vel den samme og de ekstra materialkostnadene blir en litt tykkere ledning? Kanskje greit å komme med en forklaring for oss "dummies" :wink: All ros til kunnskapsrike folk der ute som kan bistå med detaljerte tekniske utredelser, men som rema1000 reklamen sier: "Det enkle er ofte det beste"

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig dette.. kan vel huske noe saant jeg ogsaa.. men du har vel ikke et saa langt strekk???

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •