Følsomhet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: Følsomhet

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Følsomhet

Har prøvd et søk om emnet, men ord som inneholder "ø" ser ut til å bli problematisk for søkemotoren.

Ser litt rundt på elementer til et fremtidig DIY bygg. Det opereres med forskjellige måter å oppgi følsomhet på. TCSounds oppgir f.eks 1 volt / 0,5 m / 81,5 dB på TC2+. Eltek oppgir Peerless Resolution 12" til 91,5 / 1,0 m / 2,8 v.

Mulig jeg burde skjønt tegninga her med grunnskolekunnskaper i fysikk, men hvis du sjekker klokka innlegget ble skrevet så skjønner du kanskje hvorfor.

Hva blir følsomheten til TC2+ på Eltek's måte (denne er jeg kjent med) å oppgi følsomhet på? Gjerne med forklaring. Takk!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå synes jeg du spør vanskelig!
    Må frem med skolebøkene om jeg skal gi deg et korrekt svar. Men om jeg ikke tar feil så tror jeg du finner omregningstabeller på Dr. Google.

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følsomhet måles i dB per Watt, målt 1m fra høyttaleren.

Hvis en høyttaler har 89dB (desi Bel) følsomhet, betyr det at den spiller på 89dB lydstyrke 1 meter fra høyttaleren, når den mottar 1W fra forsterkeren. For hver 3dB økning, må du doble effekten (Watt).

1Watt = 89dB
    2Watt = 89+3dB = 92dB
    4Watt = 89+6db = 95dB
    8Watt = 89+9dB = 98dB
    16Watt = 89+12dB = 101dB
    32Watt = 89+15dB = 104dB
    64Watt = 89+18dB = 107dB
    128Watt = 89+21dB = 110dB
    256Watt = 89+24dB = 113dB
    512Watt = 89+27dB = 116dB

Så med en forsterker på 500W RMS 8 Ohm tilkoblet en høyttaler med følsomhet på 89dB, 8 Ohm, vil du kunne spille ca 116dB på full guffe. Uforvrengt hvis elementene tåler effekten. Hvis forsterkeren klipper signalet vil diskanten uansett ryke etter en stund. Bass elementet kan også ryke pga klipping, men den holder sannsynligvis lenger, så lenge den tåler varmen som utvikles i spolen.

Skoleoppgave for hifinøtter:

Du vil ha fest, og vil spille så høyt som mulig. Du har en forsterker som leverer 500W RMS i 8 Ohm. Du har 2 par høyttalere. 1 Par B&W med følsomhet på 89dB, motstand 8 Ohm. Og et par Cervin Vega med følsomhet 98dB, motstand 4 Ohm.

B&W: 89+27dB = 116dB
    Cervin Vega: 98+27db = 125dB

For å spille like høyt med BW som CV må du tredoble effekten fra 500W til 4000W RMS 8 Ohm. (matten: 500*2*2*2)

Men ikke nok med det. Siden CV er en 4 Ohms høyttaler, dobles effekten fra 500W i 8 Ohm, til 1000W i 4 Ohm, som betyr at CV spiller 128dB !! Dette gjelder kun hvis forsterkeren faktisk dobler effekten ved halvert last, det er det ikke alle som gjør, de fleste øker til 60-70%.

Så dette med effektivitet er viktig ved høyttalerkjøp hvis man ønsker å ha muligheten til å spille høyt.

Skal du ha fest, er det bare en ting å si: "Cervin Vega! because nobody screams out for more treble"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justin:Når du tar den sammenligningen din med B&W og Cerwin må du jo først gå ut fra følsomheten ved 1 watt som du nevnte først i innlegget ditt.Du må da trekke fra 3 db på Cerwin=95dB/watt for å starte "likt ut".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Har prøvd et søk om emnet, men ord som inneholder "ø" ser ut til å bli problematisk for søkemotoren.

Ser litt rundt på elementer til et fremtidig DIY bygg. Det opereres med forskjellige måter å oppgi følsomhet på. TCSounds oppgir f.eks 1 volt / 0,5 m / 81,5 dB på TC2+. Eltek oppgir Peerless Resolution 12" til 91,5 / 1,0 m / 2,8 v.

Mulig jeg burde skjønt tegninga her med grunnskolekunnskaper i fysikk, men hvis du sjekker klokka innlegget ble skrevet så skjønner du kanskje hvorfor.

Hva blir følsomheten til TC2+ på Eltek's måte (denne er jeg kjent med) å oppgi følsomhet på? Gjerne med forklaring. Takk!
    Et lite forsøk her:
    Avstanden på 0,5 meter tilsier at vi må trekke fra 3dB først siden vi har et tap på 6 dB pr meter,og vi får da 78,5 db.
    1 volt og 4ohm skulle gi 0,25 watt,mens Peerless på 4 ohm? og 2,83 volt gir 2 watt.Dette skulle gi en forskjell på 9 db som vi legger til og vi får da 87,5 dB/2,83v/1m.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Justin:Når du tar den sammenligningen din med B&W og Cerwin må du jo først gå ut fra følsomheten ved 1 watt som du nevnte først i innlegget ditt.Du må da trekke fra 3 db på Cerwin=95dB/watt for å starte "likt ut".
    Tror du missforstod listingen av de to høyttalerparene, har korrigert det nå...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følsomheten med 1m og ved 1W er vel uavhengig av om høytaleren er 4 eller 8 ohm. Spenningen i volt fra forsterkeren er riktignok forskjellig , men 1W er 1W.

Sprednings karakteristikken mebran areal for frekvensen og høytaler konstuksjonen har vel også en del å si for lydtrykk ved slike avtandsmålinger. Vet derfor ikke om det nødvendigvis blir riktig å legge til 3dB ved å måle 0.5m i stedet for 1 meter.

I paraksis har man forsterkninger og stående bølger i rommet der man spiller, samt hotspot for lydtrykk med et stereo opsett osv, så egentlig sier vel ikke slike følsomhet dB/w og 1m målinger så veldig mye for oppfattet lydtrykk i praksis.

Som en liten kuriositet kan jeg nevne at CV AT100 i sin tid ble oppgitt med 100dB for 1 watt / 1m avstand, samt at et parr AT 100 som er opgitt til effekt 400W skulle spille 129db målt på 3 meters avstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg misforstod CW tallene,men trodde du skrev at den hadde en 98dB oppgitt følsomhet ved 4 ohm,noe som da skulle tilsi 2 watt ved 2,83 volt.Denne har altså da tydeligvis en følsomhet på 98dB/1w/1m?

Poenget var at følsomhetstallene fra produsentene ikke alltid er oppgitt likt siden noen oppgir ved 2,83v og noen ved 1W og dersom impedansen er ulik kan de ikke uten videre sammenlignes.
    Det blir jo som med Peerless elementet i første post.Spenningsfølsomhet på 91dB,men en effektfølsomhet på 88db/1W/1m.

Så til det som var det opprinnelige spørsmålet:

Sjekket TC Sound utregningen ved å legge T/S parameterne inn på Unibox,og den kom ut med 88dB/2,83v/1m og 85,2dB/1W/1m

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Følsomheten med 1m og ved 1W er vel uavhengig av om høytaleren er 4 eller 8 ohm. Spenningen i volt fra forsterkeren er riktignok forskjellig , men 1W er 1W.

Sprednings karakteristikken mebran areal for frekvensen og høytaler konstuksjonen har vel også en del å si for lydtrykk ved slike avtandsmålinger. Vet derfor ikke om det nødvendigvis blir riktig å legge til 3dB ved å måle 0.5m i stedet for 1 meter.

I paraksis har man forsterkninger og stående bølger i rommet der man spiller, samt hotspot for lydtrykk med et stereo opsett osv, så egentlig sier vel ikke slike følsomhet dB/w og 1m målinger så veldig mye for oppfattet lydtrykk i praksis.

Som en liten kuriositet kan jeg nevne at CV AT100 i sin tid ble oppgitt med 100dB for 1 watt / 1m avstand, samt at et parr AT 100 som er opgitt til effekt 400W skulle spille 129db målt på 3 meters avstand.

Mener at standarden for måling av høyttalere er 1m avstand ved 1W, og at resultatet representerer høyttaleren som system. Dette er også målt i et lyddødt laboratorie (anechoic chamber).
    En måling i en stue blir selvsagt noe annet, og som du sier, det vil være stående bølger og andre fenomen som spiller inn.

Om høyttaleren er 4 eller 8 Ohm betyr ikke noe for følsomheten, men det betyr noe for forsterkeren som skal drive den, siden effekten øker ved lavere motstand. En ideell forsterker vil doble effekten fra 8 til 4 Ohm, så dermed vil en 4 Ohms høyttaler spille 3 dB høyere enn en 8 Ohms høyttaler med samme følsomhet.

Mener at CV sine høyttaleren ligger mellom 95 og 100 dB følsomhet. Har sett hornhøyttalere med 102dB følsomhet, tror Klipsch har noen der.

Newcomer MR.Polyglass sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dere diskuterer følsomhet så lurer jeg på hva som skjer når jeg paralellkobler 2 stk element på 4 ohm og SENSITIVITY 1W/1m 83db? blir følsomheten den samme som ett element eller? og hva med ohm'en?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Justin Case
    Mener at standarden for måling av høyttalere er 1m avstand ved 1W, og at resultatet representerer høyttaleren som system. Dette er også målt i et lyddødt laboratorie (anechoic chamber).
    Det er flere standarder. Noen måler ved 2,83V, noe som tilsvarer 1W i 8 ohm eller 2W i 4 ohm. 1W i 4 ohm er det samme som 2V. Dette gjør at ting lett kan gå i surr. Uansett, jo høyere følsomhet, jo bedre!:-)

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det vært aktivitet ja! Og det var dette jeg lurte på melle. Takk!

Det ser ut til at dette er en vanlig måte å oppgi føsomhet på "over there". Så dette elementet bør få 1kw før det blir noe greie på det.

Sitat Opprinnelig postet av melle
    Et lite forsøk her:
    Avstanden på 0,5 meter tilsier at vi må trekke fra 3dB først siden vi har et tap på 6 dB pr meter,og vi får da 78,5 db.
    1 volt og 4ohm skulle gi 0,25 watt,mens Peerless på 4 ohm? og 2,83 volt gir 2 watt.Dette skulle gi en forskjell på 9 db som vi legger til og vi får da 87,5 dB/2,83v/1m.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Polyglass
    Når dere diskuterer følsomhet så lurer jeg på hva som skjer når jeg paralellkobler 2 stk element på 4 ohm og SENSITIVITY 1W/1m 83db? blir følsomheten den samme som ett element eller? og hva med ohm'en?
    Forsiktig. Parallellkobling av 2stk 4 Ohms elementer gir 2 Ohms totalmotstand. Det er veldig lavt, og en vanskelig og tung last for forsterkeren som skal drive det.

Husk at motstanden varierer med frekvens og at 4 Ohm i dette tilfelle er en snittmåling. Ved visse frekvenser, kan motstanden være lavere, og da vil forsterkere ha store problemer. Kobles det sammen med Classè, Elektrokompaniet og annet i samme klasse kan det gå. Det kan også gå hvis du skal bruke dette i bil. Bilforsterker tåler 2 Ohmsbelastinger hvis det er litt kvalitet over dem.

Jeg vil anbefale deg å seriekoble dem, da er du oppe i 8 Ohm igjen, som er mer forsterkervennlig, spesielt hvis det er en billig forsterker og billige elementer...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sniker inn et spørsmål her,

Såvidt jeg kan se bruker folk større forsterkere på dyrere høytalere. Det er jo logisk.

La meg ta 2 klipsch høytalere.

RF-7
    Virkningsgrad: 102 dB / 1W (1m)

RF-15
    Virkningsgrad: 96 dB / 1W (1m)

logikken min tilsier at det er RF-15 som trenger mest watt her? teoretisk sett?

Men det fungerer jo ikke slik i praksis...? Folk driver en RF-15 med 2x70w, mens de kjører 2x300w (o.l) på RF-7.

Annyone?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal vel da legge på 3 dB,-> 86 dB.

Lasten vil bli 2 ohm. Hvilken forsterker er det snakk om?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-7 vil trene mindre effekt for å spille like høyt som RF-15. RF-15 tåler sikker mindre effelt enn RF-7 også, derfor er det ikke uvanlig med mindre forskerkere på mindre høytalere. Tommelfingelregel, bruk like mye penger på effekt som på høytalerene. Unntaket her er CV! bruk gjerne 1,5x. Dette fordi CV! har blitt så billig.

Newcomer MR.Polyglass sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Du skal vel da legge på 3 dB,-> 86 dB.

Lasten vil bli 2 ohm. Hvilken forsterker er det snakk om?

Beklager jeg tenkte feil kobling, det er seriekobling jeg mener. Så nør man seriekobler blir følsomheten og ohm den samme som ett element?

Forsterkeren er en SF2500 subforsterker, så det er ikke noe ala classe kvalitet her hehe, og 2 stk 6,5" subelement

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krdale
    Sniker inn et spørsmål her,

Såvidt jeg kan se bruker folk større forsterkere på dyrere høytalere. Det er jo logisk.

La meg ta 2 klipsch høytalere.

RF-7
    Virkningsgrad: 102 dB / 1W (1m)

RF-15
    Virkningsgrad: 96 dB / 1W (1m)

logikken min tilsier at det er RF-15 som trenger mest watt her? teoretisk sett?

Men det fungerer jo ikke slik i praksis...? Folk driver en RF-15 med 2x70w, mens de kjører 2x300w (o.l) på RF-7.

Annyone?

Det er 6dB forskjell, så du må ha en 4 ganger så stor forsterker på RF-15 for å spille like høyt som RF-7. Men hvis 96dB er høyt nok for deg, så trenger du jo bare en 1W forsterker, for å sette det litt på spissen. Størrelsen på forsterkeren bestemmes egentlig av hvor høyt du ønsker å spille. Hvis svaret er høyest mulig, trenger du størst mulig forsterker uansett hvilken følsomhet høyttaleren din har.

Hvis RF-7 er en mindre høyttaler har den også tidligere avrulling i delefilteret, og vil ikke spille like dypt i bassen som en større modell. Så en større modell kan ha bedre frekvensrespons, som dermed krever mer av forsterkeren.

Men husk at høyt ikke er det samme som fint og klart. En liten høyttaler kan spille grisehøyt, mens elementene presses til grensene, og den ikke spiller dypere enn 50 Hz (-3dB grensen). En større høyttaler med større elementer kan spille mer kontrollert og uanstrengt ved samme volum.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager jeg tenkte feil kobling, det er seriekobling jeg mener. Så nør man seriekobler blir følsomheten og ohm den samme som ett element?

Forsterkeren er en SF2500 subforsterker, så det er ikke noe ala classe kvalitet her hehe, og 2 stk 6,5" subelement
    Følsomheten endrer seg ikke, men elektrisk motstand halveres, mer her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Analysi...stive_circuits

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •