Følsomhet - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 23 av 23

Tråd: Følsomhet

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synes det var veldig godt forklart av Justin Case lenger opp i tråden! Takk til deg for det! Hifi-nøtt og greier. Ikke verst Stå på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blandes litt sammen her dessverre. Det er egentlig to ulike begreper som brukes: Spenningsfølsomhet, som regel bare kalt følsomhet, og effektivitet.

(Spennings)følsomhet er hvor høyt en høyttaler spiller i forhold til spenning, gjerne med 2,83V på 1 meters avstand. Effektivitet er hvor høyt en høyttaler spiller i forhold til effekt, gjerne 1 watt på 1 meters avstand.

Effektiviteten er helt uavhengig av impedansen på høyttaleren. Spiller den 90dB med 1 watt så spiller altså ikke impedansen noen rolle. Følsomheten derimot varierer med impedansen. Har man to høyttalere med henholdsvis 8 ohms og 4 ohms impedanse og samme effektivitet, så vil følsomheten på høyttaleren med 4 ohm impedanse være 3dB høyere. Dette fordi den vil trekke dobbelt så mye strøm og dermed få dobbelt så høy effekt som høyttaleren med 8 ohms impedanse.

Jeg kan jo også svare på Konrads opprinnelige innlegg selv om det er en smule gammelt. En økning fra 1 volt til 2,8 er det samme som åtte ganger høyere effekt (2,8²/1² = 8 ). Det er 9dB økning (10*LOG(8 )). Dermed får elementet Spenningsfølsomhet på 90,5dB ved 2,8V og 0,5 meter. Og siden lydtrykket synker med 6dB ved dobbling av avstanden blir det 84,5dB ved 2.8V og 1 meter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah! Endelig fikk jeg svar på spørsmålet mitt!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •