Digital Coax = Signalkabel = Sub-kabel ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Dersom du skal kjøpe samme signalkabel til alt, kan det være lurt å velge en 75 Ohm's kabel. For de analoge signalene har det ikke noe å si, men kabelen for digital overføring skal være 75 Ohm.

Jeg har selv gjort flere installasjoner med triax kabel (trippel skjermet RG6) mellom all elektonikk. Det fungerer aldeles utmerket, og det beste av alt er at kabelen ikke koster stort mer enn 1 krone meteren. :wink:
    RG6: er det en type, eller at merke? Har du en link til en slik type kabel?
    Hva med terminering; kan man gjøre det med akseptabelt resultat uten spesialverktøy?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal kjøpe samme signalkabel til alt, kan det være lurt å velge en 75 Ohm's kabel. For de analoge signalene har det ikke noe å si, men kabelen for digital overføring skal være 75 Ohm.

Jeg har selv gjort flere installasjoner med triax kabel (trippel skjermet RG6) mellom all elektonikk. Det fungerer aldeles utmerket, og det beste av alt er at kabelen ikke koster stort mer enn 1 krone meteren. :wink:
    Er glemte du en 0, eller koster det seriøst ikke mer enn kr 1 ,- ?
    Trippelskjermet; vil det si totalt 1 leder + 3 skjermer = totalt 4 ?

Please, gi meg en link til en "spool" med en billig, men god kabel. Gjerne den til 1 kr... :grin: Finner nemlig ikke ut av det selv, og har ikke tid de nærmeste dagene/ukene å dra til en forhandler...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker... dette blir visst en diskusjon med meg selv, men sjekk disse 2 linkene:

Digital Coax: http://www.monstercables.com/productPage.asp?pin=125
    Audio Cable: http://www.monstercables.com/productPage.asp?pin=141

Disse er jo ikke like i det hele tatt? Kan jo ikke bruke disse 2 om hverandre ?Den digitale ser jo ut som en antenne-ledning?

Nå blir jeg stressa her.... er jeg helt idiot nå el ? :-x

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Pokker... dette blir visst en diskusjon med meg selv, men sjekk disse 2 linkene:

Digital Coax: http://www.monstercables.com/productPage.asp?pin=125
    Audio Cable: http://www.monstercables.com/productPage.asp?pin=141

Disse er jo ikke like i det hele tatt? Kan jo ikke bruke disse 2 om hverandre ?Den digitale ser jo ut som en antenne-ledning?

Nå blir jeg stressa her.... er jeg helt idiot nå el ? :-x
    Du, den ene der er en [rettelse:] skjermet analog kabel, dvs. tre ledere, en "jord", som gjerne også er skjermen, og to separate signalledere ved siden av hverandre. Ikke koaks. Det er RCA-plugger, så skjermen er ikke koblet mot jord i f.eks. forsterkeren eller signalkilden, den er bare skjerm.

Den andre er en avansert koaksial signalkabel. Dersom du er virkelig avansert kan sikkert dette med "kapasitans" ha noe å si for reflekser og feed-back (?) og sånn. Men grunnleggende sett så er innmaten i en digital signalledning det samme som en antenneledning, bare med RCA-plugger. Koaksial betyr at den ene lederen er i midten og den andre rundt.

Sub-kabler er typisk gjerne koaks, men med RCA-plugger, ikke antenne-plugger.

Du stilte spørsmålet til Gorm, men jeg for min del kan si at det, etter litt øvelse, gikk greit å fikse antennekabler med en vanlig kabelkutter/tang fra Clas O (sånn med røde, gule og blå klemmepunkter til kabelsko, og avisoleringshull for ulike dimensjoner), så lenge selve ledningen hadde en grov nok skjerm til at den ikke falt fra hverandre når man begynte å jobbe med kabelen. Du får en helt grei antennekabel fra rull hos f.eks. Spaceworld, til ca. 10 kr meteren, mens den jeg fant på MaxBo var for spinkel å jobbe med, med mitt utstyr, så den gikk i søpla.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Nerdebjørnen skriver er det snakk om antennekabel. RG6 er en kabelstandard, som kan fåes med alt fra en til fire skjermer (etter hva jeg har registrert). Kabelen bruker vi blant annet til kabel-TV installasjoner, er trippelskjermet. Det vil si en folie-skjerm, en tett netting-skjerm (som du bruker som jord), og til slutt en folie-skjerm utenpå dette igjen. Kablene har solid-core leder av høykvalitets kobber, og jeg mener å huske at vi betaler rundt 350-400 for 306 meter kabel (en kartong/rull). Ta kontakt med de som selger til kabel-TV selskapene, der finner du dette billigst. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det? Det funker jo med lakris, og digitalt er enten/eller, er det ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gorm: Jeg prøver igjen; For å gjøre det enkelt tenker jeg å bruke samme kabel til alt. Hvilken kabel anbefaler du? Hvilken har du brukt?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •