Mp3 spiller lydteknisk? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg har et par PortaPro, men er ikke helt begeistret. Får litt CV-følelse av dem. Sikkert kult om man liker mye og romlete bass.
    Er det for du ikke har plass til CV! i heimen? Eller er det for at du liker lyden, men egentlig ikke tørr å innrømme det?

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Eller er det for at du liker lyden, men egentlig ikke tørr å innrømme det?
    Hehe, sikkert noe i den duren

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alle spørsmål jeg kunne komme på;)

Ser dere krangler om Koss og diverse, men for min del er jeg ut etter å investere i et par skikkeløige hodetelefoner, og går derfor sikkert for en toppmodell. Tror ikke jeg vil ta noe serlig parti i Koss vs. Sennheiser debatten, siden jeg har litt for dårlig erfaring med hodetelefoner, og audio generelt. Det hadde nok vært lurt og "prøvehørt" noen litt, men siden jeg befinner meg i Møre og Romsdal er det ikke særlig med steder en kan gjøre dette. Leste noe om at jeg burde bruke dobbelt så mye på forsterkern som på hodetellefonene.. sant??? Uansett vil jeg ha en bærbar forsterker, eller Micro som de kaller det på den nettsiden jeg har sjekket ut, men er det noen som kan anbeflae meg en "micro headphone amp"??? Som sagt er dette en investering som jeg er villig til å bruke en del penger på, så den kan gjerne være dyr, bare prisen reflekterer kvaliteten. hadde foresten vært kjekt om den var oppladbar, men ikke nødvendig. Og til sist et spørsmål, hvis jeg kjøper en billig forsterker, ødellegger den lydkvaliteten da?

Takk for alle svar, er til stor hjelp...

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hodetelefonen er et mer kritisk og fargende element i kjeden enn forsterkeren. Det er her svakhetene først og fremst finnes og det er her du bør bruke penger.

Dette kan sees på som en tommelfinger regel.

I praksis er det slik at markedet for headsett er såpass mye større enn for standalone headsett amper, at det nok er ampen som vil koste deg mest penger.

Hvis du vil ha noe litt opp i pris av headsett, vil kvaliteten bli betraktelig bedre, samtidig er du sikkert obs på at den bærbare brukervennligheten synker en god del.
    Dog er brukbarheten som ørevarmere svært god.

Mitt favoritt headsett, så nær som STAXene til mange titalls tusen er Beyerdynamic DT-770.
    Jeg eier maaange headsett, har prøvd de aller fleste modeller, og både blant musikere i studio, og for min egen del til kritisk og avslappende lytting er Beyerne et par som utmerker seg. Masse oppløsning, svært god frekvensrespons etc.
    Veldig gode å ha på seg over LAAAAng tid.

Bærbare spillere driver ikke disse så godt. Powerbooken min driver dem helt OK.
    Jeg ville definitivt gått for en ekstern amp til disse. For et par tusen kroner får du en svært god headsett amp.

Beyerne koster ca. 1300Kr.

Newcomer aspd sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare støtte valg av Beyerdynamic hodetelefoner, bruker selv DT250-80 på min iPod som fungerer meget bra. De våkner mer til live (bass!) ved bruk av en ekstern hodetelefonforsterker, men synes det strengt tatt ikke er nødvendig med denne modellen.

Kuttet ut bruk av min hodetelefonforsterker da jeg tok meg selv i å spille for høyt for ofte, ble rett og slett nervøs for hørselen... Ved direkte kobling av DT250 og en iPod (som dB-sperre ikke har blitt fjernet på) så synes jeg volumet blir helt passe.

Her er vidunderet, ca. pris 1600,-.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan driver en helt standard surroundreceiver et par litt større hodetelefoner, sammenlignet med hva en dedikert hodetelefonforsterker klarer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til siste innlegg:
    har ikke anelse eller peiling

Til to øverste innlegg, hva med Beyerdynamic DT 880, skal kjøpe meg et par nå som jeg har tenkt og ha i lang tid, og er villig i å betale en del for å få det ypperste i prisklasse 6000kr- (er ikke noe mål i seg selv å få dyre selv om det kan høres sån ut). Eller ville det være bortkastet å kjøpe disse. Er VELDIG glad for anbefalinger, og "frabefalinger", Hvor kan en foresten finne STAX på internett?, og har de noen 6000kr-?

VIKTIG:
    hadde tenkt at denne tråden skulle være om kombinasjonen Mp3 og store høretelefoner, men har også startet en tråd om høretelefoner, hadde vært glad om alle nye inlegg kunne blit lagt her:
    http://avforum.no/forum/showthread.p...785#post344785

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en surroundreceiver bør klare å drive alle hodetelefoner. den bruker tross alt nesten de samme komponentene som skal drive normale høyttalere.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo forskjell på utgangene på receivere da ,men min marantz SR5200 gjør en ganske god jobb med å drive med DT770-80 og kan drive dem høyere enn det jeg vil og bassresponsen er ganske god. Vil nok anbefale deg å kjøpe hodetelefoner også få lånt en forsterker etterhvert. Gleder meg til jeg får grado RA-1 om ikke så veldig mange dagene. Skal selvfølgelig teste den mot en DIY og receiveren.

DT770 er ikke de mest detaljerte ,men de er behagelige å ha på seg i timesvis , har fin dypbass og egentlig ganske greit med resten også. Absolutt verdt pengene ,men jeg har kjøpt enn Grado SR125 også (burde matche grado ampen bra tenker jeg). De utfyller hverandre håper jeg.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de bruker faktisk de samme transistorene som er på utgangene. bortsett fra at de justerer ned strømmen selvsagt. iallefall de 3 jeg har hatt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke si jeg har den samme erfaringen som deg her einis, men det er mulig jeg missforstår hvilke utgangstransistorer du mener. Generellt har jeg intrykk av at det er spart litt på komponent kvaliteten i de fleste hodetelefon utganger i forhold til de andre linje og utgangene til høytalerne osv , og det er mulig disse hodetelefon utgangene kan klare å lage lyd i de fleste jack plugg baserte hodetelefoner direkte, men om de virkelig klarer å drive dem skikkelig , det er jeg litt i tvil om i enkelte tilfeller. Nå bør det vel ikke være noen stor og tung jobb å drive noen ultratynne og lette membraner med noen tidels millimeters utsving som er nokk til å drive tommehinnen i øret, men det er forskjeller på hodetelefon konstruksjoner her som med høytalere, så jeg er slett ikke sikker at alle konstruksjoner er like snille med hodetelefon utgangen, det er i alle fall min erfaring.
    En stereo Jackplugg løsningen i seg selv er vel heller ikke nødvendigvis en optimal løsning, det er vel flere enn meg som har hatt driftsfortyrrelser pga litt dårlige passininger, irrede kontaktflaer og dårlige fjærspenn osv.

Disse tingene er vel av den grunn mange STAX "hodethøytalere" lyder såpass godt i mange sammenhenger, fordi man må kobble driverboksen til høytaler utgangene og sikrer dermed at man hører mer av de gode egenskapene til forsterker utstyret, og ikke får ødelagt lyden av billig komponenter og litt kranglete jack plugger.

Newcomer enemigo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    de bruker faktisk de samme transistorene som er på utgangene. bortsett fra at de justerer ned strømmen selvsagt. iallefall de 3 jeg har hatt.
    Motstander i serie er en ganske vanlig løsning for å dempe signalet til hodetelefonutgangen. Når du sier "justerer ned strømmen", er jeg litt usikker på hvor presist du mener å formulere deg. Meg bekjent gjøres det ikke noe annet enn å dempe spenningen med motstand. Jeg vet ikke hvilke verdier de bruker på disse motstandene, men man får en imponerende høy utgangsimpedans på denne måten.

Knut

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eeeh ??
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •