CD spillere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22

Tråd: CD spillere

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD spillere

Hallo der ute.

På jakt etter gode råd vedrørende CD-spillere.

Skal spilles på Pioneer's VSA-AX10Ai, med Audiovector's Mi3 Avantgarde høytalere.

Ser at både Marantz SA-11 og T+A 1245R scorer veldig bra hos L&B blant annet. Noe høyere i pris er helt uaktuelt for mitt vedkommende!

Men det jeg lurer mest på, er om resten av utstyret klarer å dra nytte av en så god spiller?? Hva med f. eks Hegel CDP4A ev Primare CD31 ev andre. Vi snakker jo i utgangspunktet om en Surround forsterker her, ikke akkurat en stereo forforsterker med mono-blokker.

Er ute etter mest mulig "ufarget" lyd. Blir det å "ta i" i forhold til resten?? Hva menes der ute??

Ev gode råd for å sammenligne i forskjellige lytterom på forskjellig utstyr??? Jeg synes det blir vanskelig...

Er takknemlig for alle tips og triks!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Du må huske på at en forbedring i uansett ledd i et anlegg vil forbedre lyden.
    Har du mulighet til å bruke 20lapper ca på en spiller hadde jeg heller valgt en CDp4a dette er den desidert mes nøytrale cd spiller jeg noengang har hørt og Min mening er at den er bedre en primare sin.Har hørt begge.
    Hegel har også mindre feil enn Primare.
    Mange andre produsenter som Marantz har også veldig bra cd spillere, men ta og lån med deg en cdp4a og andre spillere som du hører godord om.
    Så kan du teste hjemme, jeg er nesten sikker på at du velger hegel sin, men husk på da at har du en cd med råtten opptak så gjør ikke hegel den bra. Da låter det også dårlig, high end cd spillere bringer ikke bare frem de fineste og skjulte nyansene i musikk de får også brutalt frem elendig arbeid i studio.

Ta med deg noen spillere hjem og velg den du synes selv låter best.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom han hører Hegel og Marantz (SA-11) i en a+b test, faller nok valget på sistnevnte. Det gjorde det i hvert fall både for jfinneru og meg selv.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en måte å spare penger på er jo å kjøpe f.eks ECD-1 til under halve prisen. som gir 90% av lyden til EMC-1 ifølge per`n selv. så har du knall lyd fra dvd også, og trenger ikke bekymre deg for at laseren i drivverket skal gå...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker og bukker

For gode svar.

Føler meg ikke fortrolig med en ECD-1.

Bruker i dag en DV-989AVi fra Pioneer. Her er, etter mine ører, lyden klart penest fra den analoge utgangen (i stereo selvfølgelig). Men det mangler betraktelig med både dybde og fokus i lydbildet, selv om jeg synes rom-følelsen er god...

Føler meg veldig usikker på om en ECD-1 vil gi det helt store løftet... Samtidig er jeg litt usikker på om jeg kanskje må over på en bedre stereo, forsterker, løsning for å komme helt dit jeg vil... Men dette blir igjen fryktelig dyrt.

Er ellers godt fornøyd med surround lyden (bortsett fra at jeg trenger å oppgradere til en Avantgarde center, der jeg nå har en gammel C-serie fra Audivector)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hæ? du vet hva en dac er?
    den absolutt eneste forskjell på en "integrert" cd spiller og et drivverk + dac er 1meter digitalkabel.
    man kan ikke si i tilfelle pioneer her, at den ene låter bedre enn den andre. da begge er avhengig av kvaliteten på dac som enten sitter i dvdspiller eller forsterker.
    INGEN andre forskjeller enn en kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du råd til en cd spiller til 20lapper har du vel råd til en god stereoforsterker til 13 lapper å vel?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hæ? du vet hva en dac er?

den absolutt eneste forskjell på en "integrert" cd spiller og et drivverk + dac er 1meter digitalkabel.
    man kan ikke si i tilfelle pioneer her, at den ene låter bedre enn den andre. da begge er avhengig av kvaliteten på dac som enten sitter i dvdspiller eller forsterker.
    INGEN andre forskjeller enn en kabel.
    Er faktisk litt enig men einis her, at man burde teste ut og konsentrere seg om det meget viktige leddet som omgjør det digitale signalet til analog audio informasjon når man alerede er såpass høyt opp i hardware kvalitet som det virker som du er Erik Aa.

Kjenner ikke ECD-1 DAC en selv, så jeg kan ikke anbefale den spesiellt, men tror faktisk at når det er mikrodetaljer og perspektiv osv forbedringer i den analoge lyddelen man vil ha forbedret i et hjemmekino eller HIFI anlegg, er måten DAC en gjenskaper det digitale kildemateriale til et analogt signal en av de viktigste "byggeklossene".

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    har du råd til en cd spiller til 20lapper har du vel råd til en god stereoforsterker til 13 lapper å vel?
    Ok så du mener at hvis man har 20000 til å forbedre lydgjengivelsen har man egentlig 33000 å bruke i stedet.

Har aldri skjønnt en slik "har du råd til X har du også råd til Y" tankegangen jeg. Den eneste forklaringen jeg har kommet frem til på egenhånd for en slik kommentar er egenlig et snev av misunnelse. (PS: må ikke tolkes som noe angrep av det du skrev Harman.)

Kan du forklare hva du egentlig mener Harman?

Er forøvrig enig i at det er litt dummt å forbedre et av leddene mue uten å fjærne andre flaskehalser for god ytelse i et annet ledd, men en oppgradering og gode komponenter tidlig nærme kilden vil ofte være veldig avgjørende for resten av ytelsen av systemet også, så det er vel bare å teste forskjellige oppdateringer og la ørene bestemme resten.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Sørum
    Poster
    10
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

valg av cd-spiller

hei

har selv audiovector mi3 signtur i full surround med avc3i signatur og k-x
    kjører densen b-200 preamp m/prosessor loop og 2 stk densen b-320
    power amp.

har pioneer dvd 989 og vsx 4i til hjemmekino

bruker arcam fmj cd 23t som cd kilde. synes det henger fint sammen
    fint lydbilde, bra detaljer stram bass.

Vurder å bytte cd 23t med den nyeste arcam fmj cd 36 koster ny ca. 19t
    cd 23t var/er en anerkjent spiller, cd 33 tok 4 år å utvikle etter cd 23t og
    nå har cd 36 overtatt.
    Kjenner en som har mi1 avant. og densen b-150 som vurderte cd 36 men
    endte opp med copland, alter. benytt det du har som drivverk å prøv
    dac benchmark 1!!!!!!!!
    har selv bestilt denne for en sjekk opp mot cd 36

andrè
    hjemmkino & hifi entusiast

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke missunnelig. men ville jo klart ha den cd spillern selv. Det jeg mener er at det virker som at gutten ikke jobber som trikkefører og når du er villig til å legge 20k i en cd spiller så har du alltids mulighet til å legge la oss si 13k i en forsterker. hvis lyd er så viktig for denne mann, som det jo virker som.
    Er jo umulig å få hig end stereolyd ut av en surround forsterker. Da må du ha stereoamp uten all mulig dill dall.

Til eventuelle trikkeførere på forumet no hard feelings!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei Einis

Jeg vet godt hva en DAC er. Tenker mer på den helhetlige signalbehandlingen, laserhode, skjerming osv. Erfaringsmessig vil ett ekstra ledd ofte medføre at lyden forringes, da signalet får lengre vei å gå.

Samt en dypt plantet filosofi om at det blir aldri bedre enn det svakeste leddet. Det er med det grunnlaget jeg er litt skeptisk til "hvor mye jeg får for pengene" gjennom en Pioneer surround forsterker. Er det verdt de 8000,- ekstra for en ev. T+A eller Marantz, i forhold til Hegel...?

Som jeg er nødt til å innrømme, kan jeg ikke nok om dette. Hadde jeg følt det, ville jeg ikke henvendt meg her... en forhandler har også litt vanskelig for å anbefale den rimeligste utveien.

Som du poengterer, blir forskjellen hvor signalet konverteres. Etter min oppfatning låter det best ved å la spilleren ta seg av den jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye kan du bruke på en cd spiller pluss en stereo forsterker uten at det begynner å gå ut over maten til ungane dine da? Å samtidig ha pioneern.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    Er ikke missunnelig. men ville jo klart ha den cd spillern selv. Det jeg mener er at det virker som at gutten ikke jobber som trikkefører og når du er villig til å legge 20k i en cd spiller så har du alltids mulighet til å legge la oss si 13k i en forsterker. hvis lyd er så viktig for denne mann, som det jo virker som.
    Er jo umulig å få hig end stereolyd ut av en surround forsterker. Da må du ha stereoamp uten all mulig dill dall.

Til eventuelle trikkeførere på forumet no hard feelings!
    Takk for forklaringen Harman, skjønnte mer hvordan du tenkte nå , og er forøvrig ganske enig med deg. Tor at jeg ville prioriter en egen DAC, en egen billig passiv forforsterker og en meget kompetent effekt forsterker før jeg hadde brukt såpass mye på en egen CD spiller i dag. Ser man på hvor pengene ligger i en dyr CD spiller, betaler man ganske mye for selve "innpakkningen".

Når det gjelder "har man rådt il den har man også råd til den" tankegangen, tror jeg at jeg har fått en litt vel neggativ holdning til det utrykket atter at min far kjøpte en bensinsluker av en amerikansk bil på slutten av 70 tallet.
    Sikkert ikke det lureste min far har gjort, men det var en morsom bil....;-)

Synes forøvrig tådstarter virker litt vel skeptisk til en ekstern DAC. Bare det at man har en egen strømforsyning som ikke påvirkes av belastningen til drivverket og ha et eget skjermet kabinett med de analoge kretsløpene helt utenfor motorstyrings servoer osv i drivverket er meget gode bi effekter med en slik løsning. Tror ikke man skal være så redd for de neggative effektene med å sende de digitale datastømmene ut av spilleren og via en kabel inn i DACen. Dette er nettop det digital værdenen er best til, nemlig å beholde informasjon upåvirket og ufølsom for annen analog neggativ påvirkning. Vil i alle fall anbefale testing av slike eksterne DAC løsninger når man er oppe i sånne prisklasserer som de nevnte CD spillerene her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Hei Harmann

Er rimelig på smertegrensa her nå... (30 000)

Har spinka og spart over lengre tid. Drømmen hadde jo vært en McIntosh eller Adyton, men da må jeg selge både kjerringa og unga...!

Blir litt dårlig av å måtte gå for ett kompromiss her.. Spørs om en ikke bare må gå for den spilleren som låter best hos forhandler, så får'n bare spise knekkebrød og duggdråper til det blir muligheter for en en forsterker.

Er bare så mange foskjellige løsninger som låter så forskjellig sammen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Hei Ask4me2

Nå snakker vi matnyttig info, for en som er litt akterutseilt på utstyrs siden (meg).

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    high fidelity i sin test av bechmark dac hørte ikke forskjell på et dvddrivverk til 200kr og en dedikert transport til 15.000....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det med en ekstern dac er et godt tips. Har selv gått for den løsningen og er veldig fornøyd.

Å skaffe en brukt Electrocompaniet dac til 5-6k burde være overkommelig. Liker du ikke lyden er du kvitt den for de samme pengene rimelig fort.

Men ellers så er vel en løsning med dvd-spiller og surround-forsterker ikke den enkleste veien til hi-end stereo??
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erik Aa
    Nå snakker vi matnyttig info, for en som er litt akterutseilt på utstyrs siden (meg).
    Er vel ikke helt oppdattert på alt av audio utstyr fortiden jeg heller desverre, ser ut som det er mange andre "racere" her inn som kjøper, tester og selger komponenter like hyppig som andre bytter andre kropsnære klesplagg....;-)

Er man virkelig inne i High End utstyr og god musikk gjengivelse ville man ikke bare hatt aversjon mot å spille stereo via en rurround reciver, man ville hatt sterke aversjoner om å spille på et stereo oppsett så lenge det var andre høytalere og spessielt subwoofere i samme lytterommet. Tenker man litt etter på hvordan en høytaler virker og hvordan en "riktig" plassert sub. som ikke spiller samtidig kan virke som en uønsket bassfelle i forhold til lyttepossisjon, skjønner man kankje litt av denne skepsisen også, bare for å ha nevt det. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke mcintosh er så fett og låter så sykt bra som folk skal ha det til.
    Grøtete og tung lyd. ikke min greie.
    Men kan du ikke låne med deg cd spillere hjem og teste da, så veit du hva som låter best på utstyret ditt.
    men du må jo ha en stereoforsterker med tida
    Du kan kjøpe min HK670

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •