Desibel problem :P

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Desibel problem :P

Lurer på om det er skaldelig for høyttaleren å bytte + og - , siden jeg hadde det probletet at di faset hverandre ut.. altå null bass i lytteposis

:-P

Takk for svar

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Lurer på om det er skaldelig for høyttaleren å bytte + og - , siden jeg hadde det probletet at di faset hverandre ut.. altå null bass i lytteposis

:-P

Takk for svar
    Nei det er ikke skadelig, da høytalere mates med et musikk sinal som veksler polariteten og man har ikke noe klar +- egentlig. Det man gjør med slik polaritet skifte er å snu fasen 180grader og to høytalere som er snudd 180 grader i fase i forholdt til hverandre vil skape et neggativt luftrykk når den andre lager et possitivt og vil langt på vei sjele lydtrykket de sender vider ut fra hverandre og er vel mest egnet til innspillig av høytalerene. Skjønner eller ikke helt hva du mener med at høytalerene faser ut hverandre, da man må ha samme fase på to stereo høytalere skal ikke alle frekvenser som spiller bli utfaset.

Det med null bass i lyttepossisjo har ofte med stående bølger i rommet å gjøre, og da er riktig plassering av høytaleren og lyttepossisjon mer veien å gå.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glemte

å si at det var bassere det var snakk om... Kjører monoblokker på bassen i front!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Mener det kalles...

at di "faser" hverandre ut, når man for eks har en sub, og når man da kobler til en til, så "forsvinner" bassen...

- kan hende jeg er helt utpå jordet... men det er jeg uansett for jeg bor midt på landet -- Bare å spælla i vei :P

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å si at det var bassere det var snakk om... Kjører monoblokker på bassen i front!

Ok det hørtes straks litt bedre ut. Med bass og stående bølger som hindrer basse fra å opptre riktig i lyttepossisjonen er det bare å snu faser og teste, men regner med du må foreta litt plasserings justeringer også, da 180 graders fasevending vel skjeldent er optimalt i seg selv.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at di "faser" hverandre ut, når man for eks har en sub, og når man da kobler til en til, så "forsvinner" bassen...

- kan hende jeg er helt utpå jordet... men det er jeg uansett for jeg bor midt på landet -- Bare å spælla i vei :P
    Du er nokk ikke på jordet, eller du er nokk på riktig jorde for å si det slik.;-)

har man en bass og man nermes slår av bassen når man kobbler inn en til , er det som du sier tegn på at de utfaser hverandre, og man burde absolutt sjekket med en slik polaritet ombytting på en av dem.

Ellers så er problemet med bass frekvenser at bølgelengden på trykkbølgene er såpass store at når de reflekteres av flatene i rommet ofte vil for enkelte frekvenser få maks og min lydtrykk områder i lytterommet , og plasseres en subvofer slik at den har sine maks min lydtrykk i motfase, vil man nermest få den samme bass avslåings effekten bare pga plasseringen.

Et trick med subwoofer plassering er å sette begge subbwoferene, til å spille samme fase i lyttepossisjon (fasen kan f.eks hvis det er to forskjellige konstruksjoner sjekkes med en 1hz firkant eller sinus tone så man ser om membranen flytter seg ut samtidig) so forflytte seg i rommet mens man spiller vanlig bassholdig musikk og forflytte seg rundt i rommet og lytte seg fem til to plasser hvor man har mest trykk i bassen, så bytte plass med lytteposs og subwoofer. Er litt usiker på om man bør ta en og en subwoofer av gangen og eventuellt justere fasen hvis den ikke stemmer mellom de to bassene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

...for hjelpen Er flott å ha et slikt forum hvis man lurer på noe eller ønsker noen tips

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •