Equalizer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Equalizer

Newcomer endsiv sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Equalizer

Morn! er det noen som har lyst til å kvitte seg med en equalizer eller?
    Har en XTZ Class-A-100, og den har ikke noe innebygget så jeg trenger en ekstern.

Så kan dere kanskje samtidig svare på hvor mye den vil si for lyden, vil det bli noe særlig bedre?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av endsiv
    Morn! er det noen som har lyst til å kvitte seg med en equalizer eller?
    Har en XTZ Class-A-100, og den har ikke noe innebygget så jeg trenger en ekstern.

Så kan dere kanskje samtidig svare på hvor mye den vil si for lyden, vil det bli noe særlig bedre?
    EQ'er får du kjøpt brukt mange steder, det er seff kvalitetsforskjeller, men felles for de aller fleste er at det ikke er en forbedring av lyden ;-)
    Men MÅ du ha en EQ så burde du prøve å finne en dyr brukt en istedenfor å kjøpe en billig ny en, får man kjøpt nye slike lenger i det hele tatt?
    Hvorfor skal du ha en EQ? Hvis lyden er dårlig nå så burde det finnes andre veier enn EQ for å få det bedre.

Jeg har en gammel harman kardon EQ et eller annet sted, den er nesten hvit og ganske så stygg, HK sitt 80-talls design :-P
    Mye er du villig til å gi? hehe

A

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg MÅ ikke ha en equalizer men det er litt lite bass av og til synes jeg... vil hvertfall ha muligheten til å stille på det. er ikke så hypp på den eq din ass, soggy

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av endsiv
    Jeg MÅ ikke ha en equalizer men det er litt lite bass av og til synes jeg... vil hvertfall ha muligheten til å stille på det. er ikke så hypp på den eq din ass, soggy
    hehe, no worries.. jeg hadde nesten blitt litt bekymra om du ville ha den :lol:
    Den skal visst være bra, jeg kjøpte den bi-billig brukt for leeenge siden, har bare brukt den til et sub-prosjekt jeg bygde for 10-12 år siden.

Hvis du sliter med litt lite bass så burde du kanskje vurdere å endre på plasseringen, eller kjøpe en liten sub som kan støtte høyttalerene, jeg kjenner ikke høyttalerene dine men de er ganske små? Har selv brukt små monitorer i mange år, men har nå kjøpt meg større fordi jeg har savnet litt nederst når jeg hører på musikk. Men det var fullt mulig å få ganske så mye bass ut av små stativhøyttalere med 6,5", plassering er dog veldig viktig 8)

A

edit: finner ingen bra sider som beskriver høyttalerene dine, de er kanskje så gamle at de ikke har vært med på "internett-revolusjonen"?

Newcomer tresko sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B A S S F E L L E R

P L A S S E R I N G

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve høytaleren er det ikke noe i veien med, sitter et temmelig bra 8 tommer basselement i det... Det er en gulvhøytaler, så liten vil jeg heller ikke si at den er. Kan spille så det rister i vegger og tak om jeg vil... :wink:

Men det jeg vil, er å ha muligheten til å skru bassen litt opp, og litt ned når det er ønskelig. Derfor EQ... fant ingen ting av interesse når jeg sjekka på finn, qxl osv

Newcomer a_strann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du virkelig ønsker kvalitet, kan jeg anbefale behringer DEQ 2496 ..
    Dette er en digital kvalitets equalizer, og jeg har meget gode erfaringer med denne..
    Koster selvsagt litt, men man får hva man betaler for..

Kjøpes her

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a_strann
    Dersom du virkelig ønsker kvalitet, kan jeg anbefale behringer
    Fleiper du, eller?

Jeg vil på det aller sterkeste fraråde å kjøpe Behringer Produkter.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    Jeg vil på det aller sterkeste fraråde å kjøpe Behringer Produkter.
    Jeg er på mange måter enig med deg på den der, men DEQ 2496 er faktisk et kvalitetsprodukt.. Brukte det daglig i noen måneder, og lydkvaliteten var ingenting å klage på..Misliker sterkt resten av produktspekteret til Behringer.
    Normalt ville jeg anbefalt t.c. electronic , dbx eller lignende..
    Men da må man fort opp i et femsifret beløp..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på mange måter enig med deg på den der, men DEQ 2496 er faktisk et kvalitetsprodukt.. Brukte det daglig i noen måneder, og lydkvaliteten var ingenting å klage på..Misliker sterkt resten av produktspekteret til Behringer.
    Normalt ville jeg anbefalt t.c. electronic , dbx eller lignende..
    Men da må man fort opp i et femsifret beløp..

1/En EQ løser ikke et akustisk problem.
    2/Dette er ikke PA
    3/Dette er ikke PA
    4/Dette er Ikke PA

Edit:
    Siden du er en fagperson, så føler jeg at en utdypning av svaret er på sin plass.
    Innen PA er det som vi vet, vanlig å kompensere for et roms svakheter og for forholdet scenelyd/utlyd med EQ.
    Samtidig vet vi at problemene med responsen i rommet skyldes refleksjoner, som kanselerer enkelte frekvenser og adderer andre.
    Da det er helt umulig å kompensere for dette på andre måter enn med ekstrem EQ, bruker vi dette. Dette er i utgangspunktet, som vi egentlig vet, men ofte glemmer et alvorlig kompromiss.

I PA sammenheng hvor en ofte spiller i rom med store flater, gjerne betong eller andre harde materialer, har man problemer mer og mindre i hele spekteret. I en hjemmelig lyttesituasjon i mindre rom (eller i studio for den del) har man først og fremst problemer med bassområdet.

Dette kan enkelt løses med selvbygde bassfeller, da en stue/ møblert rom, som regel ellers ofte utgjør et ganske godt lytterom.

Mennesker som oppsøker slike forum som dette pga. interresse for best mulig lyd i hjemmeanleggene sine, velger jeg å se på som såpass seriøse lyttere, at de kompromissene vi gjør i Live konsertsammenheng, vil være uakseptable kompromisser for anlegg som i mange tilfeller er bedre og i utgangspunktet mere nøyaktige enn de som står i de fleste studioer.

Du har sikkert selv opplevd den ekkle følelsen av lyd med altfor ekstrem EQ slik det blir avslørt i mere nøyaktige lytterom enn det det er gjort i?

Jeg opplever ofte at selv en halv dB fra den beste Rør EQ kan stikke ut som en sår tommel på svært gode anlegg.

Det å benytte en halv dB EQ er, såvidt jeg har erfart, ikke nok til å løse noe romproblem.

En annen faktor her er også, at så fremt man har oppnådd svært gode lytteforhold, med en riktig bassrespons, uten peaks og dips. Vil man oppnå en opplevelse av trøkk i bassen som er mer enn nok, samtidig som den ikke oppleves som for voldsom.

I lys av disse faktorene synes jeg det er feil å anbefale et produkt som, ikke bare er av lav kvalitet og innfører en ekstra ADDA konvertering, men som også koster mer penger enn det vil gjøre å bygge bassfeller nok til å gi et hjemmelytterom god nok kvalitet til å avsløre akkurat hvor dårlige Behringeren låter.

Håper dette virket klart, det er sent.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tresko: Er denne helt ubrukelig? Genererer den mye støy og brum? Gjør den jobben den er tiltenkt bortsett fra dette?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Tresko: Er denne helt ubrukelig? Genererer den mye støy og brum? Gjør den jobben den er tiltenkt bortsett fra dette?
    Som nevnt i editen over er det et Hi-Fi anlegg trenger, ikke et middelmådig PA-produkt, men gode nok lytteforhold til at det anlegget du allerede har ytes rettferdighet.

Verdens beste tweak.

Og på mange måter viktigere enn utstyret i seg selv.

Mange penger å spare.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada tresko, for all del.
    Skal sies at jeg ikke leste alle innleggene så nøye, og fikk bare med meg noe med en equalizer, og ikke hva den skulle brukes til..
    Dette er den billigste digitale equalizeren man får tak i med den kvaliteten..
    (btw, ikke gidd å si at det er dårlig kvalitet, orker ikke krangle om det)
    Innrømmer at det ikke er noe t.c. eller liknende, men til den prisen duger det..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruke en billig EQ på en billig forsterker for å skru bassen OPP? Kommer til å kverke høyttalerne. Er det for lite bass, bytt høyttalere eller bytt rom.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er den billigste digitale equalizeren man får tak i med den kvaliteten..
    Det er den vel snarere den billigste digitale equalizeren. punktum.

(btw, ikke gidd å si at det er dårlig kvalitet, orker ikke krangle om det)
    Jeg sier at det er dårlig kvalitet, hvorvidt du orker å diskutere det eller ikke.

Innrømmer at det ikke er noe t.c. eller liknende, men til den prisen duger det..
    Om det så hadde vært en Pultec, så er dette noe som fort høres på anleggene til de fleste av de som frekventerer dette forumet.

Og nei, ingen signalprossesering til den prisen duger.

du ga et dårlig overveid råd.
    Ikke visste jeg at AVAB har fått agentur på Behringer, men det begynner å høres sånn ut.

(Forresten utelukkende gode erfaringer med avab i bergen, må skytes inn)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet DEQ 2496, og jeg mener at den ikke er så gale.. min mening kan du ikke krangle på.. Hvorvidt den er korrekt får være en annen sak..
    Dersom man skal dra dette videre, kan jeg jo legge til at det spiller en stor rolle hvilken kvalitet resten av utstyret har, og i hvilket lokale det er i.
    Men end of discussion.

I AVAB bruker vi ingen behringer produkter, og vi er tross alt Vestlandets ledende totalleverandør av lyd,lys og audiovisuelle tjenester.. Vi har en lang referanseliste, så erfaring mangler ikke..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Bruke en billig EQ på en billig forsterker for å skru bassen OPP? Kommer til å kverke høyttalerne. Er det for lite bass, bytt høyttalere eller bytt rom.

Har du hørt på XTZ a-100? jeg vil si at du får jævlig mye forsterker for pengene der ass... men Guruen har talt så jeg får vel bøye meg i støvet og si at jeg dropper EQ, jeg bor fortsatt hjemme og er 17 år så bytte rom er ikke så aktuelt. De høytalerene jeg har kostet ca 7k, så å bytte til noe dyrere akkuratt nå er eller ikke så aktuelt...

Men det var derfor jeg la inn denne tråden, slik at jeg skulle finne ut om det var no vits å kjøpe seg EQ.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svaret kom vel ganske tydelig fram ja.. ;-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk

Da sier jeg takk for all hjelp... har ikke vært medlem så lenge, men forumet har vært svært nyttig så langt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •