Innspilling av lydkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 98
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspilling av lydkabler

Kan noen forklare meg de hva som faktisk skjer under innspilling av høyttalerkabler? Innspilling av høyttalere kan man jo lett forstå har noe for seg, men det er jo ikke som om man setter elektronene i kabelen i en passende konfigurasjon?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *sukk*

Sjekk om du hører forskjell på kablene mot biltema 4mm i en blindtest.

Hvis du vil ha bedre lyd ta et søk på "bassfeller".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konseptet "innspilling av høyttalerkabler" gir ingen mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm..... innspilling av høyttalerkabel? Har jeg aldri hørt om, tror ikke det har noe betydning for lyden! Selv om alle kabler vil få litt induktans og kapasitans så er vel det i så liten betydning i denne sammen heng, ihvertfall på normale lengder..... :smile:

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

The cable break in myth

Audioholics.com har en del artikler på dette emnet. Bl.a. denne: http://www.audioholics.com/techtips/...e-Breakin.html

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GRevRev
    Kan noen forklare meg de hva som faktisk skjer under innspilling av høyttalerkabler? Innspilling av høyttalere kan man jo lett forstå har noe for seg, men det er jo ikke som om man setter elektronene i kabelen i en passende konfigurasjon?
    Vet desverre ikke hva som skjer, eller om det virkelig skjer noe av praktisk betydning for et audio signal ved slik innspilling. Noe som jeg har tenkt muligens skjer er at alle de tynne små lederene pga det magnetfeltet de omgir seg med når de leder strøm, vil kunne inbyrdes finne sine "micro frihetsgrader" og vil kunne bevege seg litt mer entydig og fritt i forhold til hverandre etter en periode, men beveger man på kabelen og lager noen nye bøyer osv, vil man vel påvirke dette igjen og må spille inn kabelen på nytt....;-)

Det er vel meget delte meninger om inspilling av høytaler kabler også, og noen mener at man spiller kabelen inn de første hundre timene til å virke best i en retning forsterker > høytaler konfigurasjon, derfor er enkelte høytaler kabler påsatt piler så man bruker dem samme rening hvis man kobbler senere.
    Jeg har egentlig ingen eller veldig liten tro på dette selv da det elektiske sinalet man har i en høytaler kabel er vekselstøm og ikke har noen klar overførings rettning (hadde man hatt det ville f.eks bass mebranene hele tiden stått utenfor midstilling av slaglengden, noe som villet tilført uønsket varme og effekt som ikke vil blitt hørbar lyd.) Har man en skjermet høytalerkabel, så er det vel greiest å jorde skjermen i forsterkersiden og ikke høytaleren for å si det sånn, men skjerming av slike kabler har jeg egentlig ikke så mye tro på når det gjelder lydforbedring av hva som går i kabelen, og man foandrer kabelens induktive og kapasative egenskaper med å la en skjerm gå paralellt med lederene på denne måten, så jeg er ikke sikker på at skjerming av slike kabler egentlig har så mye for seg når signalene som overføres er såpass kraftige ad de neppe lar seg påvirke av svak støy utenfra.

Mulige bi effekter med slik skjerming er mindre påvirkning av sinalkabler rundt og kanskje enkelte forsterkere liker de elektriske egenskapene til skjermede kabelen bedre med tanke på motkobbling osv, men generellt kan vel slike ting for ha neggative bivirkninger på andre konstuksjoner også, det er vel ingen fasit, og man må bare bruke ørene hvis man skal avgjøre slike effekter.

Man har alltid et lite spenning fall i slike ledere som man benytter i audio sammenheng, så teoretisk vil man gjerne ha litt andre støm egenskaper på forsterkersiden som driver høytalerene, og muligens en teoretisk innspillings effekt av dette, men en høytaler er ikke bare en ren ohms motstand, men full av spoler kondensatorer, elektromagneter i magnetfelt osv, så man har påvirkninger fra de effekten her også, så noen klare elektriske egenskaper i utstyret i hver ende av en godt dimmensjonert kabel med veldig begrenset spenningsfall i de korte lengdene man opererer med har jeg ikke serlig tro på heller.

For audio kabler generellt, så kan en kabel vel ikke gjøre annet enn å skade lydjgengivelsen og ikke tilføre noe som i grunnen mangler hos de aktive komponentene i kjeden, så derfor er man i tvil om kabelens egenskaper, er det bare å bruke ørene og lytte seg frem og heller være åpen for å teste hvis man er i tvil. Man kan vel i enkelte tilfeller få såkalte "synergi" effekter med at kabelen undertrykker resten av audio utstyrets neggative skavanker og beholder de possitive, men dette tror jeg er mer teoretiske effekter man skjeldent vil oppnå i praksis, ikke fordi det er umulig, men fordi det er så mange andre faktorer som spiller inn i audio sammenheng hvor de akustiske forholdene i lytterommet osv ugjør så veldig mye mer for hvordan lyden høres ut, at bare det å ha en tykk og varm genser eller man sitter 10cm til siden for hvor man har samme avstand mellom diskant elementene under lyttingen vil gjøre mer for hvordan man opfatter lyden både akustisk og påvirke lytteren som "måleinstrument" at egenskapene til kablene etter min mening ofte er neglisjerbare i sammenligning.

Vet at enkelte kabel fabrikanter i andre sammenhenger med hardt belastede kabler "brenner" inn kablene og tester dem skikkelig, men regner mer med at det er for å sikkre gode kontakt egenskaper i termineringer så man slipper varmgang ved høye strømmer og effekter eller overslag i høyspennt, og det nesten blir som trykktesting av hydraulisk utstyr og slanger for å mer sikkre at man har en mer problemfri drift under normale forhold. Slike fremgangsmåter har jeg hørt om for audio kabler også, men slike ting har vel egentlig lite for seg i høytaler kabel sammenheng der man ikke belaster kabelen så veldig mye at det kan oppstå varmgang og rekrystalering av kobberet brennt isolasjon osv.

Ble mye bla bla dette fra min side, men jeg vil til slutt si at jeg ser ingen god grunn til å spille inn høytaler kabler, og mener de heller bør gi den beste ytelsen med en gang de kobbles opp, Aldring av materialene og oksydering av metallene i lederene løper fra kabelen er produsert og til den forhåpentligvis en gang blir resirkuler og kan brukes til andre ledere, så nyt kabelen og utstyret mest mulig mens du har det, hvem vet hvordan hørselen man har i dag er i neste uke ....:roll: ;-)

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...ingen ting som heter å spille inn en kabel, i såfall må noen komme fram med noen konkrete målinger på hva som forandrer seg! Ja, man kan høre "forskjell" fra man putter i nye kabler og etter det har gått en uke! Men da er det ikke kabelen som har forandret seg, det er ørene som har vendt seg til den nye lyden!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flotters =)

Da er jeg fornøyd Trodde nemlig egentlig ikke at det var mulig, så kjekt å få det bekreftet

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å ha sagt det; i hard core stereo-miljøet så ville du fått helt andre svar

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nokk inne på noe der Akto ;-) , det finnes vel ofte to hovedgrupper innenfor Audio verdenen, den ene er for og den andre er mot. Her kan det selfølgelig veksle litt fra sak til sak hva de forskjellige mener, men jeg må si jeg heller liker en litt mindere steil og en mer søkende og forskende fremgangsmåte, og la tvilen mange ganger komme "tiltalte" (i dette tilfelle innspillingen av kabelen) til gode, og heller teste tingene selv, og også ha i bakhodet at fordi om ett system har fordelen av et Tweak eller en kontrollert innspillings fremgangsmåte, trenger ikke de samme egenskpene å gjøre seg gjeldende i andre oppbyggde systemer. Slike ting er ofte både Hardware og Vetware (person) avhengig, dvs at både de som mener innspilling av kabler har noe for seg, og de godt skolerte elektroingeniørene som bare ser rart (og litt overbærende) på personer som mener dette, faktisk kan ha rett utifra sine egene erfaringer. Forstå det den som kan...;-)

Gratulerer med nye høytalere Akto, den hjemmekinoen din ser bare helt lekker ut :-D

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte ny TP-kabel i forrige uke, nå da den er skikkelig innspilt går internett mye fortere!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tro på å spille inn kabler, hørte stor forskjell når jeg spilte inn de nye signalkablene jeg har, ennå jeg ikke satt i rommet å lot ørene mine vende seg til dem...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er glad jeg ikke kan si det samme.

Uansett, så er det godt de som har brukt titusenvis av kroner på kabler kan høre att kablen forandrer seg etter en tids bruk. Får bare håpe for deres skyld att den forandrer seg til det bedre. Jeg for min del, hører ingen forskjell på de forholdsvis rimelige høytaler kablene jeg bruker nå, kontra de dyrere jeg brukte tidligere. Så dermed kunne jeg legge flere penger i det andre utstyret i huset.
    Merkelig att det skal være nødvendig med sinnsykt dyre kabler mellom komponenter og ut til høytalere, når produsenten bruker VANLIGE ledninger inne i komponenter og høytalere. Jeg personlig tror VELDIG MYE på att det er noen som tjener rått med penger på å selge kabler som vi egentlig ikke trenger.
    Butikksjefen ler nok rått av oss når vi snur ryggen til å tusler hjem med høytalerkabler og kabler til komponentene for 30.000 kr i posen.
    Hva er det egentlig hifi og hjemmekino folk hører, som professorer og andre høyskoleutdannede mennesker med labratorier og måleinstrumenter ikke får med seg når det gjelder kabler ?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nutts
    Hva er det egentlig hifi og hjemmekino folk hører, som professorer og andre høyskoleutdannede mennesker med labratorier og måleinstrumenter ikke får med seg når det gjelder kabler ?

vet ikke, men noe må det være, det er jo hørbart...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd er luft i bevegelse, også kalt trykk. Trykk er målbart ned til 15'ende desimal, tror øret vårt vil ha store problemer med å skille ut forskjeller ved andre desimal.

Forstå det den som kan...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nutts
    Butikksjefen ler nok rått av oss når vi snur ryggen til å tusler hjem med høytalerkabler og kabler til komponentene for 30.000 kr i posen.
    Jeg har jobbet i butikk og kan bekrefte det du sier ;-)

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har jobbet i butikk og kan bekrefte det du sier ;-)

-k

solgte dårlige produkter dere da.. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Bare for å ha sagt det; i hard core stereo-miljøet så ville du fått helt andre svar
    I dette miljøet er det ingen som kjøper en lykt uten å sette den inne i et skap en stund for at den skal "lyse" seg inn før de tar den i bruk....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si at jeg er gled jeg ikke er kjempe-audiofil (medium - kanskje ).

Dermed kan jeg handle mine ht og signalkabler på Biltema. Har spart en del på det.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg selv opplever er at det er vanskelig å skille fiction og virkelighet. Man hører seg "blind", og man blir mettet med inntrykk som påvirker oppfattelsesevnen. Da MÅ man ofte få inn en andreperson, for å få hjelp til å komme i mål. Vet men at man har byttet ut en komponent, liten eller stor, så vil man mest sannsynlig høre forskjell, om det er virkelig eller ikke.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •