Innspilling av lydkabler - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 98
    Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hehe ;-)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å ha sagt det så har jeg ingen ting imot HFS, jeg finner faktisk stedet som en inspirasjon og et sted der en kan lære mye. Men kabel debattene har alltid vært et kaos uten like, med mye drittslenging og mobbing.
    Jeg skjønner ikke helt hva jeg har sagt som gjør at du Viking tror du kan kalle meg en uvitende barnerumpe som ikke har peiling på noe som helst. hva er så dine kriterier for å være med i en slik debatt?
    Jeg synes det er DU som oppfører deg dårlig ved å begynne med personangrep på den måten.
    Synes det forøvrig er synd at du tar en slik kompromissløs tone, det blir jo da ikke noe rom for diskusjon, noe slike fora er tuftet på...
    det er jo klart at du sitter med gode komponenter og kan sikkert et triks eller to. hvorfor ikke ha en litt hyggeligere tone å innse at vi kanskje kan lære noe av hverandre?

Kim

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke noen bilder og oversikt over hvilke kabler og koblinger du har da Viking? Er nemlig på utkikk etter både ubal./bal. signalkabel og høytalerkabel.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GRevRev
    Kan noen forklare meg de hva som faktisk skjer under innspilling av høyttalerkabler?
    Nei, det blir bare spekulasjoner fra min side, MEN nå er det slik at jeg har fått ledig kapasitet i systemet mitt, og derfor kan tilby sitteplasser på 1. rad når neste uke's kabelinnspilling begynner.

De første 48 timene kan være mest kritisk, under selve konverterings-fasen da elektron-tilpasningen gjennomgår sin største forvandling. Nytt i år er at det for første gang vil bli foretatt både en simultan-innspilling og paralell-tilpasning samtidig.......... :grin:

Det blir enkel servering, men man kan også nyte medbrakt. Plass-reservasjon kan ordnes pr. telefon-henvendelse. De dyreste setene går først, så ikke nøl med å sikre deg de beste plassene for neste uke's.................... Cable Demolition Derby Ringside.

"One to Watch !"

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt greit at en sier at det er ørene \ hjernen som blir vandt til den nye lyden av kabler - og at dette ikke handler om innspilling av kablene i det hele tatt, dette hadde jeg gått med på - hvis en hadde lyttet til kablene mens de spilles inn, men når jeg lar anlegget gå å surre en hel uke, fra mandag, hører på den igjen på søndag - og merker forandring på lyden så tror jeg personlig at noe har skjedd, ikke med meg og mine ører - men med kablene..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe *ler* :grin: Spørs om ikke lyden kanskje kan endre seg når man nyter medbrakt... ;-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Hehe *ler* :grin: Spørs om ikke lyden kanskje kan endre seg når man nyter medbrakt... ;-)

Tja, når en har mulighet til å velge mellom flere medbrakte kabler - åpent kjøp, hvis en ikke er fornøyd med lyden etter 100t så kom tilbake med dem.. Da var jeg, for å si det mildt ganske kritisk til kablene, men jeg lot de stå og gå i 100t, når jeg gikk ned til kjellerstuen - hvor anlegget står, så hørte jeg stor forskjell.. Jeg hadde med to medbrakte, ene plug-and-play, mens den andre var slik at jeg måtte spille den inn - som slegeren sa.. Jeg valgte den siste etter å ha gitt den en sjangse.. ;-)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Tja, når en har mulighet til å velge mellom flere medbrakte kabler - åpent kjøp, hvis en ikke er fornøyd med lyden etter 100t så kom tilbake med dem...
    Hvor kjøpte du dine kabler?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hvor kjøpte du dine kabler?

En liten sjappe i sarpsborg

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Slik taler de som ikke har testet selv
    På hvilket grunnlag kommer denne uttalelsen? Jeg jobber fra tid til annen som lydtekniker (live og studio) også rigger jeg SR i ny og ne så har vel vært innom en DEL kabler og signalkilder...

Om du skal rakke ned på meg bør du iallefall heve deg over meg før du begynner.

Sitat Opprinnelig postet av Viking
    jeg forbauses stadig over den totale mangelen på respekt og refleksjon så fort noen snakker om fenomen de ikke skjønner eller har lært om på elektro VK2.
    For å svare for meg selv så skyldes det at jeg i denne tråden virkelig føler at noen har lyttet seg totalt blinde på ørene.
    Jeg ble bare så oppgitt at jeg ikke klarte å ordlegge meg på en mer konstruktiv måte.
    Jeg liker å se det fra den tekniske siden, ikke noe nytt det. Kablene jeg har brukt har ikke forandret karakter over tid og de tekniske spesifikasjonene for kabelen underbygger den realitet.
    Det er alt for liten motstand, kapasitans eller induktans i en liten kabelstomp til at den kan tilegnes andre egenskaper enn å lede spenning/strøm fra a til b.
    Kabelens karakter er statisk.

Det forblir min mening, og jeg vil at alle andre skal mene det også frem til det motsatte er _BEVIST_ av en uavhengig kilde. i.e. et Ikke-menneske.

-

ALL respekt til wotg og hans innlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

De aller fleste elektroniske komponenter i en krets forandrer fysiologiske egenskaper over tid , både pga aldring, temperaturpåvirkning, og påtrykt signal.

Det som blir litt komisk er at fantastene alltid mener de så tydelig kan høre dette, men det mest utrolige er at de alltid konkluderer med en FORBEDRING over tid.

Fantastisk !

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig dette da. Jeg fikk nytt stereo oppsett for litt over en måned siden. Etter flittig lytting synes jeg det høres bedre ut nå enn det gjorde i begynnelsen.

Går ut i fra at det er mine ører som har spilt seg inn?

Kan skjønne at noen legger skylden på ledninger eller komponenter.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Merkelig dette da. Jeg fikk nytt stereo oppsett for litt over en måned siden. Etter flittig lytting synes jeg det høres bedre ut nå enn det gjorde i begynnelsen.

Går ut i fra at det er mine ører som har spilt seg inn?

Kan skjønne at noen legger skylden på ledninger eller komponenter.
    Mer sannsynlig at høyttalerne har gått seg til sammen med ørene. Begge består av endel mekanisk bevegelige deler

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Mer sannsynlig at høyttalerne har gått seg til sammen med ørene. Begge består av endel mekanisk bevegelige deler
    Nå var det brukt utstyr ,ferdig inspilt, som ble satt sammen.

Nye kabler da

Tror nok at det er jeg som har oppfattet flere nyanser i lyden etterhvert som jeg har lyttet.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt: Kabelens karakter er statisk. Mye kabel og komponenter i ett hifi-oppsett, og det å bytte ut en liten del av kabelen i oppsettet med en liten del kabel med et annet merke på isolasjonen har ingenting å si for lyden. Aktive komponenter er en annen sak. Det eneste som kanskje kan endre seg i en kabel over tid er vel ved det vi kaller elektromagnetisk migrasjon(?), men da vil lederevnen bli dårligere. Men tviler på at det i hele tatt skjer i signalkabler. Så om noen hører at at den lille kabelbiten mellom cd-spiller og forsterker (men ikke den interne kablinga i komponentene) plutselig har endret karakter til det bedre, så er det noe annet som har skjedd, og det på det mentale planet

Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på mange dyre kabeler så legges det jo mye penger i detaljerte utvendig design på plugger og vevet kabelstrømpe osv , noe som er ganske urelvant så tror det kun det er psykologisk. Har heller aldri hørt noe om at kabeler må kjøres inn, etter 2 år på elektro

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å svare godt på, men tror det er en gylden middelvei mellom å "brenne" kabel og for utstyret å "venne seg til" den nye kabelen. Har av en eller merkelig grunn lagt merke til at når jeg bytter komponeter og bytter tilbake så har lyden endret seg fra det den originalt var.
    En kompis og jeg gjorde det for noen år siden og han merket det samme, tiltross for at han har endel billigere anlegg og ikke er fullt så interessert i "go'lyd" som meg.
    Uinnspilte kabler synes jeg er merkbart kaldere.. men det er nå mitt syn..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Konseptet "innspilling av høyttalerkabler" gir ingen mening.

Kanskje ikke. Men "NORDOST VIDAR, BURN-IN MACHINE". "Your nordost dealer can provide this sevice for a nominal cost and will burn your cables in for 100 to 120 hours." Sitat fra Nordostbrosjyre

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å vaske kablene med Nordost eco3 med jevne mellomrom slik at du får ryddet opp i strømmen av elektroner...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Husk å vaske kablene med Nordost eco3 med jevne mellomrom slik at du får ryddet opp i strømmen av elektroner...

Ja. Dette er svært viktig. De sier at dette middelet burde brukes ca hver andre uke (eller oftere) avhengig av omgivelsene. Så har det sikkert en prislapp som ikke ligner grisen heller.

"And get this: every time you spray anoter piece of gear, the sound jumps out to great liveliness, life, and 'thereness' (hva i h*******e?), as in immediacy and presence. ...... Tell them HP sent you"

sitat Harry Pearson,The Absolute Sound.

Her kan vi tydelig se at han vil at du skal referere til hans omtale, slik at han kan få produktet til mye lavere pris :-P

Litt off-topic, men henviser til denne siden: Interview with Harry Pearson

Hvor han sier, sitat;

HP >
    I quite dislike most of the Internet discussions on audio. They are the deaf trying to speak to the deaf. I find few stimulating ideas and almost no good criticism on the Net, where everyman becomes a "critic". And where virtually every man is unqualified to criticize.
    I don't think there's any future for Internet magazines that are free. Once someone figures out how to publish on the Net profitably, then it will be a different ballgame. But some of us hate reading off a television screen and want to hold our magazines in our hands.

Sitat slutt

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •