Innspilling av lydkabler - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 98
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvordan vet du med sikkerhet at det er kabelen som forandrer seg og ikke høyttalerne eller elektronikken. Har du to par kabler, dvs et par uinnspilte, som du til enhver tid sammenlikner med?

Jeg har sammenligna med to forskjellige signalkabler - merket stor forskjell..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei Gorm, hadde ikke penger til å kjøpe to par, koster en del per par Høyttalerne har stått på stort sett hele tiden siden jeg fikk dem i juni. Kan naturligvis ikke bevise at det er akkurat kabelen, hvem kan vel det. Men siden har høyttalerne har stått og spilt så lenge som de har, og samme elektronikken er brukt og cd spiller har spilt i 2mnd, og at jeg merket forskjell fra solar wind til black magic og fra black magic kom i hus til nå, så vil jeg påstå at det er kabelen som er skyld i dette.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er den DUMMESTE tråden jeg har sett her på avforum noen gang.
    Det er greit å være religiøs, men å avskrive vitenskapen så rått som her blir bare latterlig.
    Placebo effekten tar fullstendig av.

For å gi et eksempel på hvor lett det er å forandre hva man hører skal jeg fortelle dere at jeg har en svak tinitus i mitt venstre øre.
    Men om jeg konsentrerer meg veldig, og tenker hardt at den skal forsvinne, ja da blir den mye mye lavere.. Dette, helt uten å skifte en eneste kabel, bare nærmest forvente at det skal være forandring.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart, hvis det er slik tankegangen er før man sitter seg ned før man lytter så er det jo og et resultat å forvente

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv hører jeg bare på CDer hvor musikerne har brukt tilstrekkelig innspilte instrumentkabler.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lånte med meg en wireworld 1meters HDMI kabel fra lyric idag. Mannen i butikken mente at kabelen burde stå i i minst 100 timer før den var innspillt :roll:
    Selvfølgelig er det ingen hørbar forskjell på kabler etter 1, 100 eller 1000 timer. Dette er bare markedsføringssprøyt!
    eneste grunnen for at jeg kjøper namebrand kabler er feelgood faktoren.
    Siltech, Kimber osv. klinger mye bedre enn biltema eller elfa. Jeg vet jeg blir lurt når jeg kjøper dyre kabler, det er ingen eller liten lydmessig gevinst - det er kun for at mitt ego skal kunne ha det bra. hvis diskusjoner som disse fenger så bør hifisentralens kabel forum være tingen, der er det virkelig ingenting som sjokkerer meg mer. Folk kommer med de mest latterlige påstander for å forsvare sine 10K ++ høyttalerkabler, men svert få eller ingen vil vedkjenne seg at de driver med dyr og avansert namedropping.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi like godt kan avslutte denne diskusjonen her, vi kommer aldri aldri til enighet anyway. Det har vært så mange diskusjoner om kabler etc før og endeløse lange tråder. La dem som hører forskjell høre forskjell og dem som ikke ikke høre det. Ingen her inne som blir enig anyway

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Jeg tror vi like godt kan avslutte denne diskusjonen her, vi kommer aldri aldri til enighet anyway. Det har vært så mange diskusjoner om kabler etc før og endeløse lange tråder. La dem som hører forskjell høre forskjell og dem som ikke ikke høre det. Ingen her inne som blir enig anyway

De som har ører, hør!! :razz:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    De som har ører, hør!! :razz:
    *kremt*

STFU.

Takk for meg.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Lånte med meg en wireworld 1meters HDMI kabel fra lyric idag. Mannen i butikken mente at kabelen burde stå i i minst 100 timer før den var innspillt :roll:
    Selvfølgelig er det ingen hørbar forskjell på kabler etter 1, 100 eller 1000 timer. Dette er bare markedsføringssprøyt!
    Siltech, Kimber osv. klinger mye bedre enn biltema eller elfa. Jeg vet jeg blir lurt når jeg kjøper dyre kabler, det er ingen eller liten lydmessig gevinst - det er kun for at mitt ego skal kunne ha det bra. hvis diskusjoner som disse fenger så bør hifisentralens kabel forum være tingen, der er det virkelig ingenting som sjokkerer meg mer. Folk kommer med de mest latterlige påstander for å forsvare sine 10K ++ høyttalerkabler, men svert få eller ingen vil vedkjenne seg at de driver med dyr og avansert namedropping.
    Det her er noe av det mest fornuftige som noensinne er uttalt i en kabeldebatt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "*kremt*

STFU."

Slik taler de som ikke har testet selv, i seg selv et enkelt og unyansert svar som reflekterer kapasiteten hos avsenderen. Ikke noe nytt i det, men jeg forbauses stadig over den totale mangelen på respekt og refleksjon så fort noen snakker om fenomen de ikke skjønner eller har lært om på elektro VK2.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Et klassisk wotg svar der han sitter med den hele og fulle sannhet, mens hans skriblerier avslører og viser det motsatte gang på gang. Når man er tom for kunnskap eller erfaring så fyrer man løs angrep på andre fora og personer som har andre erfaringer. Slikt står faktisk de fleste 7-åringer over å gjøre, men her er det gått sport i latterliggjøring og lite relevant erfaring i diskusjonene.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neimen så sint du ble da Viking
    Ta å kikk litt rund på nettet, det er gjort en masse kabeltester - både signal, strøm og høyttalerkabler. Ingen av de (seriøse, ikke sponset av et kabelfirma)testene jeg har lest har kommet opp med et klart ja på at f.eks ti forskjellige personer klarer å høre forskjell på fire forskjellige signalkabler. Svar korrektheten ligger på rundt 45 - 55% altså man kunne like gjerne brukt kron eller mynt!
    Det kommer alltid i ettertid mye kritikk av slike tester; det var for lang pause mellom kabelbyttene, rommet hadde dårlig akustikk osv.
    Poenget mitt er at de lydmessige forskjellene på kabler er små, men noen mennesker betaler gladelig 20 - 30.000,- for den lille forskjellen. Jeg har ikke noe problem med det, men synes personlig at det ikke lønner seg å bruke så mye penger på en kabel.
    Jaja jeg vet at du nå kommer til å si: Kan du ikke holde deg til lakrislisser da!
    Nei, en kabel må møte visse kriterier for at den skal være bra; den må ha et fornuftig tverrsnitt, god skjerming, skikkelige loddinger og pluggene må være av god kvalitet. Det betyr alikevel ikke at en signal kabel trenger å koste mer enn 200 - 300 hundre kroner.
    Jeg skjønner at du Viking som sitter med et dyrt anlegg og dyre kabler, bla. shuntaya som du selv skriver, nermest er programforpliktet til å skrive et inlegg det du kaller meg en syvåring...

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men vår kjære Viking. Nå må du da fortelle oss hva vi som har gått både elektro, elektronikk og flyfag i x år har gått glipp av som du har lært på VKII Elektro!! Nå er det vell ikke noe som heter det heller!! Så nå går jeg ut i fra at du kommer med reéll info om hva som blir endret i dine kabler etter de er "innsplit", og har underlag for dette..!!

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Ja, men vår kjære Viking. Nå må du da fortelle oss hva vi som har gått både elektro, elektronikk og flyfag i x år har gått glipp av som du har lært på VKII Elektro!! Nå er det vell ikke noe som heter det heller!! Så nå går jeg ut i fra at du kommer med reéll info om hva som blir endret i dine kabler etter de er "innsplit", og har underlag for dette..!!
    Et gammelt ordspråk sier jo "å kaste perler for svin" og det er det dette blir, uansett hva jeg poster så vild et bli kvalt av forenklede teorier/modeller som sier lite og ingenting om enkelte faktorer. Noen tror vi vet og kan alt om fysikk og vil opprettholde status quo for å klamre seg til sin forenklede og innlærte kunnskap. Men som jeg sa, få ERFARING, jeg har kjørt ABX-tester og forskjellene er der. Det er utgangspuktet, finn ut hvorfor, ikke grav hodet ned i gammel teori som ikke stemmer i alle tilfeller. Det kommer til å skje her og det er og blir sløsing med tid. At wotg velger å latterliggjøre et annet fora sier jo mest om han selv og innsikten hans i alt som har med lyd å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Viking
    Jeg er veldig interessert i å høre om den blindtesten din.

Ellers er vel dette et utdebatert tema hvor ingen av deltagerne noensinne forandrer mening, så jeg prøver å begrense meg.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarte du på det jeg spurte om egentlig?? Merker du forskjell om det er høytrykk eller lavtrykk óg..?? :-?

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viking avslører med sitt siste svar at han har gått tom for argumenter. Det er ikke lurt å være surmaget når noen spør pent om hva DU har erfart herr Viking. Da tar man utfordringen og parkerer de, hvis du kan. Må da gå an å svare for seg når, enten det er du eller noen andre, slenger ut påstander. :wink:

Må også få tilføye at jeg kalibrerte med Yamaha sin YPAO. Skiftet så signalkabel til subben min og fikk en betydelig økning i decibelnivået. Ble såpass at jeg spratt opp og skrudde veldig fort ned. Tenkte overhodet ikke over at forskjellen var så stor. Etter å ha kalibrert på nytt igjen ble alt som før. Det vil si jeg har ikke inntrykk av at lydkvaliteten ble forandret. Men signalet ble sterkere.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bytte signalkabelmerke/model blir jo noe helt annet enn å spille den inn. Går ut i fra at du ikke måtte kalibrere på nytt etter 150 timer..?? ;-)

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Å bytte signalkabelmerke/model blir jo noe helt annet enn å spille den inn. Går ut i fra at du ikke måtte kalibrere på nytt etter 150 timer..?? ;-)
    Nei, men ørene mine er nå innspilt! :grin:

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •