Innspilling av lydkabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 98
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Lyd er luft i bevegelse, også kalt trykk. Trykk er målbart ned til 15'ende desimal, tror øret vårt vil ha store problemer med å skille ut forskjeller ved andre desimal.

Forstå det den som kan...
    Det stemmer vel ikke helt Akto, et friskt øret er egentlig meget følsomt i enkelte lydfrekvenser, og er vel nettop grunnen til at man har en logaritmisk desibel skala og en nedre grenseverdi på rudt 0db. eller -12 1,000*10 W/m2

Det finnes nok målerutstyr som kan registrere energi overført som trykkbølger i luft som er enda bedre enn dette også, men å si at et øre ikke er mer følsomt enn at det kan skille forskjeller ved andre desimal det er jeg ikke enig i, det måtte være utenfor det hørbare 20-20kHz området da , men det er vel ikke så interessant i audio sammenheng av naturlige årsaker..;-)

en annen litt viktig ting i audio sammenheng er det at der en gjenskaping av lyd man prøver å oppnå, og at man nermest vil lure ørene til å tro at lyden i lytterommet er naturlig lyd fra virkeligheten hvor inspillingen fant sted. Det er derfor ikke nødvendigvis hva som er med i lydgjengivelsen , men ogs hva som ikke er med, når man lytter til et anlegg som avgjør hvordan man opfatter det.

Ørene er derfor mer enn gode nokk til å kjenne igjen virkelighetens lyd, og det er vel egentlig litt det som er problemet med Hifi eller high fidelity. ;-)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gav opp etter å ha testet "lakrissnører" mot componentkabler for 10k på projektor. Kablene skulle visstnok være noe av det beste i verden......

Dette gjaldt video - skal vel kreve mer båndbredde enn audio og dermed enda mer avslørende.

Vel jeg klarte ikke å se forskjell.....

Så nå går jeg etter termineringene (gullpletterte) nok tversnitt på ht-kabler (min 4mm2), skjerming på signalkabler. Ellers gjelder det at kabler er godt bygget, robuste.

Får heller bruke pengene der jeg hører forskjell - på cd-platene. Du får en del god musikk for 10k.....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var ett dårlig og ubruklig eksempel da det ble altfor generellt...

Men det som er ett paradox er at forskere prøver å skape absolutt vacuum, dvs 0 bar. De kommer så langt ned at de må fysisk inn med instrumenter for å fange de siste molekylene, men har altså ikke lykkes med det...enda.

Så sier de som hører store forskjeller på kabler at vitenskapen ikke har kommet langt nok.

Og så vet vi at luft i bevegelse er trykk. Overtrykk og undertrykk i forhold til 1013 mbar, som er definert som atmosfæretrykk. Alt over 0 bar er trykk. Og vi kan måle 0,000000000001 bar

Hva kan øret oppfatte av forandring? 0,00001 bar?

Jeg skulle så gjerne betalt 1000-vis av kroner for å få lov til å bytte ut en 50000,- gullkabel hos en kabelfanatiker, med en billig kabel. Noen som tror han hadde hoppet opp av stolen og lurt på hva i helvet som hadde skjedd

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig dette med psykoakustikk gitt. Jeg har ved flere anledninger fått folk til å "høre" hvor mye bedre en kabel er, i forhold til en annen. Dette bare ved å fortelle hva de skal lytte etter. Samtlige hører jo det som beskrives, og det er jo merkelig, siden byttet av kabel faktisk ikke er blitt gjort.

Jeg har selv ikke opplevd hørbare forskjeller på kablene mine over tid, men det kan jo bare være meg som har høyst "vanlige" ører (dessverre). :-?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så vet vi at luft i bevegelse er trykk. Overtrykk og undertrykk i forhold til 1013 mbar, som er definert som atmosfæretrykk. Alt over 0 bar er trykk. Og vi kan måle 0,000000000001 bar

Hva kan øret oppfatte av forandring? 0,00001 bar?

Jeg skulle så gjerne betalt 1000-vis av kroner for å få lov til å bytte ut en 50000,- gullkabel hos en kabelfanatiker, med en billig kabel. Noen som tror han hadde hoppet opp av stolen og lurt på hva i helvet som hadde skjedd
    Man har vel ikke luft eller noen gass molekuler tilstedet ved 0 bar, og da blir det vel ikke pr. deffinisjon overført energi via lydbølger heller, så jeg vet ikke om det var et så godt eksempel.

Ville egentlig ikke heller sett serlig lyst på det å ha en sånn super hørsel som hadde taklet dette, jeg hadde vel hørt tesplaten til Flaggeborg spillt 24/7 helt i fra Fetsund til Kristiansand i disse dager da er jeg redd..;-)

Er veldig enig i dine syn på kabel problematikken ellers Akto, hadde vært gøy med en sånn "uvitende" blindtest" hos en kabelfantast, det hadde nokk spilt som det aldrig hadde gjort før...;-)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om inspilling gjelder for annen slags elektrisk last?

Ved opprusting av gamle kraft og trafostasjoner blir det jo stadig kastet kobberledninger - alt fra 10-95mm2 skulle være lett å få tak i noen meter av.

Disse har jo da i en mannsalder fraktet høy strømstyrke - burde være rimelig innkjørt sånn elektrisk sett da?

Ellers har jeg jo ledninger i de fleste areal tilgjengelig på lageret ved siden av mitt kontor for eksempel 95mm2 kopper eller hvorfor ikke 150mm2 aluminium?

Dette gjelder selvfølgelig for høytalerkabler.

Nå gjelder det bare å få tak i en 3kW loddebolt og noen brukbare bannanplugger.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Artig dette med psykoakustikk gitt. Jeg har ved flere anledninger fått folk til å "høre" hvor mye bedre en kabel er, i forhold til en annen. Dette bare ved å fortelle hva de skal lytte etter. Samtlige hører jo det som beskrives, og det er jo merkelig, siden byttet av kabel faktisk ikke er blitt gjort.

Jeg har selv ikke opplevd hørbare forskjeller på kablene mine over tid, men det kan jo bare være meg som har høyst "vanlige" ører (dessverre). :-?
    Tror du langt på vei er ved kabel innspilling sakens kjerne nå Gorm ;-).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og har merket forskjell på mine PMAudio kabler etter at jeg har spilt mer og mer på dem her hjemme, er ikke den eneste heller, og det uten å ha sagt et kvekk om det........

Men man hører jo med mye mer en bare øret, det brukes jo ganske mange sanser når man sitter og lytter.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som irriterer meg mest er at det er utrolig enkelt å bevise evnt. endringer i lyden ved skifte av kabler.
    Alt du trenger er en passe bra konsert/referense mikrofon og noe som tar opp digitalt i tilvarende kvalitet. Siden høytalere/kilde og opptak ikke er endret, så vil evnt. forskjell være resultat av kabelskifte.

Og siden det er såpass enkelt, hvorfor blir ikke disse resultatene brukt som salgsargumenter av hi-end kabelprodusenter om det faktisk er hørbare forskjeller....?

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Jeg har tro på å spille inn kabler, hørte stor forskjell når jeg spilte inn de nye signalkablene jeg har, ennå jeg ikke satt i rommet å lot ørene mine vende seg til dem...
    sry mc, for at det du sier skal være troverdig så må du komme med konkrete resultater fra forskning eller nøyaktige målinger!! Hva er det så som endrer seg??!! :shock:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    .......Og siden det er såpass enkelt, hvorfor blir ikke disse resultatene brukt som salgsargumenter av hi-end kabelprodusenter om det faktisk er hørbare forskjeller....?

Fordi kabelprodusenter ikke er interessert i å bevise noe som helst (de kan jo ikke det da de ikke har noe bevis). De vil heller få folk til å lytte, og la kundens egne sanser lure han. Psykologisk trekk, sjakk matt for enkelte .

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi kabelprodusenter ikke er interessert i å bevise noe som helst (de kan jo ikke det da de ikke har noe bevis). De vil heller få folk til å lytte, og la kundens egne sanser lure han. Psykologisk trekk, sjakk matt for enkelte .
    nettopp, nettopp ;-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørers ut som at deres anlegg har store forbedringspotensialer ved kjøp av bedre og dyrere kabler :smile:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørers ut som at deres anlegg har store forbedringspotensialer ved kjøp av bedre og dyrere kabler :smile:
    Tru'ru ikke jeg har prøvd

Ingen forskjell fra signalkabel til 5000,- og min hjemmelagde coax med biltemaplugger som kostet 35,- å bygge.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tru'ru ikke jeg har prøvd

Ingen forskjell fra signalkabel til 5000,- og min hjemmelagde coax med biltemaplugger som kostet 35,- å bygge.

5000,- du må ha dyrere kabler vet du..!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså, gitt! Sier du det.

Hva bruker du sammen med PSB, NAD og Rotel da?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså, gitt! Sier du det.

Hva bruker du sammen med PSB, NAD og Rotel da?

Tulla, bruker kimber til 80,- m. ;-) Fungerer bra synes jeg, har heller ikke hørt de opp mot noe annet, men de nye signalkablene er bedre en de gammle, det klarer jeg å høre.. ;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regnet med at du kødda, men jeg har nå hørt om de som har lagt like mye $ i kabler som i forsterkere, og det er IMO galskap / idioti (stryk det som ikke passer)

Jeg bruker Supra Ply 3.4 til 66,- pr. meter

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5000,- du må ha dyrere kabler vet du..!
    Ja det er bare å ta en imaginær timepris på 5000,- /timen og bruke noen timer på å lage kabler det så blir de altså meget gode, hvis det er prisen som avgjør kvaliteten.

Tviler ikke på som knutinh bekrefter tidligere i tråden og at salg av dyre kabler er en meget lukrativ måte å tjene penger på.
    Hvis de samtidig begynner å ta seg betalt for "innkjøring" av kablene så kunden får noen kabler klar for bruk med en gang, da blir vel alle enda gladere...;-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Jeg og har merket forskjell på mine PMAudio kabler etter at jeg har spilt mer og mer på dem her hjemme, er ikke den eneste heller, og det uten å ha sagt et kvekk om det........

Men man hører jo med mye mer en bare øret, det brukes jo ganske mange sanser når man sitter og lytter.....
    Hvordan vet du med sikkerhet at det er kabelen som forandrer seg og ikke høyttalerne eller elektronikken. Har du to par kabler, dvs et par uinnspilte, som du til enhver tid sammenlikner med?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •