DAB-tuner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35

Tråd: DAB-tuner

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAB-tuner

Jeg planlegger å gå til innkjøp av en DAB-tuner eller en kombinert DAB/FM-tuner. Jeg vet at det er mange her som mener at DAB er en blindvei, men jeg tror jeg velger å prøve lykken allikevel.

Primært ønsker jeg noen råd om hvilke produkter som gir mest for pengene. I tillegg har jeg noen tilleggsspørsmål som den som måtte føle seg kallet kan svare på.

De tre tunerne som jeg har funnet som aktuelle kandidater er:

CAMBRIDGE AZUR 640T 2498,-
    PURE DRX-702ES 2998,-
    DENON TU-1800DAB 3498,-

Alle 3 er fra Hifiklubbens sortiment, finner ikke noen relevante produkter andre steder. Problemet er at Hifiklubben her jeg bor ikke får inn DAB-signal, så det er ikke så lett å vurdere produktene opp mot hverandre for meg uten å ha hørt dem. Derfor: Er det noen som har erfaring med ett eller flere av disse produktene? Er det noen som vet om noen tester som sammenligner disse? Google førte ikke frem. Leste noen reviews, men ingen som sammenlignet noen av disse, og da blir det vanskelig å konkludere.

Så noen flere spørsmål:
    Det finnes en PURE DRX-701ES, og så vidt jeg kan skjønne er den eneste forskjellen at den ikke har FM-tuner. Planen er å bruke tuneren sammen med en Yamaha RX-V650. Vil FM-tuneren i PURE-tuneren være så mye bedre enn den som sitter i forsterkeren at det er verdt å betale for? På hvilke måter er den i så fall bedre?

Det nevnes både for PURE og DENON at disse kan oppgraderes for å møte fremtidens DAB-sendinger med høyere bitrate og annet innhold. Er dette tomme ord, eller noe jeg bør ta med i vurderingen?

Noen steder står det at DAB-radio er som skapt for klassisk musikk, og at det blir veldig dynamisk og detaljert. Andre steder står det at det er her DAB faller aller mest igjennom. Hva kommer dette av? Lytter en del til klassisk, så er litt opptatt av dette spørsmålet.

Hvis det er så mange som har prøvd DAB, og funnet det ubrukelig, hvorfor finnes det INGEN brukte DAB-tunere på markedet *hrmpf*?

Takker på forhånd for alle oppklarende/opplysende svar!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoff hoff hoff....
    DAB er ut! :P
    -
    Det er vel ikke solgt så mange fler enn 15-20.000 DAB tunere på landsbasis. Det er ikke så veldig mange. Blir ikke stort på bruktmarkedet da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada jada,vet at alle her synes at dab er ut..Jeg har lyst til å prøve likevel..Men skulle gjerne hatt svar på spørsmålene mine først..

Newcomer skreddern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feil forum

Ut fra hva jeg har lest her på avforum, er ikke dette noe sted hvor man får
    informasjon/hjelp når det kommer til DAB. Det kan virke som at de fleste
    har avskrevet standarden, og at det dermed er svært få som kan noe
    om produktene som finnes på markedet.

Når det er sagt burde det finnes folk her som kan si noe om merkene du
    nevner, eller i det minste gi råd om hvilken DA-konverter man bør bruke
    (generelt).

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler meg ganske så oppegående på DAB i bil (har det i alle de tre bilene jeg normalt bruker, den ene har hatt det i over 3 år) men til hjemmebruk har jeg dessverre lite peiling. Tror det er få som har vært noe særlig borti det da de fleste får radiosignalene sine fra kabelnett eller parabol....?

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAB er ikke noe high-end medium, dermed er det lite krav til gode og dyre løsninger på analogsiden. Prøv en MATSUI DA1 , koster rundt 800 kroner og fungerer helt greit. Jeg har selv hatt en i ca ett år (kjøpte min i England).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg har CAMBRIDGE AZUR 640T.

Funker fint både på DAB og FM. Bedre lyd på FM en DAB på denne tuneren iallefall.

mvh

Erik

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAB har jo sin store svakhet nettopp innendørs. Signalforholdene er mye dårligere inne ved bruk av DAB i forhold til FM og vil variere fra rom til rom og fra bolig til bolig. Best lyd får du som nevnt tidligere ved digital parabol eller FM over kabelnettet.

For øvrig kan vel Sony ST-SDB900 trygt legges inn i listen din...

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøpte en Denon TU-1800DAB. Er veldig godt fornøyd med lyden. Ble faktisk veldig positivt overrasket over lyden på DAB. Skiftet chassiskontakt og satte på en tre pinners og bruker nå en bra Soundstring strømkabel pluss en meget bra Van den Hul The Wave signalkabel. Sitter akkurat nå å hører på NRK Jazz og er veldig fornøyd!
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig enig i at Denon TU1800 er veldig bra!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører til dem som synes at DAB har en helt utmerket lyd. At altfor mange radiokanaler sender med for lav bitrate, kan man vanskelig klandre DABteknologien for - det er vel noen gjerrige kanaleiere som står bak slike beslutninger.

DAB er helt avhengig av gode signalforhold. Hvis signalene blir for dårlige, kommer denne fryktelige DAB-blubbingen. DAB blir enda bedre hvis man tar signalene ut digitalt fra tuneren og kjører dem gjennom en god DAC før hifien overtar. Hvis man har en surroundreceiver med en god innebygget DAC, kan man sannsynligvis klare seg med en noe rimerligere DABtuner.

Har man tilgang til internett, ville jeg anbefale å prøve nettradio i stedet for DAB. Hjemme hos meg har nettradio via tre Squeezeboxer overtatt showet i mine tre stereoanlegg. Alle DAB- og FM-tunere er forlengst solgt - bortsett fra en DAB kjøkkenradio som er grei å ha.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, glem DAB, kjøp deg en internett radio, der er tusindvis av stasjoner derute, om du har tid å lete da...
    Lytter du til klassisk musikk legger du bare inn denne linken :
    mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_alltid_klassisk_l

NRK i 320 kbps, du vil ikke høre forskjell fra en cd eller sacd.....

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder ikke søke eller slå på PC'n når jeg skal høre på radio. Har mulighet for nettradio på AVC-A1HD men har ikke brukt den.
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en viss forståelse for det du sier m.h.t. å slå på PC o.s.v. Jeg er nok i en litt annen situasjon. I og med at jeg har huset fullt av fraflyttede barneværelser, har jeg innredet det ene med full data- og internettpakke som står på døgnet rundt, år ut og år inn. Koblingen til hifien er umerkelig og trådløs via tre Squeezeboxer som slår seg på automatisk når jeg slår på stereoen. Både musikk og nettradioen ligger sirlig ordnet og umiddelbart tilgjengelig i SqueezeCenter. Så enkelt at selv kona har tatt dette som en stor forbedring.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer Musashi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner det merkelig at samtlige(?) dab-tunere leveres med full analog-del. Det må etter hvert være veldig mange som har forsterkere eller receivere med brukbar innebygd dac, og som ikke har noen glede av disse kretsene.

Jeg skulle gjerne sett en høyt spesifisert tuner som var rent digital, uten fordyrende, unødvendige funksjoner. Er det forresten mange som tror at sendinger på L-band noen gang kommer igang i Norge?

Jeg vurderte å kjøpe TU-1800 men syntes den var for dyr. I tillegg var jeg fremdeles noe usikker på hva jeg mente om dab. Jeg endte opp med Argon dab-Adapter, ver det vel den het. Jeg tror Hi-Fi Klubben har sluttet å selge den nå, men når jeg kobler den digitalt til receiveren, er lyden faktisk ganske bra. Når det er sagt, synes jeg fremdeles at lyden er bedre på FM.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, glem DAB, kjøp deg en internett radio, der er tusindvis av stasjoner derute, om du har tid å lete da...
    Lytter du til klassisk musikk legger du bare inn denne linken :
    mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_alltid_klassisk_l

NRK i 320 kbps, du vil ikke høre forskjell fra en cd eller sacd.....
    Har nå sjekket ut internett radioen på Denon AVC-A1HD. Fungerer bra den.
    I følge http://www.radiodenon.com så sender NRK Klassisk i WMA 170k. Ser at mange/de fleste nettradioer ikke sender med noe høyere bitrate enn DAB. Så for meg ser det ut som den største forskjellen er utvalget i kanaler. Lydekvaliteten er omtrent lik (etter det vesle jeg har testet hittil).

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det du sier om lydkvaliteten. DAB og nettradio synes jeg låter til forveksling likt. Når vi snakker om sammenlignbare bitrater og med signalene kjørt inn på den samme DACen, er det i praksis umulig å høre forskjell. Jeg har satt 128 kbps som en slag tommelfingergrense for hva jeg synes er akseptabelt for meg - både for DAB og for nettradio.

Problemet mitt - og for ganske mange jeg kjenner - er at vi som likevel har PCen stående på døgnet rundt, og som allerede har huset fullt av bra DACer, og som allerede har lagt opp til harddiskbasert avspilling av musikk i en eller annen form - vi har ikke bruk for den ekstra boksen som heter DAB-tuner. Men har man verken separat DAC eller døgnkontinuerlig PC/internett tilgjengelig, er en DAB-tuner et helt utmerket alternativ.

Jeg har en bærbar DAB kjøkkenradio når jeg skal høre radio ellers i huset, men overveier sterkt å kjøpe meg en Squeezebox BoomBox i stedet - slik at jeg kan høre på CDsamlingen min absolutt overalt, og ikke bare radio.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt blindtester med mp2-codecen (som er den som brukes i DAB). Denne var offentlig på hifisentralen etter at mange hadde veldig sterke meninger om lydkvaliteten uten å ha hørt selv. Konklusjonen var at for populærmusikk så var de fleste forbauset over hvor vanskelig det var å skille original og komprimert lyd.

DAB er et helt greit format som gir betydelige fordeler over FM, på tross av audiofil-mimre-gjengens misforståtte innsigelser mot alt de ikke forstår. Det at DAB ikke har slått an, og at det begynner å dra på årene er imidlertid argumenter mot DAB. Hvis du ønsker DAB på hytta eller i bilen for å få mer robust mottak så synes jeg det høres fornuftig ut. Hvis du er ute etter å nyte klassisk musikk så ville jeg ha vurdert "nett-radio", siden utvalget i kanaler, bitrate og codecer taler til sistnevntes fordel.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan få 320 kB/s på internett-radio

Ser et par innlegg tilbake at det skal være mulig å få 320 kB/s på internett-radio.
    Jeg har Logitech Duet, og har ikke fått noe høyere enn 160kB/s på NRK, DR eller noe annet. Da blir lyden for dårlig til klassisk musikk. Hvordan vrir man 320 kB/s ut av nettradio?

Har en gammel FM-tuner som er ved å ta kvelden, men som stadig har bedre lyd enn den nettradio jeg får inn. Er veldig i tvil om jeg skal gå for DAB eller analog.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jesper-k
    Ser et par innlegg tilbake at det skal være mulig å få 320 kB/s på internett-radio.
    Jeg har Logitech Duet, og har ikke fått noe høyere enn 160kB/s på NRK, DR eller noe annet. Da blir lyden for dårlig til klassisk musikk. Hvordan vrir man 320 kB/s ut av nettradio?

Har en gammel FM-tuner som er ved å ta kvelden, men som stadig har bedre lyd enn den nettradio jeg får inn. Er veldig i tvil om jeg skal gå for DAB eller analog.
    Hvis du søker opp stasjonen via SqueezeCenter - eller hva det nå heter etter den siste oppgraderingen - får du sjelden bedre enn 160 kbps. Men du kan legge inn URL'en til de enkelte stasjonene under "tune in URL" - f.eks. har NRK Alltid Klassisk i 320 kbps URL: mms://mms-icanal-live.online.no/nrk_radio_alltid_klassisk_l (det er det jeg har lagt inn hos meg).

Deretter lagrer du dette på vanlig måte.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •