DAB-tuner - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35

Tråd: DAB-tuner

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hvis du søker opp stasjonen via SqueezeCenter - eller hva det nå heter etter den siste oppgraderingen - får du sjelden bedre enn 160 kbps. Men du kan legge inn URL'en til de enkelte stasjonene under "tune in URL" - f.eks. har NRK Alltid Klassisk i 320 kbps URL: mms://mms-icanal-live.online.no/nrk_radio_alltid_klassisk_l (det er det jeg har lagt inn hos meg).

Deretter lagrer du dette på vanlig måte.
    Jøss! Det er snadder. Tusen takk.
    Hvordan finner du URL'ene? Vil gjerne ha tak i NRK 1 og 2 også

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle gjerne vite litt mer om URL'ene selv, jeg. Noen finner man på radiokanalenes hjemmesider - men de få jeg har prøvd meg på, har jeg fått via jungeltelegrafen eller ved å følge med litt på typiske hifi-nettsteder som AV-Forum, Hifisentralen o.l.

Her har du noen: Squeezebox & Transporters` Venner!

Blar du litt nedover, finner du flere.

M.h.t. NRK P1 og P2, tror jeg ikke de sender på mer enn 160 kbps uansett. Jeg har prøvd å lete på NRK's hjemmesider, men har aldri funnet noe høyere enn 160 kbps for disse kanalene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAB er noe jeg forsøkte å benytte meg av da jeg har veldig dårlig FM dekning der hvor jeg bor. Jeg bor i en kjellerleilighet med noen fjell rundt. Jeg gikk faktisk innom Elkjøp og spurte i forretningen om de kunne hoste opp en DAB radio av skikkelig kvalitet. Jeg måtte ut med 2000 kr ca for en Pure Evoke Flow DAB / Internettradio. Den har naturligvis FM også og sammenlikner jeg FM med DAB så er det som dag og natt. DAB 160 kbps er langt å foretrekke over FM sin lille bakgrunnsskurr der jeg bor. Jeg er strålende fornøyd. Dessuten lagrer den jo fint linker til podcast sendinger jeg "abbonerer" på. Pleier å høre på enkelte radioprogrammer av NRK jeg aldri får hørt på fordi jeg aldri er hjemme da eller våken etc. Disse er det bare å velge i hvilken dato du vil høre for så streamer den i løpet av 5-10 sekunder i krystallklart format (så klart du får lyden fra den, er ikke akkurat HiFI men klart det beste jeg har hørt av kjøkkenradioer).

Pure Evoke Flow anbefales til alle som vil ha en fin dab tuner. Du kan koble den til forsterker også dersom det er ønskelig! : )

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jeg skulle gjerne vite litt mer om URL'ene selv, jeg. Noen finner man på radiokanalenes hjemmesider - men de få jeg har prøvd meg på, har jeg fått via jungeltelegrafen eller ved å følge med litt på typiske hifi-nettsteder som AV-Forum, Hifisentralen o.l.

Her har du noen: Squeezebox & Transporters` Venner!

Blar du litt nedover, finner du flere.

M.h.t. NRK P1 og P2, tror jeg ikke de sender på mer enn 160 kbps uansett. Jeg har prøvd å lete på NRK's hjemmesider, men har aldri funnet noe høyere enn 160 kbps for disse kanalene.
    Synd at NRK 2 ikke finnes høyere enn 160 kB/s, men vi kan da håpe det kommer.
    Jeg fant en spilleliste til Squeezecenter med norske radiokanaler et sted i denne tråd. Har redigert spillelisten, så det er URL'er med høy hastighet som ligger inne. Da er det ved å være brukbart.

Takker for tipsene

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK 2 er en Tvkanal, og NRK P2 er sikkert radiokanalen du tenker på : )

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ville heller kjøpt meg en Grundig DTR 8720 dekoder-boks til det nye Riks-TV bakkenettet - der er det mange radiokanaler inkl. jazz og klassisk - og lyden er meget god via de analoge utgangene. Den kan brukes som en vanlig tuner i anlegget.

Her benyttes HE-AAC lydsystem - et mye bedre og moderne sammenlignet med mp2/DAB. Som nevnt annet sted fremhever systemet dynamisk kontrast i mellomtone-området, litt som en gammel rør-radio, slik at stemmer blir spesielt tydelige og vel-artikulerte. En fryd å høre på. Kan love at mp2 minner ikke mye om en gammel rørradio, ha-ha.

Har skrevet litt her om bakkenettet og mine erfaringer:
    http://avforum.no/forum/vintage-audi...fm-bandet.html

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Jeg ville heller kjøpt meg en Grundig DTR 8720 dekoder-boks til det nye Riks-TV bakkenettet - der er det mange radiokanaler inkl. jazz og klassisk - og lyden er meget god via de analoge utgangene. Den kan brukes som en vanlig tuner i anlegget.
    Sir du det. Det er interessant. Jeg forsøkte en sammenligning mellom FM-tuner og bakknett-tuner for et års tid siden, da jeg fikk bakkenett, men hadde for dårlig signal i stuen hvor stereoen står.

Jeg har ikke TV-skjerm hvor stereoen står, så da må bakkenett-tuneren betjenes i blinde. Går det greit, eller du har måske stereo og TV i samme rom?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jesper-k

Jeg har ikke TV-skjerm hvor stereoen står, så da må bakkenett-tuneren betjenes i blinde. Går det greit, eller du har måske stereo og TV i samme rom?

Det går sånn noenlunde siden dekoderen har en ekstra grønn LED på når man hører på radiokanalene. Så vet man at man er der.

Men jeg kjøpte noen miniatyr LED-TV'er fra Conrad i Tyskland. Utmerket som display.

Så nå kan jeg høre NRK Klassisk igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denon TU-1800DAB

Sitter og overveier en Denon TU-1800DAB (som nå er oppe i 4000,- på HFK). Og jeg lurer på:

Er det helt lisensfritt med radio nå? Har ikke TV og vil ikke betale flere tusen i året for å høre litt radio av og til.

Når man bor i en murblokk i Oslo, vil man kunne få inn f.eks NRK Jazz med antennen som følger med fra midten av leiligheten? Har ingen antenne i veggen.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rosinante
    Sitter og overveier en Denon TU-1800DAB (som nå er oppe i 4000,- på HFK). Og jeg lurer på:

Er det helt lisensfritt med radio nå? Har ikke TV og vil ikke betale flere tusen i året for å høre litt radio av og til.

Når man bor i en murblokk i Oslo, vil man kunne få inn f.eks NRK Jazz med antennen som følger med fra midten av leiligheten? Har ingen antenne i veggen.
    Ja, det er helt lisensfritt med radio nå.

Verre med antenne i murblokk. Det kan gå bra med den antennen som følger med. En dipolantenne pluss en antennekabel av noe lengde kan imidlertid redde showet. Antennen kan i så tilfelle plasseres i nærheten av et vindu - kledelig usynlig bak gardinene.

Hos meg var det veldig følsomt da jeg hade DAB-tuner. Noen cm fra eller til - et mareritt hver gang kona insisterte på å støvsuge der antennen befant seg - var helt avgjørende. Du burde prøve å få deg en DAB-tuner på hjemlån - evt. en liten kjøkkenradio - slik at du kan teste signalkvaliteten. Selv på min DAB kjøkkenradio kan man lese av signalstyrken - på en skala fra 0 til 100 bør det ligge på rundt 90 for at man skal unngå den fryktede DAB-blubbingen. På kjøkkenet har jeg 92-95 på skalaen - i stuen ligger jeg på 60-70 - det er bare en 5-6-7 meter unna.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Dette med å teste først er en aldeles utmerket idé! Jeg tenker vi satser på det.

En ting til...

Jeg leser en del skeptiske tanker angående DAB som system. Det er greit nok, men er det slik å forstå at det finnes konkrete planer om å droppe standarden i Norge i nærmeste fremtid? Har ikke noen kunnskap om dette selv. Ville være dumt å kjøpe en dyr tuner som ble verdiløs etter kort tid.

Kjøpte forøvrig en Onkyo CD-tuner til min gamle mor til Jul, og ble temmelig positivt overrasket over lydkvaliteten i forhold til hva jeg har fått inntrykk av på hennes to tidligere DAB-radioer. Så jeg tror nok det går an å få temmelig OK lyd under de rette forholdene.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fulgt litt med i diskusjonene rundt DAB og DAB+, og har inntrykk av at Norge kommer til å holde seg til den gamle DAB-standarden. Det er det "alle" sier - men ikke ta meg til inntekt for at det blir slik. Når det gjelder slike teknologiske strømninger, spiller det sjelden noen avgjørende rolle hva "alle" sier - teknologien har det med å få det som den vil til slutt. Så spørs det om DAB+ er det rette å satse på - før eller senere kommer det noe som er enda bedre. Kanskje før - den teknologiske utviklingen på digitalområdet går uvant fort for mange.

Det antas - men igjen: ikke ta meg til inntekt for at det blir slik - at fremtidens tunere kommer med hele pakken av mottagerteknologi innebygget. Klare til å ta i mot både DAB og DAB+. Det presser seg nok frem - særlig m.h.t. bilradio. Tenk på hvilke problemer vi ellers vil få når vi kjører over gransen til Sverige. Med DAB-radio i bilen blir det ganske stille - i og med at Sverige satser på DAB+. Og tilsvarende for svensker som forviller seg til Norge.

Jeg solgte unna alt som heter tunere - både DAB og FM - i fjor, og kjører nå utelukkende nettradio via PC og Squeezebox i mine tre stereoanlegg. Nettradio er jo et alternativ til en dyr DAB-tuner til 4.000 kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uten PC

Men hva vil dere anbefale om jeg ikke ønsker å la alt av radio gå via en PC, jeg ser helst for meg å ha en løs enhet sammen med anlegget. Aller helst ville jeg hatt en i samme stil (Bredde=43.5cm)
    Hvem selger slikt?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NokiaNokia
    Men hva vil dere anbefale om jeg ikke ønsker å la alt av radio gå via en PC, jeg ser helst for meg å ha en løs enhet sammen med anlegget. Aller helst ville jeg hatt en i samme stil (Bredde=43.5cm)
    Hvem selger slikt?
    De fleste hi-fi-produsenter lager tunere med FM og DAB-radio (mange også med DAB+) i vanlig 43-centimeters kabinett. Selges der disse merkene vanligvis selges, typisk til priser rundt 4.000 kroner.

Noen har også Internett-radio og mulighet til streaming; f.eks. daske Tangent, som i Norge selges av en mindre forhandler jeg ikke husker navnet på.

Siden teknologien endrer seg på dette området, vil jeg anbefale en radio som støtter både DAB og DAB+, og evt kan oppgraderes senere.

Internett-radio er på barnestadiet ennå, og få stasjoner sender med akseptabel lydkvalitet etter mine ører. Men kjøper man først en radio til flere tusen kroner, er det jo greit å få med også denne muligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Marantz ST 7001 DAB tuner

Hei!
    Jeg har hatt både Pure. og Denon DAB tuner, men har nå en Marantz ST 7001 DAB.
    Marantzen er overlegen i lyd, signalstyrke og brukerkvalitet (fjernkontroll og innstilling)

VM

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •