Dolby Digital downmixing til 2.0

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dolby Digital downmixing til 2.0

Hei!
    Har hatt et par tråder relatert til dette tidligere, men trenger en avklaring, gjerne fra andre i samme situasjon. Har nå et rent stereoppsett, med Harman/Kardon DVD22 og HK970, som jeg bruker også til film. Prøvde i dag med Ringenes Herre, Atter En Konge, som har både 5.1- og 2.0-spor. På mitt oppsett er stor forskjell på disse to. På 5.1-sporet høres det rett og slett ut som om jeg bare får frontkanallyden, ingen senter, og ingen sub. Lyden er svak og fjern, i forhold til 2.0-sporet, som til sammenlikning høres fullkomment ut, med alle elementer.

Betyr dette rett og slett at dowmixingen ikke fungerer som den skal? Skal ikke alle 5 kanalene (altså minus LFE) mikses om til 2.0? Må jeg kassere HK970-en, og investere i surroundreceiver??

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kommer an på hvordan du har koblet til spilleren din. Mange DVD-spillere har to sett med tilkoblinger - 1 sett stereo og 1 sett 5.1. Du bør koble til med stereokoblingen.

Jeg tror forøvrig at du får best resultat ved å velge DD2.0 sporet på filmen. Det ligger somregel et ferdigmikset stereospor på DVD-plater. Da slipper en i så fall en ekstra nedmiksing av 5.1. Det er ikke godt å si med hvilken kvalitet spilleren din gjør dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, min H/K-spiller har bare stereo analog ut, ikke 5.1 De spillerene som har 5.1 har vel gjerne også mulighet til å justere høyttaleroppsettet i menyen, slik at man f.eks. kan rute alle kanalene til frontene?

Dersom alle DVD-er hadde 2.0-spor, hadde alt vært greit. Problemet er at det er veldig mange som bare har 5.1, samt DTS.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt problemer med å få sett filmer med headset pga dette.

Jeg MÅ velge 2.0 for å få vanlig stereo på filmer, selv om jeg tapper signalet fra scartpluggen på dvd-spilleren til hodetelefonampen så får jeg L og R fra 5.1 signalet.
    Ganske irriterende når jeg har lyst til å høre lyden på filmen når jeg tar på meg trådløst headset og går ut på verandaen eller ut på kjøkkenet 8)
    Når jeg skal se film seint uten å vekke resten av familien så går det jo som regel greit for da kan jeg velge 2.0 lyd, men når jeg ser en film i 5.1 og har lyst til å ta en røyk på verandaen så hadde det vært kult å kunne hørt vanlig stereo-tracket til filmen...
    Har pioneer 646A

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •