TECHNICS det glemte merket ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TECHNICS det glemte merket ?

Har i lengre tid lurt på hvorfor det er så få som har Technics utstyr ? Virker ikke som om det er mange av avforum`s brukere favoritt-merke Har sett på nettet at det er en del brukt Technics utstyr til salgs ( både recivere,cd-spillere og stereo forsterkere) Husker at gamlingen for lenge siden hadde en Technics forsterker som han skrøt grenseløst av. Det virker ikke som om Technics lager særlig mye nytt utstyr heller. Er det noen som sitter på noe Technics som vet litt mer om dette emnet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Technics lagar vel framleis forsterkarar? Huskar iallfall at dei laga eit par forsterkarar for 3-4 år sidan. Sit på ymse technics-utstyr. Blant anna ein forsterkar, ein cd-spelar. to kassettspelarar og eit par høgtalarar. Alt er frå tidleg 90-tal, men verkar framleis.

Technics og Panasonic er vel( har vore eit samarbeid mellom.

Newcomer KimGD sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv merket at Technics receivere, dvd-spillere etc. har vært en del lite av i det siste. Ser ut som Panasonic stort sett har tatt over den delen. Fattern kjøpte en Technics SA-DA8 receiver for ca. 2år siden eller noe slikt, og det var i den tiden jeg selv ikke viste hva jeg skulle gå for av Technics eller Panasonic, selv om dem begger stammer fra Matsushita Electric. Er ikke sikker om det jeg sier er rett, men etter mine meninger og slikt jeg har sett det, så satser Matsushita Electric mer på Panasonic i lyd og bilde, og Technics har den delen med mixere eller slikt "DJ utstyr".
    Er ikke sikkert jeg har rett her, så vennligst rett meg her!

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Essemm
    Technics og Panasonic er vel( har vore eit samarbeid mellom.

Matsushita er morselskapet som eier både Panasonic og Technics (samt National og Quasar som selges i østen).

På 80- og 90-tallet var Panasonic primært for bilde og rimelige lyd løsninger, og Technics for komponent stereo (forsterkere, receivere, kassettspillere, cd-spillere etc.) og musikkinstrumenter.
    Panasonic Norge markedsførte begge deler i Norge, og Technics var relativt store.

I dag er det ikke mye igjen av Technics i Norge.
    Panasonic Norge markesfører kun en del platespillere og noe DJ utstyr under Technics navn.

Det er vel derfor så mange ikke har det som sitt favorittmerke, da det ikke selges Technics AV komponenter lengre.

Jeg har gode minner om Technics.
    På slutten av 80-tallet jobbet jeg i radio & TV avdelingen på et varehus i Trondheim. Der solgte vi mye Panasonic og Technics.
    Det gikk mye i technics sine platespillere og cd-spillere, samt en del forsterkere/receivere og kassettspillere.
    Det var den gangen alle skulle ha store stereo rack i stua, med forsterker, tuner, dobbel kassettspiller, cd-spiller, platespiller og ikke minst en grafisk equalizer. Toppet med noen svære høytalere :-))

Roger S.
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Technics

Jeg har faktisk et komplett stereoanlegg (-Høyttalere) fra Technics. Int. forsterker, cd spiller, kasettspiller og radio. Forsterkeren er for tiden ikke brukbar da høyttalerterminalene har røket. De var av typen dytt inn ledningen og vri en kvart tørn. De var faktiskt helt fine til ringeklokkeledning eller til nød 1,5 kvadrat lampettledning. Men mine første HiFi kabler fra Supra - De ble for tykke og terminalene røyk.

Cd spilleren spilte cd plater, men den raklet og bråket. For ikke å snakke om når en åpnet og lukket skuffen.

Kasettspilleren var faktisk ganske bra. Den benyttet støydempingssystemet fra DBX som etter min mening var mye bedre en Dolby sitt. Noen mente at det gav pumpeefekter, men det syntes aldri jeg var noe problem. Problemet var at nesten ingen andre brukte dette systemet.

Radioen var faktisk meget god, men hva hjelper det. Snart blir den helt ubrukbar til norske stasjoner. Men mottakeren er god, så del vil være mulig å lytte på "søta bror" siden de ikke skal bygge ut DAB mer.

Som du kanskje forstår, det som var best fra Technics er det jeg har minst bruk for........

Trist men leit.

Kanskje det er derfor en ikke finner så mye fra Technics i dag?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker som panasonic eier technics no. technics.com gir panasonic.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Technics ble faset ut i Norge til fordel for Panasonic navnet.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en technics effektforsterker jeg

Liten men tung, gir vel mellom 70 og 100 wpc, helt grei lyd...
    Brukte den til PC anlegget tidligere, nå har jeg ikke noe PC anlegg lenger så den er arbeidsledig for tiden..
    Kjøpte den brukt for "ingenting" for endel år siden.

A

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par Technics SB-M500M2 gulvstående høytalere.

De kom best ut i test i stort sett alle Hifi-blader i 1998-99. Dette medførte at jeg måtte vente 4 måneder før jeg fikk mine - de var slutsolgt i hele Europa.

Kjempefine høytalere - pene saker med god lyd.

I dag fungerer de som gulvstativ for mine Infinity Kappa 200 bakhøytalere.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Technics og døden i EU

Matsushita Electric Industrial Co. ble grunnlagt i 1918, og hadde i år 2000 hele 290000 ansatte på verdensbasis. I konglomoratet finnes bl.a. merkene Panasonic, JVC og Technics.

Matsushita Electric er forøvrig verdens største batteriprodusent.

For noen få år tilbake bestemte moderselskapet i Japan at Technics skulle droppes i Europa til fordel for Panasonic-merket. Det finnes ytterst få produkter igjen i dag som man kan få kjøpt nye, men, så vidt jeg vet, markedsføres ikke disse lenger av Panasonic Norge. Som noen har påpekt begrenser Technics-sortimentet seg til noen få platespillere, et par hodetelefoner og annet "småtteri" til DJ-bruk, fordi Technics fortsatt har et "navn" innen denne bransjen.

Technics har et godt renommé på kontinentet, særlig i Tyskland, og i tyske Panasonic-kataloger har jeg sett så sent som i 2004-2005 avbildet separate for-og effektforsterker-løsninger med Technics-logoen (bl.a. SU-C3000, med batteridrift).

Det er synd at Technics er i ferd med å gå over i historien på det europeiske markedet. Mange av merkets produkter var i fremste rekke helt fram til ca. år 2000, da "nedtellingen" begynte og videreutviklingen av produktrekken mer eller mindre opphørte for Europas vedkommende.

Med hilsen 777

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har et par technics høytallere av eldre årgang. har hatt både cerwin dc12, dali concept 6 på forsterkeren å jeg vil si at de gamle technicsene slår de nå grenseløst i støvlene. ikke mye bass i de pga de er beregnet på klassisk musikk å har helt flate element, men for en sykt klar å fin lyd!

gruer meg til de skal byttes ut :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Technics SL-1210/1200 er industristandard for DJer og har vært det så langt tilbake man gidder å huske, lever fremdeles i beste velgående og utvikles sakte men sikkert fremdeles. På det området er merkenavnet så etablert at å skifte det ut ville være det samme som om McDonalds skulle ha skiftet navn. Kommer ikke til å skje.
    Technics lager også meget gode headset og mixere til DJ-bruk, så selv om de har et begrenset produktsortiment skal de ikke kimses av av den grunn

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg trur at Technics er litt mer sånn "for alle i familjen" merke, som kan stå i stua, akuratt som Sony, Panasonic, JVC. Jeg veit at Technics lagde en del bra før på 70-80tallet, men trur ikke at det nye audio utstyret dems er så bra.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B
    jeg trur at Technics er litt mer sånn "for alle i familjen" merke, som kan stå i stua, akuratt som Sony, Panasonic, JVC. Jeg veit at Technics lagde en del bra før på 70-80tallet, men trur ikke at det nye audio utstyret dems er så bra.
    Det finnes noen monstere av effektforsterkere fra 70 og 80 tallet som er meget ettertraktet den dag idag. Disse var aldri i salg i norge tror jeg, men jeg har sett noen på tyske nettsider, ganske tøffe og sikkert bra nok kvalitet. Snakker om 300wpc og 30kg+ da :-D

De nyere forsterkersettene tror jeg det ikke er så mye å snakke om, recieverne og div annet av nyere dato ser billig ut, har ikke hørt på dem så det er fullt mulig at de kan overraske..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testa for moroskuld ein Technicsfrå tidleg åtti eller seint nittital på høgtalarane mine i dag. Spelte heilt forferdlig. Hadde ikkje kontroll over bassen og diskanten var nesten udetaljert og lav. Trur den skal vere rundt 50w pr kanal.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en frem fra glemselen tråd. Nesten 6 år gammel faktisk.

Technics har vel fortsatt de ultemate dj platespillerene, der mange sverger til Technics sl 1210MKII. Når vi først har vekket denne trden til live, er det noen som kjenner til hvirdan denne platespilleren står seg idag som spiller til hifi-en. man får tak på den brukt for ca 2000kr om man er våken,
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •