God lyd fra MP3?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question God lyd fra MP3?

Hei,

Er helt ny her, men prøver meg med et spørsmål likevel.

Er det mulig å få overført god lyd fra min kjære Mac til forsterkeren? Håper jeg ikke får alt for mange overbærende sukk fra entusiaster nå..

Litt om utstyret: Rimelig Nad forsterker og CD-spiller, B&W 601 høyttalerpar. Ikke all verden, men spiller tross alt ok. Macen er en helt standard Ibook av nyere dato.

Jeg kjøper egentlig ikke argumentet om at filformatet reduserer kvaliteten veldig mye. Jeg bruker Stort sett 192/320 kbps AAC eller MP3. Hvis jeg kjører disse via standard (billig) kabel fra lydutgangen på macen blir lyden veldig innelukket. EQ-justering hjelper litt, men det er tross alt bare brannslukking. Hvis jeg derimot brenner filene over til en lyd-cd og legger disse i cd-spilleren har jeg vanskelig å høre forskjell på original cd og brent-via-AAC-cd.

En god måte å beskrive lydforskjellen er å sammenligne språkføringen til våre venner fra Danmark med en syngende dialekt fra Vestlandet... Detaljene forsvinner og lydbildet blir mindre. Spesielt bassen blir så udefinert at en skulle tro den kom fra en billig sub fra Elkjøp.

Jeg tror problemet ligger i kabel og lydutgang på macen. Vil det hjelpe å kjøpe en Apple Airport Express og overføre lyden videre med tilhørende spesialkabler fra Monster? Noen som har erfaringer?

På forhånd takk!

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags lydkort bruker du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Hva slags lydkort bruker du?
    Si det.. Apple spesifiserer ikke lydkort, så da regner jeg med det er integrert i hovedkortet. Hovedkortet i en Ibook er forresten heller ikke spesifisert. Med andre ord: Jeg aner ikke!

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan jeg ikke uttale meg om Mac da jeg kun kjenner til PC.. Men det er kjent at innebygde lydkort i hovedkortet ikke er en bra løsning. Har selv erfart det. Og ett lydkort med bra kvalitet for å kun kjøre stereo koster ikke mange kronene..

Har du mulighet å koble inn optisk eller coaxial fremfor minijack er det også en fordel

EDIT:Ibook :neutral: så ble jeg mye mere usikker angående muligheter for å bytte ut slik man gjør på en vanlig stasjonær pc

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ekstern

det er vel mulig å bruke et eksternt lydkort..

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klovnikamp
    det er vel mulig å bruke et eksternt lydkort..
    Som dette f.eks. Har ikke erfaring med eksterne lydkort, men mener at de gjør jobben greit...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •