Nytt eksternt (USB/FireWire) lydkort (2-kanalers) til PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt eksternt (USB/FireWire) lydkort (2-kanalers) til PC

Jeg har en laptop med et lydkort som ikke er så mye å skryte av. Tilkoplingene til det er plassert i front, og det er ikke så praktisk når den er koplet til på skrivebordet hjemme. Kvaliteten på analog-utgangene er helder ikke så bra som de burde være. Derfor tenkte jeg å kjøpe et nytt, eksternt kvalitetslydkort. Det skal brukes til å spille av musikk (som er lagret i et tapsfritt format, FLAC/ALAC) på et middels godt Hi-Fi-anlegg. Det har aldri forekommet at jeg har satt meg ned forran datamaskinen og sett på film eller brukt den til å spille av surround-materiale. Derfor trenger jeg kun 2 kanaler, og gjerne en linje/mic-inngang , men det er å anse som bonus. Eneste krav til tilkoplinger er lydutgang i stereo (så klart).

Jeg har sett på det nye eksterne lydkortet til Silverstone (Lydkort - Silverstone Ensemble EB01 - Finn beste pris hos Prisguide.no), men har ikke lest noen omtaler av det så det er bare et skudd i blinde. Er som sagt på jakt etter flere kandidater.

Jeg har også sett veldig mye på lydkort beregnet til hjemmestudio, særskilt ESI WaveTerminal U24 og Edirol UA-25, og om det er noen som har erfaringer med disse så er det bare å si ifra. Driver ikke med musikkproduksjon, men det kan hende at jeg av og til kopler til en mikrofon for å ta opp noen kommentarer til å legge på en film.

Lurer også på on hvordan disse studio-kortene vil fungere sammen med mitt hi-fi anlegg. Vil det være forhold ved disse lydkortene som vil være en ulempe for meg? Er hjemmestudio-lydkort bygget opp på en annen nåte en det som er ideelt for et Hi-Fi anlegg? Som dere skjønner vil jeg ha kvalitet, og betaler gjerne for det. Med kvalitet mener jeg både byggekvalitet og kvalitet på luden som kommer ut av det. Kjøper ikke en boks i plastikk, uansett hvor fint den spiller.

Grensesnittet bør helst være USB, men FireWire kan også godtas. Max. pris er kr. 2500-3000 kr. På forhånd takk.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med en kvalitetsdac isteden. optisk eller usb.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen konkrete forslag tilprodukter? Er åpen for alt selv om jeg har noen små innvendinger mot forslaget:

Det blir egentlig litt problematisk å bruke en DAC, siden de eneste lydutgangene på laptopen er i front av maskinen, og mesteparten av tiden er den "fast installert" hjemme på skrivebordet. Hvis jeg da skal ha en kabel ut av maskinen i front blir det veldig upraktisk og stygt. Nå har jeg skyflet alle kablene bak maskinen, og det eneste som er koplet til er strøm og én USB-kabel, som går til en USB-hub bak pulten. I denne kan jeg da kople til et USB-lydkort, og få gjemt alle kablene.

Vet noen hvordan resultatet blir hvis jeg bruket et "studio-kort" mot et HiFi-anlegg?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et UA-25, men har dessverre ikke fått koblet det opp mot anlegget ennå, må møblere ferdig, og finne ut hvor lange kabler jeg må strekke. Kommer til å bruke analog tilkobling, da det ikke er flere optiske innganger på receiveren (trodde jeg hadde to, men så viste den ene seg å være tape out). Har testet den på noen rimelig PC-høyttalere, opp mot lydkortet i laptopen, og selv her merket man betydelig forskjell. UA-25 gjør også en bedre jobb som hodetelefonforsterker enn min Arcam AVR200.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke, men med mindre noen kan avkrefte det ser det ut som om det er laget i plast... Var egentlig ikke så hypp på det... Vil helst ha kvalitet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mhm. at produsenten setter av en større sum av budsjettet til børsta aluminium er virkelig et kvalitetstempel

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke at jeg på død og liv vil ha aluminium, men jeg vil gjerne ha noe som det er litt kvalitet over. Hvis vi ser på M-Audio Fast Trck Pro ser det ut som om det er laget i plastik, men jeg får et helt annet inntrykk av det enn det som ble foreslått av lenger oppe. Håper dere forstår meg.

Akkurat nå heller jeg veldig mot enten Edirol UA-25 eller M-Audio Fast-Track Pro.

Det jeg hadde håpet å få noen innspill på var om det er noen ulemper forbundet med å kople disse studio-kortene til et Hi-Fi anlegg. Det vil jeg gjerne få avklart før jeg kjøper...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •