Er det noe vits i å bi-ampe - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå begynner jeg å stusse..

I utgangspunktet er å biampe, å kjøre to forsterkere på ett sett høyttalere, og dermed få mer effekt.

Her virker det som om mange tror de kan bruke A og B utgangene på sin receiver og dermed få effekten X2 og det stemmer overhode ikke.

Så trådstarter; Forklar oss hva du vil vite er du snill!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Nå begynner jeg å stusse..

I utgangspunktet er å biampe, å kjøre to forsterkere på ett sett høyttalere, og dermed få mer effekt.

Her virker det som om mange tror de kan bruke A og B utgangene på sin receiver og dermed få effekten X2 og det stemmer overhode ikke.

Så trådstarter; Forklar oss hva du vil vite er du snill!
    Dette har vel trådstarter forklart greit.Dette har ikke noe med A og B utgangene å gjøre.Han vil bruke de 2 ekstra forsterkerne til surround back til å biampe frontene siden disse forsterkerne kan konfigureres slik.Utrolig mye spørsmål angående dette på forumet nå.
    Der virker nesten som endel ikke skiller mellom strømforsyning og forsterkningen i en forsterker.Noen mener til og med at for å biampe må du ha forskjellig strømforsyning,og separat kabinett.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..selfølgelig ikke..du får jo ikke noe mere effekt tilført høytallerelementene en annen ting er att detter er biwiring. men derimot biamping hvor du bruker 2 stk forsterkere og 2 stk høytallerkabler..du kan få en meget god effekt av og biwiiring, men da er jeg styggelig redd for att du må opp i en klasse som koster mye svette og for den saks skyld flesk..

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagde en dårlig illustrasjon på dette ved et tidligere tilfelle.
    http://public.snile.net/mics/b-wire-b-ampe.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Jeg lagde en dårlig illustrasjon på dette ved et tidligere tilfelle.
    http://public.snile.net/mics/b-wire-b-ampe.jpg

rått bilde:-)

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

har koblet mine to ledige kanaler på min marantz sr9600 til mine klipsch rf-7 i tillegg til frontkanalene og jeg hører tydelig forskjell

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grattis..blir forsterkeren vamere nå da

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    har koblet mine to ledige kanaler på min marantz sr9600 til mine klipsch rf-7 i tillegg til frontkanalene og jeg hører tydelig forskjell
    RF7?? Jeg klarer ikke å dy meg...SEPARAT EFFEKTFORSTERKER!!!

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nå tro at en SR9600 klarer å drive de relativt bra for å si det slik. Men blir det full guffe fra alle kanaler kan det bli litt lite ,men til normalt bruk tror jeg man kommer langt med en SR9600. Den har tross alt en MSRP på 3500 USD.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bi......

Bi amping som det spørres om her krever at både forsterker og høytaler ar laget for dette, men Biwiring har det noe spessielt for seg? en biwire kabel av samme merke og prisklasse vil det løfte lydkvaliteten?

for med mindre jeg kjøper et sett Midgard blokker til så kan jeg ikke biampe, men høytaleren har to sett tilkoblings punkter så biwire kunne jeg få til om det er noen vits.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg har en Denon AVR-2106 koblet på et par Dali Ikon 6 med Omni 3 kabler. Denon forsterkeren har mulighet for bi-amping, og det samme har høytalerne. Mitt spørsmål er om bi-amping vil gi noe hørbar forskjell. Er litt nysgjerrrig på dette fordi et ekstra sett med Omni 3 kabler koster 1300,- kr og jeg vil dermed ikke gjøre et unyttig bomkjøp.
    Kablene er jeg forøvrig veldig fornøyd med og de anbefales på det sterkeste til andre!
    Tror du mener Bi-wiring her ja... Nei, det har ingen vist effekt. Kansje en smule placebo, men lite annet. 8)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bi amping

det ble vel gjort klart tidligere at det var biamping og ikke wiring det dreide seg om i utgangspunktet og at det med fordel kunne biampes! dog med diskutabel ytelsesøkning.

jeg derimot ønsket å vite om biwiring var noe a satse på i forhold til en vanlig kabel.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    det ble vel gjort klart tidligere at det var biamping og ikke wiring det dreide seg om i utgangspunktet og at det med fordel kunne biampes! dog med diskutabel ytelsesøkning.

jeg derimot ønsket å vite om biwiring var noe a satse på i forhold til en vanlig kabel.
    Bi-wiring ville kansje ikke være så dumt hvis du ville bruke en kabel for de lave frekvensene (kobber f.eks.) og en kabel til de høyere frekvenser (sølv e.l.). Men da ville jeg heller invistert i et aktivt delefilter som du bruker i stede for delefilteret på høyttaleren, og ha sølvkabler og kobberkabler fra den og rett på elementene. (Si fra vis jeg er helt på jorde, er veldig trett :???: )

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kanskje det.

vet ikke noe om slikt selv men vet heller ikke om jeg er ivrig på å bruke mye tid å krefter på å biwire om det ikke har mye for seg.
    hadde tenkt å gjøre dette på et par nye Cerwin Vega cls-215 fra en midgard oberon 6.1 men å gå til annskaffelse av et separat delfilter, da skal det bli vesentlig bedre om jeg skal koste på noe slikt.

har forøvrig også sett på TL omni3 hvis jeg ikke biwirer eller en Omni 2 dersom det er noe å tjene på biwire.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfaringer tilsier at det HAR effekt å bi-ampe selv på en "enkel" reciver. Har målt at lydtykket øket på samme volum (0 dB) fikk ca 2-3 dB+. Kontollen ble også bedre særlig i bassområde.
    Når jeg biampet begynte displayet å blinke ved maks pådrag, det gjorde det ikke før bi-amping... Trenger ikke noe særlige kabler på bassdelen ved biamping gode(f.eks biltema) 4 mm2 kabler er nok. Kjører selv enkle 1.5mm2.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teorien bak bi-wirering er vel at når du spiller høyt og bass elementene trekker mye strøm, så blir det noe effekttap i kabelen, dette kan gå ut over mellomtone/diskant, og derfor skal det være fordelaktig å bi-wire.
    Om det virker må du ikke spørre meg om, har ikke prøvd.

Bi-amping:
    Det har så ABSOLUTT noe for seg.
    Selv om alle kanalene trekker fra samme strømforsyning, så er ikke strømforsyningen så underdimensjonert at den ikke klarer levere strøm til alle.
    Dessuten, musikk er ikke kontinuerlig, det er svinginger, slik at kondensatorene lader seg opp i den delen av kurven det trekkes lite strøm.

Men at den kan "tømmes" når alle kanalene er i bruk og du spiller for fulle mugger er klart.

Tillegg:
    Ser enkelte begynner å blande inn delefilter i dette, det er da strengt tatt ikke nødvendig så lenge høyttalerene er klargjort for bi-wire/amp. Det er jo bare aktuelt ved aktivt delefilter før forsterkerene, og så fjerne delefilteret i høyttaleren.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du vil antakelig merke en viss forbedring i lyden, først og fremst i bassen. Skjekk forøvrig ut http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/marsboer.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå kjørt bi-amping i snart et halvår og må bare si at det definitivt var verdt kabelutlegget.

For det første så vil bi-amping gi et løft selv når alle kanaler deler på samme strømforsyning. Dette fordi det sitter kondensatorer på hver kanal. Problemet med felles strømforsyning vil dermed bare oppstå når kondensatorene på begge kanaler lades ut og det fortsatt trekkes kontinuerlig mye strøm. Siden musikk er dynamisk skjer ikke dette så ofte.

Imidlertid kan jeg beskrive det jeg oppnådde av hørbar effekt på Dali Ikon 6 bi-ampet med Denon AVR-2106.

1. Det blir et helt annet skyv i bassen. Jeg vil faktisk kalle forskjellen meget stor. Nesten som å putte på en sub.

2. Med kun single-amping var det vanskelig å skille ut detaljer i de øvre frekvensene på sanger med mye bass. Jeg trodde rett og slett det bare var anlegget som ikke var bedre og at bassen dermed maskerte diskanten. Men etter at jeg gikk over til bi-amping legger jeg ikke merke til dette lenger.
    Det var dermed det at kanalen gikk tom for strøm ved hvert bassanslag som gjorde at resten av spekteret fikk for lite og dermed ble skadelidende. Dette gjaldt også på lave volum. Det er nå mye enklere å høre detaljer i musikken, noe som løfter lytteopplevelsen.

3. Nå som forsterkeren ikke sliter med at den går tom for strøm på utgangstrinnene i samme grad som før er dynamikken en helt annen. Dette gir en vesentlig forbedret innlevelse på film og dynamisk musikk. Soundtracket på Pirates of the Caribbean er et godt eksempel på ekstremt dynamisk musikk som får et saftig løft med bi-amping. Lyden kan beskrives som mer "mektig" og mindre rotete.

Jeg vil tro at bi-amping ikke er fullt så effektfullt dersom man har en meget god separat effektforsterker. Men for oss med receivere (som i de fleste tilfeller tenderer til å være slappe) er bi-amping virkelig gull. I hvertfall siden mange av oss aldri benytter kanal 6 og 7 til noe nyttig likevel.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike, det var vist trådstarters profil jeg lenket til ! Jaja, sånn kan det gå... Du har hvertfall blitt fornøyd da Marsboer! :-D

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •