Hvordan skal jeg få tvlyden til forsterkeren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan skal jeg få tvlyden til forsterkeren?

Kjøpte meg en Lcd-skjerm, Viewpia på Elprice. Vart lovet av ekspeditøren at eg kunne koble lyden fra tven til hjemmekinoforsterkeren. Det var en optical utgang men når jeg i dag skulle koble opp, viste det seg at jeg kun ville få lyd fra denne utgangen ved digital sending. Og det er det jo en stund til. Så nå er jeg rimelig oppgitt.. Ringte elprice i dag. Han jeg snakket med i dag mente at jeg kunne gjøre følgende: Bruke et scart-endestykke med phonoplugger sette denne i tven og kople to phonoledninger til forsterkeren. Slik at eg skulle få tv-lyden fra tven til forsterkeren gjennom scartinngangen til tven, har prøvd dette men det virker ikke. Men skal dette i heletatt være mulig? Er ikke scart på tv en INNGANG og ikke en UTGANG??

Takker for svar eller tips som gjør at jeg kan få lyden min på skikklige høttalere.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en plugg med skifter for lyd/Video ut/inn og kontakter for phone R+L samt video og koble deg til forsterkeren med phono kabel. Jeg bruker dette på Viewpia og det fungerer fint.

Alternativ finne det spesial scartkabel for å ta lyd fra tv til forsterker hos f.eks Clas Ohlsson.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den scart-adapteren du bruker er laget slik at dn sender signal til tv'n. Du må ha en scart-adapter som sender ut, det er en knapp på oversiden hvor du velger in/out. Koster 30 kr på biltema..

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs litt på tv'n, men på noen modeller skal dette være mulig å få noe ut på scarten. Ellers så kan du ta lyden fra en gammel vhs-spiller eller dvd-opptaker med tuner. Hvis du har noe slikt stående..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Ingeniør'n]Jeg bruker dette på Viewpia og det fungerer fint.

[QUOTE]

Er du fornøyd med Viewpia? Var litt i tvil om jeg skulle kjøpe det siden jeg aldri hadde hørt om det før. Men er så langt godt fornøyd, veldig bra bilde.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV'n er gei den. Bruker den mest til film og der er den ypperlig.

Eller har det kommet mye bra siden jeg kjøpte den og prisene faller stadig. Ikke sikker på om jeg hadde handlet den samme idag - prisene på Panasonic har falt en del og Samsung leverer også en del bra TV. I dag får man bl.a. en 42" Panasonic for det samme jeg ga for min 37" ;-)

Videre var jeg veldig opptatt av å kunne koble PC'n til TV'n da jeg handlet og LCD var derfor et must. Ettertiden har lært meg at dette ikke var så spennende alikevel....... Gleder meg i alle fall til HD blir standard, det jeg har sett av HD på TV'n har vært ypperlig.

Ellers vil jeg anbefale deg å bruke en kvalitets Componentkabel fra DVD spiller til TV og bruke progressivt scan på spilleren hvis du har mulighet til dette - gir knall bilde :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du koblet pcen til Viewpiaen din? Klarer jeg å få HD materiale via VGA eller må jeg ha DVI ut på Pcen?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på tv'en min er det 2 scart kontakter, den ene er det bilde av en tv (firkant) med en pil UT av firkanten på og så er det en scart med firkant med en pil INN i firkanten på.

Tok en scart - phono/kompositt på UT kontakten og det fungerer fint.
    (det er ikke forskjell på lyd kontaktene på Scart-phono adapter, det er bare kompositt kontakten det er forskjell med inn og ut)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •